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내러티브 개념을 적용한 통계그래픽스의 정보시각화

Title
내러티브 개념을 적용한 통계그래픽스의 정보시각화
Other Titles
A Study on Visualizing Information in the Statistical Graphics applying Narrative Concept
Author
박교영
Alternative Author(s)
Park, Kyo-Young
Advisor(s)
강성중
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
정보량의 증가와 다양한 변화는 개인 및 기업, 국가 등의 분야에서의 통계의 사용과 필요성을 점차적으로 증가시켰다. 최근 국내 언론매체, 특히 신문이나 잡지뿐만 아니라, 정부나 사설 인터넷 홈페이지에서 정보 전달의 목적으로 수치적 정보를 통계그래픽스로 처리하여 시각화하는 작업이 늘어나고 있다. 통계그래픽스는 넓은 범위의 다양한 시지각 대상물을 지칭하는 용어라 볼 수 있으며, 언어적 메시지에 대응하여 시각언어로서 일상생활과 밀접하게 관련되어 오늘날 크게 주목 받고 있다. 하지만 아직까지 국내 통계그래픽스의 정보시각화 수준은 국외 사례에 비준하여 미흡하다고 할 수 있다. 또한 시대적 변화와 기술의 발달로 인해 변화된 수용자들의 욕구를 충족시키지 못하고 있는 실정이다. 급변하는 정보화 시대를 살아가는 현대인들은 여러 매체를 통하여 자의적 또는 타의적으로 다량의 정보를 접하게 되지만, 지나친 정보의 양과 복잡해진 정보전달의 수단으로 인해 어떤 상황을 판단하는 일조차 무분별해지고 있다. 보다 효과적인 정보전달을 위해 다량의 정보를 즉각적, 직접적으로 습득하는 동시에 참여하고, 해석할 수 있는, 특히 감성을 자극하는 시각물에 의한 정보전달방식이 요구된다. 통계그래픽스가 지닌 기능과 시각전달 도구로서의 영향력을 고려할 때, 통계그래픽스의 정보시각화 방법론에 대한 연구가 시급하며, 독립된 하나의 전문 분야로서 보다 발전된 디자인을 선보여야하는 시점이라고 할 수 있다. 본 연구에서는 통계그래픽스의 정보 시각화 방법론 중 하나로 내러티브 개념을 접목시키는 방안을 고찰하였다. 시각적으로 표현된 사실과 통계는 수용자들에게 데이터를 전달하는 동시에 그들의 감성적 반응을 유발할 수 있어야 한다. 단순한 수치가 아닌 서사적 이야기, 즉 인과관계로써 통계를 이해하고 수치들의 연쇄적 관계를 통해 어떠한 결론에 도달하기까지의 내러티브를 시각화한다면, 의미 파악을 위한 수용자의 적극적 관심과 참여를 유도할 수 있고 그에 따른 정서적 반응을 일으킴으로 직접적인 사실만을 전달하는 정보형 메시지로서가 아닌 설득적 메시지의 특성을 내포할 수 있을 것이다. 또한 시각적 요소들의 유추적 병치를 통해 전달하려는 메시지를 강화함으로써 수용자의 지각을 자극하여 수치 및 그래픽 요소들 사이의 공통적 속성을 찾는 적극적인 의미해석을 유도할 수 있을 것이다. 이러한 가설의 검증을 위해, 통계그래픽스와 내러티브의 개념을 이해하고 이로부터 내러티브가 통계의 정보 시각화 방법으로 활용될 수 있는지를 확인한다. 이론적 배경을 바탕으로 내러티브 개념이 접목된 것으로 판단되는 국외 사례들을 분석하고 국내 통계그래픽스에서 발견된 문제점들을 개선할 방안을 모색한다. 분석 결과를 토대로 디자인 컨셉을 도출하고 제안된 디자인 컨셉에 기초하여 효율적인 정보전달, 그리고 수용자들의 적극적 참여와 해석을 유도하기 위한 흥미 유발 요소를 가미한 통계그래픽스 디자인을 제안한다. 제안된 통계그래픽스의 효용성을 평가하기 위해, 정보전달 특성에 대한 비교 평가를 통해 디자인 연구의 타당성을 검증한 후, 결론을 도출한다. 이론적 고찰에서는 먼저 통계 및 통계그래픽스의 정의와 개념을 비롯하여 시대적으로 변화되어온 통계의 역할과 시각화 방법을 살펴보고 내용에 따른 통계그래픽스의 유형 및 활용 방법에 대해 이해한 후, 본 연구에서 적용되는 내러티브의 주요 개념과 특성의 이해를 통해 통계그래픽스에 적용될 수 있는 가능성을 검토한다. 사례분석에서는 해외 우수한 사례들의 분석을 통해 디자인 시 고려해야할 유의사항들을 정리하고, 두 가지 대상-출산율과 휘발유 가격-으로 한정된 국내 일간지(인쇄매체), 인터넷신문, 각종 매거진(WEB을 기반으로 제공되는 주간지)에서 활용되고 있는 통계그래픽스 자료와 국내 모든 통계자료의 출처라고 할 수 있는 통계청에서 WEB을 기반으로 제공하는 2007년 자료들을 중점적으로 분석하여 문제점을 도출한 후, 개선방안을 모색한다. 통계그래픽스 디자인을 제안하는 디자인 연구의 진행과정으로 정보 시각화 3단계에 의거하여 디자인 컨셉을 개발하고, 결과물로써 인쇄매체 두 작, 동영상 한 작을 제안한다. 제안된 디자인은 사용성 평가 요소들 중 유효성, 만족성, 학습성을 중점적으로 염두에 두고, 정보전달 특성에 대한 비교 평가를 통해 디자인의 타당성을 검증하는 과정을 거친다. 앞의 과정을 거쳐 도출된 내러티브를 포함하는 통계그래픽스 디자인의 방향과 내용은 다음과 같다. 첫째, 수용자에게 정보를 효과적으로 전달하기 위해서는 통계 수치의 전후내용에 대해 이해하고 각각의 정보를 한 눈에 알아볼 수 있도록 연계시켜 시각적으로 표현해야 한다. 둘째, 전반적인 정보를 간단히 시각화함으로써 수용자가 각각의 숫자들의 크기를 비교하는 인지적 해석과정을 거치지 않고 전체적인 내용 및 통계를 이해할 수 있도록 해야 한다. 셋째, 통계 수치를 한 눈에 쉽게, 빨리 이해할 수 있도록 사실과의 관계를 명확하고 간결하게 표현하고 문자 등의 기입도 최소한으로 하여, 기사 내용이나 통계그래픽스 내의 문자를 읽음으로서 수치의 연관성을 이해하는 것이 아닌 시각 요소만으로 수치의 전체 맥락을 이해할 수 있도록 한다. 넷째, 대상에 적합한 메타포적 요소들을 사용하여 수용자의 시선이 처음부터 끝날 때까지 계속적으로 연결되도록 하고, 구체적인 지시요소가 없는 상태에서도 정보의 흐름을 이해할 수 있도록 비교적 순차적으로 배열한다.; Increase in information and various changes have gradually extended the use and necessity of statistics obtained from a private individual, enterprise and nation. Information visualization, that is to say, the press, in particular, newspaper and magazine, as well as internet web sites, are in need of gradually visualizing numerical value information with the purpose of information communication. Statistical graphics means that a variety of statistics are visualized or designed by using visualized computer graphics. which has been worthy of notice related to marketing analysis However, the standard of statistical graphic of our country is insufficient compared to that of overseas nations. Even if we are living in periodic change and technological development era, it can not satisfy changing users. The morderners living in rapidly changing information age are coming in contact with mass media but owing to excessive information, and complicated information communication, even they judge a situation recklessly. To communicate or get more effective information, informative communication methods are required to obtain much information or to participate in it directly, particularly, by visualized materials that can stimulate human begins' sensation. Considering the visualized functions of statistical graphics, it is urgent for us to develope or study the information visualization methods of statistical graphics. In addition, statistical graphics should show more advanced design as an independent field. As one of the information visualization methods, this study aims at examining a statistical graphic process applying narrative concept. Visually, an expressed fact and statistics should be able to communicate their data on users, simultaneously, these should be also able to stimulate users' sensational reaction, not inexact numerical value, with descriptive stories, that is, users can understand statistics happened by cause and result. Through reasonable relation with numerical value information, till any problem or issue comes to a conclusion, when statistical graphic become narrative, it can attract active interest and participation as well as persuasive messages for users, not only direct fact communication. Through analogical juxtaposition with visual factors, it can give strong messages users. To inspect these hypotheses, this paper focuses on whether narrative statistics can be applied to information visualization or not. Based on theoretical background, it also analyzed and checked methods or problems judging from the case of domestic and overseas narrative statistics. Under analysis results, this article derived design concept, based on suggested design. It provided useful and effective information communications to attract more active participation and interest for users. It also came to conclusions after a design feasibility to estimate the usefulness of suggested statistical graphic through comparative estimation of information communication. In terms of theoretical research, this paper concentrates on observing the role, visualization, definition, concept and shape of statistical graphics, and on checking a possibility to utilize it through narrative major concept. In terms of case analysis, this study summarizes important key points when statistical graphic is designed with reference to overseas excellent cases, and looks for some solution methods analyzing statistical graphics data and all domestic statistical information including 2007 statistical data applied to domestic daily magazine, internet newspaper, and all kinds of magazines(WEB-based weekly magazine) limited to two kinds of objects, -birthday rate and oil prices- Based on 3 phase-in of information visualization process, this study made two printing works and a movie, and its suggested design focused on usefulness, satisfaction, and learning factors, especially, it tested design feasibility. The following is the conclusions of statistic graphic design including derided narrative through the previous processes. Firstly, to communicate information to users effectively, statistical graphics should be visually expressed so that they can easily understand statistical information and the content of statistical value. Secondly, users should be able to figure out the whole contents and statics without recognizable process compared to each value and figure. Thirdly, users should be able to all contents with only visual factors and exact and concise expression. Fourthly, statistical graphics should be arranged in order so that users can understand the flow of information using metaphor factors, until their eye-catching focuses on it.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148873http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407110
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