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인터넷 콘텐츠(Internet Contents)의 新分類와 네티즌(Netizen) 라이프스타일 分析模型

Title
인터넷 콘텐츠(Internet Contents)의 新分類와 네티즌(Netizen) 라이프스타일 分析模型
Other Titles
A Study on the Life Style of Netizen and New Classification of Internet Contents : An Application of Naver’s Searching Word
Author
장준수
Alternative Author(s)
Jang, Joon-Soo
Advisor(s)
손대현
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
인터넷이 일상생활의 필수요소가 되고 인터넷 상에서의 전자상거래가 활성화되면서 인터넷을 사용하는 소비자 즉, 네티즌(netizen)에 대한 관심이 높아짐에 따라 이에 대한 연구도 활발하게 이루어지고 있다. 인터넷 콘텐츠(internet contents)는 네티즌(netizen)의 중요한 활동 동기이므로 네티즌의 인터넷 탐색활동 특히 검색활동에서 발생한 인기키워드를 통하여 인터넷 콘텐츠(internet contents)를 새롭게 분류하였다. 인터넷탐색가치이론에 따른 ‘쾌락적 가치’와 ‘실용적 가치’의 분류를 적용시켜본 바에 의하면, 검색결과로 나타난 인터넷 콘텐츠는 이 범위 안에 수용되어졌다. 그중 ‘쾌락적 가치’는 여기서 ‘엔터테인먼트가치’로 재해석되어야 할 것이다. 인터넷 콘텐츠(internet contents)의 분류 결과, ‘엔터테인먼트 가치’와 ‘쾌락적 가치’가 네티즌이 선호하는 주요 가치임을 확인하였다. ‘엔터테인먼트 가치’는 연예/유명인 분야가 가장 선호되었으며 그 다음으로 게임, 방송 등의 순서로 나타났다. 이들 인터넷 콘텐츠(internet contents)를 페어클로우의 담론(談論) 및 비판적담론분석(critical discourse analysis)의 응용을 통하여 분석하였으며, 네티즌에게 있어서 발견되어진 6가지의 주요 라이프스타일을 다음과 같이 확인하였다. 첫번째, 연예/유명인에 대한 선망과 추종이다. 둘째, 네티즌은 인터넷 그 자체를 ‘오락적 미디어’로서 활용하고 있다는 것이다. 셋째, 오프라인 매체의 정보를 온라인에서 재확인하고 여론을 확인하며 참여한다. 넷째, 자신이 접한 정보를 블로그, 카페, 지식인 등을 통하여 전달한다. 다섯째, 자신이 의도하는 방향으로 여론을 몰아가고자 한다. 여섯째, 엔터테인먼트 지향이다. 게임, 영화, 드라마 등 엔터테인먼트 산업과 관련된 콘텐츠를 선호하며 스스로 엔터테인먼트를 추구한다. 이들 연구를 통해 얻은 새로운 시사점은 이제 엔터테인먼트의 시대가 오고 있다는 것이다. 또한 이러한 엔터테인먼트 시대의 핵심은 콘텐츠에 있으며 인터넷 콘텐츠의 활성화가 이에 기여한다는 사실이다. 특히 엔터테인먼트의 가장 핵심인 콘텐츠는 사람이다. 네티즌은 연예인과 유명인들의 외모, 라이프스타일에 큰 관심을 가지고 관찰하며 추종하기도 한다.; As internet becomes an essential element of everyday lives and with the increase in number of internet based electronic merchant transactions, the interest in the consumers of the internet, or alternatively called “Netizens,” is growing and the number of research on this subject matter is increasing rapidly. Since the internet content is an important motivational factor for the Netizens, internet content has been newly categorized as a result of popular keywords derived from Netizen’s internet research activity. When the category of ‘pleasure value’ and ‘practical value’ were applied against the theory of internet research value, the resulting internet contents were within this range. Furthermore, it was emphasized that ‘pleasure value’ to be redefined as ‘entertainment value.’ Amongst ‘entertainment value,’ the category of celebrity was preferred, followed by games and television broadcast. Aforementioned internet contents were then analyzed using Discourse and Critical Discourse Analysis and furthermore, six important lifestyles discovered by the Netizens were also verified. Secondly, the Netizens were using the internet as the source of entertainment. Thirdly, Netizens were verifying the contents of off-line merchants through on-line activities and involved themselves in the on-line critiquing. Fourthly, the Netizens were sharing their newly discovered information by means of blogging, internet cafe forums, and other intellectual means. Fifthly, Netizens desired to lead the public discussion in the direction of their personal interests. Sixthly, Netizens interests were all pointed towards entertainment. Contents closely related to the entertainment industry, such as games, movies and television dramas were sought after by the Netizens and they were willingly pursuing the path of entertainment. The new point of view gained by researching Netizens’ behavior is that the entertainment era has finally arrived. Furthermore, the nucleus of this entertainment era is the content of the entertainment and the vitality of the entertainment era depends on the contribution by the internet contents. However, the most important factor in the arising entertainment era is the people themselves. Netizens are very interested in the famous personnel and celebrities’ appearance and lifestyles, closely observing them and often emulating them. The important technical terminology used in this thesis includes: Popular Search Terms, Internet Research Value, Netizen, Internet Content, Life style, Pleasure Value, Practical Value, Entertainment, Discourse and Critical Discourse Analysis.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148752http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407494
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GRADUATE SCHOOL OF INTERNATIONAL TOURISM[S](국제관광대학원) > ENTERTAINMENT(엔터테인먼트학과) > Theses(Master)
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