국내 골프장의 관광 매력속성과 만족도에 관한 연구

Title
국내 골프장의 관광 매력속성과 만족도에 관한 연구
Other Titles
A study an Attraction of Golf links and Golfer's Satisfaction in Korea
Author
이민석
Alternative Author(s)
Lee, Min-Seok
Advisor(s)
김남조
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
골프는 현대사회의 스포츠로서 단순한 일과성 이벤트가 아닌 주기적이고 지속적인 대중여가 활동이며 많은 사람들의 비즈니스의 수단으로 이용 되고 있다. 국민들은 골프를 통하여 스트레스 해소, 자긍심 함양, 여가선용 등의 다양한 개인목적을 달성하여 여가시간의 증가 및 건강과 레저에 대한 관심 증대, 개인 소비지출의 증가, 생활양식의 변화 등을 만들어 나가고 있다. 이에 골프는 다양한 대중의 참여 스포츠의 발달과 활성화를 가져왔을 뿐만 아니라 국가에 있어서도 중요한 관광자원 및 산업으로 발전되었다. 지금까지는 일부계층에 한정된 까닭에 골프장이 이용자를 선택하는 시대였지만 이제부터는 이용자가 골프장을 선택하는 시대가 다가오고 있음을 예견할 수 있다. 이러한 이유로, 골프소비자의 특성을 파악함과 동시에 골프장의 관광자원으로서의 매력성을 연구, 소비행동을 이해함으로써 골프장에 대한 소비자의 필요와 욕구, 가치관에 대응하는 골프장 사업의 전개가 필요로 하게 되었다. 이에 본 연구는 국내 골프장 이용자의 골프장 선택시 고려요인과 소비행동, 만족도를 설문에 의하여 조사 분석함으로써 골프 소비자들의 특성을 파악, 이해함으로써 골프장 운영의 효율적인 경영과 나아가 이용자들의 만족을 높이며, 이를 해외 골프관광 이용을 줄이고, 국내 관광자원으로서의 활용에 도움이 되는 자료를 취합함과 동시에, 이러한 문제의식을 바탕으로 서울시내 2곳의 골프연습장과 경기도지역의 골프장 1곳, 그리고 해외골프투어를 목적으로 출국하는 내국인들은 대상으로 설문을 통하여 매력 요인들을 분석하고, 이용에 대한 전체적인 만족도와 이후 재방문 의사를 결정하는 데 영향을 미치는 요인들을 파악하여 국내 골프사업의 발전방향에 대한 시사점을 제시하는 데 그 목적을 두었다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 문헌적 연구방법과 실증적 연구방법을 병행하였으며, 문헌조사를 위해서 국내외 서적, 논문 , 기타 각종 간행물 및 통계자료와 인터넷 자료를 활용하였다. 실증적 연구방법을 위하여, 서울 시내 골프연습장 2곳과 경기도지역 골프장 1곳의 이용객, 해외골프투어를 목적으로 출국하는 내국인들을 선정하여 국내 골프장 이용경험이 있는 고객들을 조사대상으로, 2007년 2월 15일부터 약 60일간 직접 설문 등의 방법을 취하여, 응답방식은 자기기입식 설문지법(self-administered questionnaires)을 사용하였다. 설문지 내용 구성은 골프장 이용만족도에 대한 선행연구의 이론을 바탕으로 골프장 선택시 우선적으로 고려되는 매력요인들은 어떤 것이 있는지, 그리고 어떠한 영향을 미치는지의 전반적인 중요도와 시설부분에 대한 선택속성의 중요도 분석으로 실시하였고, 이에따른 연구결과의 요약은 다음과 같다. 일반적 특성에 따른 선택속성 차이를 살펴보니 일반적으로 예상했던바와 같이 남성의 골프이용자가 여성보다 월등히 높게 나타났으며, 골프경력은 3-5년이 34.0%로 가장 많았으며, 평균타수는 90-100타가 46.4%로 가장 많았으며, 회원권 소지 여부는 비회원이 86.6%로 거의 대부분을 차지했으며, 월평균 골프장 이용횟수는 1-2회가 38.7%로 가장 많았고, 골프장의 이용 목적은 사업상의 필요에 의해서라는 응답자가 53.1%로 가장 많았으며, 골프장 선택 시 고려사항은 교통편이 34.0%로 가장 많았으며, 다음으로 비용이 그리고 예약의 편의성, 시설과 서비스가 상대적으로 적은 것으로 조사되었다. 골프장 선택 속성의 전체 만족도는 골프장 선택 속성 요인별로 살펴본 결과, 골프장 선택 속성 요인 중 조경 및 코스와 식당 및 그늘집, 경기전 서비스, 이용요금, 필드도우미(캐디), 주차시설 등의 요인에 대한 만족도에서 유의한 차이를 보이는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과에 따르면 경기 전 서비스에 대한 만족도가 골프장의 이용만족도에 가장 큰 영향을 미치고 있으므로 경기 전 서비스에 대한 관리가 매우 중요함을 알 수 있다. 또한 신속하고 정확한 예약시스템을 구축하고, 이용요금을 다소 낮추고, 라커 및 샤워장에 대한 관리를 강화하는 노력을 병행해야 골프장 이용자들의 만족도가 높아질 것이다. 위와 같은 연구결론에 따라, 우리는 골프관광객의 해외골프관광을 줄이고 국내 유입을 도모함과 동시에, 국내골프장의 매력속성 및 만족도 상승을 위하여 다음과 같은 결론에 도달하였다. 첫째, 국내 골프장의 경쟁력 강화이다. 둘째, 골프장의 확충 및 적정 이용요금 설정이다. 셋째, 골프상품 프로그램의 다양화 모색이다. 넷째, 골프장 제반 여건의 중요성이다. 본 연구는 국내 골프장의 관광자원으로서의 매력속성을 살펴봄과 동시에, 그에 따른 만족도를 연구하고자 하였다. 다만, 연구의 설문 대상 및 지역은 국내 골프연습장과 골프장 및 해외 골프투어 출국예정자들로 한정 조사되어, 그 범위가 매우 제한적이었다. 기하급수적으로 늘어나고 있는 해외 골프관광객들이 이용하는 외국 현지 여러 곳의 골프장을 조사하지 못했다는 점은, 국내 골프장과의 비교 연구를 할 수 없다는 점으로 연결되어 본 연구의 미흡한 부분으로 남을 것이다.; Golf is a sports of our modern society. It is not simply a temporary event but a periodic and continual popular leisure activity, while being used by many people as means of their businesses. People are using golf for various purposes such as relief of stress, cultivation of pride and recreation. As people have more leisure time with more interest in their health and leisure, they spend more money in leisure activities, changing their life styles. Thus, golf has served much to develop and activate diverse popular sports activities, while conducing to nation's economy as important tourism resources and industry. So far, the golf courses have chosen their users because golf has been limited to certain classes, but from now on, users are choosing their golf courses. Therefore, it is deemed necessary to understand golf consumers' characteristics and at the same time, research into attractions of golf as tourism resources and consumers' behaviors and thereby, operate the golf courses in response to consumers' needs and desires as well as their value systems. The purpose of this study was to survey golf consumers for their priorities put on domestic golf courses, their consumption behaviors and their satisfaction with the golf courses to determine their characteristics and thereby, provide for some basic data useful to an efficient operation of golf courses and enhancement of consumers' satisfaction to encourage them to use domestic golf courses more than overseas ones and thus, develop the golf courses as profitable domestic tourism resources. For this purpose, the researcher sampled 2 golf exercise fields in Seoul and a golf course in Gyeonggi Province. Meanwhile, the researcher surveyed those who were departing from Korea for overseas golf tours in order to analyze the attractions of foreign golf courses, their overall satisfaction with them and their intention to revisit them to obtain some insights for development of our domestic golf businesses. In order to achieve the goals of this study, the researcher reviewed the relevant literature and conducted an empirical research; domestic and foreign books, dissertations, various periodicals, statistics and Internet web pages were reviewed, and then, 2 golf exercise fields in Seoul and a golf course in Gyeonggi Province were sampled to survey their users, while those leaving for overseas golf tours were surveyed to compare their experiences of golf activities between foreign and domestic golf courses. The survey conducted for about 60 days beginning from February 15, 2007 used a self-administered questionnaire. The questionnaire was designed based on the results of literature review to consist the question items about attraction points for choice of golf courses, their effects on their choices and users' priorities on golf course facilities. The results of this study can be summarized as follows; As a result of analyzing golfers' demographic variables, it was found that males far outnumbered females. 34.0% of the golfers had been engaged in golf for 3~5 years, and 46.4% of them had the average of 90~100 strokes. Golf club members accounted for the absolute majority (86.6%) of them, and 38.7% of them were golfing once or twice a month. 53.1% of them were using golf for businesses. Their highest priority in their choice of golf courses was traffic convenience (34.0%), followed by fee, convenient booking, facilities and services. As a consequence of analyzing golfers' overall satisfaction, it was disclosed that their satisfaction differed depending on such attributes of golf courses as landscape, course design, restaurant, shadow, pre-match services, fee, caddies and parking facilities. In particular, pre-match services affected golfers' satisfaction most, which suggests that golf course managers should take more care of their consumers before golf match. In addition, the golf course managers are requested to construct a quick and precise booking system, lower their fees and administer locker and shower rooms more effectively in order to improve their consumers' satisfaction with their golf courses. Based on the above findings, the researcher put forwards the following suggestions conducive to discourage our golfers from their overseas golf tours and improve the attractions of our domestic golf courses and their users' satisfaction; First, it is necessary to sharpen the competitive edge of our domestic golf courses. Second, it is essential to expand the golf courses and set the fees at a proper level. Third, it is also necessary to diversify the golf commodity programs. Fourth, it is important to improve various conditions of our golf courses. This study reviewed the attractions of our domestic golf courses as tourism resources and analyzed consumers' satisfaction with them. However, since the sample for this study was limited to domestic golf exercise field and golf course users and some overseas golf tourists, its results may not well be generalized. In this regard, it is hoped that this study will be followed up by future studies which will survey the foreign golf courses used much by the Korean tourists and thereby, compare their attractions with ours.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148746http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407078
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GRADUATE SCHOOL OF INTERNATIONAL TOURISM[S](국제관광대학원) > INTERNATIONAL TOURISM(국제관광학과) > Theses (Master)
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