398 0

도시 어메니티가 연계된 도시 아이덴티티 확립을 위한 공공 공간의 통합 아이덴티티 적용성 연구

Title
도시 어메니티가 연계된 도시 아이덴티티 확립을 위한 공공 공간의 통합 아이덴티티 적용성 연구
Other Titles
Applying unity identity studies in public place for establishing city identities connected with city amenities. : Focusing on designs of public features at Hangang (Han River) park.
Author
서동찬
Alternative Author(s)
Seo, Dong-Chan
Advisor(s)
박규원
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
현재 자본주의 시장 경제 속에 도시는 자본유치를 위한 이미지 경쟁의 시대를 맞이하고 있다. 도시 간의 이러한 이미지 경쟁은 도시 정부로 하여금 고유의 경제적, 문화적 지위 향상을 위한 ‘도시 마케팅’으로 전략적이며 차별화된 수단을 제시하도록 하게한다. ‘도시마케팅’은 도시발전을 촉진시키는 전략적인 수단으로서 잘 팔리고 매력 있는 도시, 통합적인 상징체계와 이미지가 있는 도시, 삶의 질적 차원을 넘어선 무언가를 향한 도시민들의 욕구를 해소시켜주기 위해 도시 공간은 새로운 수요에 맞춰 바람직한 방향으로 발전되고 있으며, 현 정부도 이러한 국제도시로서의 도시 브랜드 아이덴티티 이미지를 제고하며 그 가치를 상승시키는 방안의 하나로서 대한민국 수도 서울의 젖줄인 ‘한강’을 대표적인 아이덴티티 구축의 매체로서 발전시키고 있다. 도시의 아이덴티티를 구현하는 매체는 도시 공간 자체의 속성보다는 그 도시 공간의 이미지가 도시 공간 아이덴티티의 주를 이루게 된다. 그리고 이미지가 도시 공간 아이덴티티 - 대한민국 서울 - 를 표현하는 내용이라면 그것을 표현하는 매체는 도시 공간을 구성하는 장소 - 한강 - 가 된다. 그러므로 도시 공간의 각 장소는 장소가 지녀야 할 상징적, 실용적, 기능적 특성을 갖춘 도시민들의 공동 체험의 장 - 한강시민공원 - 이 되어야만 아이덴티티가 보다 건실하고 확고해지며, 이러한 이유로 도시민들의 공동 체험의 장인 공공 공간 - 한강시민공원 - 이 도시 아이덴티티를 구현하는데 있어 중요한 역할을 한다. 또한, 다른 도시에서는 체험할 수 없는 그 도시 만의 공공의 장소를 창출하기 위해서는 그 가운데 문화적이며, 역사적인 장소의 성격을 가지고 있어야 하는데, 한강은 이러한 성격을 충분히 지닌 아이덴티티 구축의 공공 공간이며, 도시 마케팅을 추진하는데 있어서 손색이 없는 곳이라 할 수 있다. 본 제안 연구는 도시민의 욕구에 대응하면서 인간과 환경을 생각하는 아름다운 도시환경을 만들어가는 노력의 일환이 되어온 ‘amenity’라는 새로운 패러다임 속에 쾌적한 공공환경을 구축하는 시각 환경의 도구인 사인시스템과 시설물의 한강시민공원의 시각적인 통합 이미지를 구성하는 방법과 한강시민공원의 ‘amenity‘의 평가 범위 안에서 시각 디자인으로서의 총괄적인 접근을 시도하였다는 것에 그 의의를 둘 수 있다. 본 연구는 제1장에서 연구의 배경과 목적을 통하여 연구문제를 제안하고, 연구의 범위와 방법에 대해 제시하였다. 2장에서는 도시환경의 공공 공간과 amenity에 대한 이해를 돕고, 도시환경과 공공 공간에 대한 이론을 고찰하였다. 3장에서는 도시 아이덴티티와 도시 amenity의 상관관계, amenity의 평가지표를 분석하여 한강의 환경디자인 요소에 대한 기초 자료를 마련했으며 4장에서는 한강의 개발여건을 분석하여 한강 개발과정의 과거와 미래의 비전을 이해하고, 해외의 우수사례와 한강의 현황을 비교분석하여 그 결과를 한강시민공원의 통합이미지의 기본적인 구상으로 제시하였다. 제시된 기본 구상으로 한강시민공원에 적용될 사인시스템과 시설물 디자인이 통합적인 이미지 요소와 도시환경의 amenity를 형성하는 4가지 지표(환경오염, 아름다운 도시, 자연 친화, 풍요로운 도시)에 따라 일치된 통합된 환경 디자인 요소로 시각적인 쾌적성이 높아지는 것을 알 수 있었다. 결과적으로 공공 공간에서 통합된 상징체계와 환경디자인 요소들은 공공 공간에서 쾌적함을 높일 수 있는 중요하고 효과적인 도구임을 알 수 있었다. amenity 지표를 바탕으로 통합된 이미지 체계가 이루어 질 때 도시 환경의 amenity 형성에 기여 할 수 있으며 공간의 특성과 변수에 따라 보다 효율적인 방안을 제시할 수 있으며 이용자와 공간의 커뮤니케이션 이미지를 높여 그 공간을 이용하는 쾌적성을 높일 수 있는 결론을 도출 하였다. 도시환경의 amenity와 공공 환경 디자인 요소의 통합 이미지와의 상관관계는 어떤 변수가 amenity에 영향을 주고 있는가의 검증을 통해서 다양한 환경 디자인 요소의 개선방향을 모색할 수 있을 뿐 아니라 도시환경의 쾌적함을 위해 어떤 방향으로 도시 환경을 가꾸어 나아가야 할지에 대한 방향성을 제시하였다. 향후 환경의 쾌적함과 장소의 정체성을 높이는 통합 디자인에서 그래픽 요소로서의 접근 뿐 만 아니라 시간성을 적용하거나 interactive 요소의 결합, 랜드 마크가 될 수 있는 조형성 있는 가로 시설물과 예술의 접목, 동적인 디자인 시스템은 도시 공간의 정체성을 높인다. 따라서 이와 같이 확대된 개념의 디자인 시스템은 이미지 커뮤니케이션의 요소로서 다양한 제안과 연구가 이뤄져야 할 것이다.; In the market economy of capitalism, cities meet the age of limitless competition to hold capitals nowadays. These 'Image competition' among the cities is 'City marketing' and it forces the cities to provide strategic and distinguishing methods which are improving their own economical, cultural position. ‘City marketing' is a promoting method to develop the city and a strategic method to satisfy citizen`s desires which are looking for fascinating cities, cities having a unity symbol, and something beyond well-being. Then the city places are now developing on principle of new demands, and the government also raise the image of the city brand identity as the international city. One of the ways to raise the value of the city brand identity, the government develops Hangang of Seoul, the capital of South Korea, as the representative identity media. A media that is realizing the identity of the city`s own consists of images of the city`s area than properties of the city`s itself. and if the images are contents expressing the identity of the city`s area(Seoul, the capital of South Korea), the media which is expressing the identity is the area consisting of the city`s place. Therefore each place of the city`s areas should have symbolical, practical and functional characters so they can be the place of the communities(Hangang Park). And the place of the communities establish the identity more certain. Because of these reason Hangang Park, the place of the communities plays important role in realizing the city`s identity. Also, the public area which is can't be experienced at the other cities should have cultural, historical features to make the public area of the city`s own. Hangang has these features, so it is a public place establishing the city`s identity. Therefore, it is the best and ideal place to promote 'City marketing'. This studies is significant because of two points. The one is ways of organizing visual unity images of public features at Hangang park and sign system which is an instrument establishing comfortable public environments in the paradigm called 'amenity' that is one of the many efforts making beautiful public environments to satisfy the citizen`s desire and that is takes human and environments. The other is making the whole approach as a visual design in the estimating range of amenity of Hangang park. This studies introduce problems of the studies through the backgrounds and the purpose, and suggest the range and the method of the studies in Chapter 1. In Chapter 2, they help understanding about the public place of the city environments and amenity, and studies the theories related in the public place of the city environments. In Chapter 3, they analyze the correlation between the city identity and the city amenity, and prepare the basic data of environment design elements about Hangang, and, in Chapter 4, they analyze circumstance of Hangang so they help to understand the past and the future of developing process at Hangang, and by comparing the good case of overseas with the circumstances of Hangang they suggest the result as the basic embodiment of unity image of Hangang park. Based in the basic embodiment, they can find that united environment design elements in compliance with the unity image elements and four indexes (pollutions, the beautiful city, the nature-friendly city, the affluent city) which consist of the amenity of the city environment improve visual comforts of the sign system and public features applied to Hangang park. In result, united symbol system and environment design elements are the important and effective instruments which can improve comforts in public places. Based in the index of amenity, when unity image system is completed, it contributes to the amenity formation of the city environment, and it suggests more effective way in compliance with properties and variables of the places, and it improves the image between the user of the places, as a result of it, it can improve comforts of the users. The correlation between the amenity of city environment and unity image of the public environment design elements not only can find variable improving ways through verifications wether certain variables effect to the amenity but also provides the way which we should choose and what to take care of to improve the city environment. From now on, applying characters of time as well as the approach improving the identity of the area comforts and unity design to graphic elements, or combinations of interactive elements, integrating arts and public figures which can be a land mark at sidewalk, and active design system improve the public place`s identity. Therefore, this extended design system should be studied as the elements of the image communication variably.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148874http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407169
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DESIGN(디자인학부) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE