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소비자 인지과정 고찰을 중심으로 한 패키지디자인에 관한 연구-컵커피를 중심으로

Title
소비자 인지과정 고찰을 중심으로 한 패키지디자인에 관한 연구-컵커피를 중심으로
Other Titles
A Study on Package Design Focused on Cognitive Process of Consumers-Focused on Cup-coffee
Author
여정식
Alternative Author(s)
Yeo, Jeong-Sik
Advisor(s)
김응화
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
현대의 기업들은 나날이 치열해지는 경쟁에서 보다 소비자의 마음을 사로잡기 위하여 소비자에 대한 연구나 접근을 근본적으로 재설정하고 있다. 제 아무리 좋은 제품을 만든다 하여도 소비자의 마음을 사로잡지 못한다면 그 제품을 사장되고 말 것이다. 따라서 기업들은 소비자의 마음에 자리 잡기 위하여 강력한 브랜드를 구축하기를 갈망한다. 그러나 소비자의 마음을 얻기란 쉬운 일이 아니다. 지금까지 소비자에 대한 연구는 그들이 이성적이고 논리적 사고를 바탕으로 구매행위를 한다는 가정에 초점이 맞춰졌다. 그러나 최근 연구에 따르면 이는 틀린 것이라고 한다. 즉, 소비자는 이성적이고 논리적 사고보다는 감성적이고 무의식적인 관성 구매를 하는 것이 높다는 것이다. 이에 본 연구는 소비자에 대한 사고와 기억 그리고 행동이 어떻게 이루어지고 행해지는지 과학적이고 논리적 근거를 밝혔다. 인간의 기억은 가변적이고 의식적 사고는 5%에 불과하였다. 우리의 행동은 95%의 무의식적 것에 영향을 받는 것이다. 또한 이러한 무의식적 사고와 행동은 감정과 정서에 영향을 받고 있었다. 지각하는 것에 있어서도 은유와 무의식적인 사고와 기억에 기반하고 있었다. 이를 검증하기 위하여 설문과 심층 인터뷰를 실시하였고, 상당부분 검증이 되었다. 설문조사에서 조사 대상자들은 정확히 기억하는 이가 매우 적었다. 또한, 설문 대상자들 스스로 정확히 기억하고 있다라고 생각했던 것은 검증 결과 정확히 답변하는 비율도 낮았다. 설문을 통해서 브랜드에 대한 호응도와 점유율이 어느 정도 일치하는 것으로 드러났다. 그리고 설문의 결과를 토대로 브랜드별 분석을 하였다. 분석 결과 브랜드를 통합되고 일관성을 유지하고 있는 패키지디자인에 대한 설문 대상자들의 호응도가 높게 나타났다. 설문과 디자인 분석을 드러났듯이 소비자에게 구매 동인은 브랜드에 대한 강력하게 연상되는 이미지였다. 그러한 연상은 브랜드를 통합적이고 일관되게 유지하는 것에서 비롯된다. 소비자가 제품을 지각하고 인지하는 것에서 가장 큰 영향은 브랜드에 대한 연상 이미지와 색상과 은유였다. 결국 소비자의 무의식적이고 감성적, 정서적인 반응을 이끌 수 있는 것은 디자인일 것이다. 물론 패키지디자인만이 소비자의 그러한 감성적이고 정서적 반응을 이끌어내는 것은 아닐 것이다. 그러나 패키지디자인은 최종적인 소비자와의 커뮤니케이션 수단으로서 앞서 언급한 소비자의 심리를 파악하고 이를 적극적으로 활용하여 컨셉을 설정하고 디자인한다면 디자인을 풀어나가는데 있어서 보다 효율적일 것이다. 끝으로 소비자의 인지를 높이기 위해서는 브랜드의 독특한 형태와 결합된 색상체계의 통일이 무엇보다 중요하다. 그렇게 함으로써 소비자에게 브랜드에 대한 신뢰를 쌓아감과 동시에 무의식적 구매 행위의 동인을 마련하고 더불어 브랜드에 대한 소비자의 충성도 또한 높아 질 것이다.; Nowadays, enterprises are fundamentally re-building study on consumers to attract their mind from excessive product competition. No matter how good products may be, the products can disappear without consumers' attraction. To catch consumers' mind, enterprises long for strong brand building. Nevertheless, it is not easy to get consumers' mind. Based on reasonable and logical thoughts, enterprises have focused on consumers' research so far. According to the recent report, there are more cases that consumers purchase goods with their sensational and unconscious mind than their reasonable purchase. Thus, this study aims at basis on how consumers think and remember scientistically and logically. Human remembrance is changeable. It is less than 5% that human begins can be conscious of remembrance. Our behavior begins with 95% of unconscious mind. Such thoughts and behaviors are influenced by human mind and emotion or feeling. Consciousness is based on metaphor and unconscious remembrance. To examine it, this article made a survey and interview. As a result of the survey, brand preference and its occupation coincided each other. Based on the survey, this article analyzed each brand. According to the analysis, consumers have a preference for unified brand and consistent package design. As shown in survey and analysis, consumers' purchasing behavior depends on strong brand remembrance. Such recollections originated from unified brand and consistent design. The biggest influence on their recognition is brand remembrance and metaphor or color. After all, it may be design that goods attract consumers' sensational and emotional reaction. Of course, only package design can not attract all of their emotion. As a means between consumers and goods, however, the most effective way of catching consumers' mind is a package design. Lastly, above all, unified colors combined with characteristic designs need to enhance consumers' brand recognition, which is helpful to have trust in their brand preference. Simultaneously, such products will be trusted from consumers forever.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148876http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407332
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DESIGN(디자인학부) > Theses (Master)
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