275 0

중등수학 수행평가에서 포트폴리오 및 평가모형 개발에 관한 연구

Title
중등수학 수행평가에서 포트폴리오 및 평가모형 개발에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Development of Portfolio and Portfolio Assessment Model of Performance Assessment in the Secondary School Mathematics
Author
고지훈
Alternative Author(s)
Kho, Ji-Hoon
Advisor(s)
장주섭
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to search into portfolio assessment model of mathematics and to develop of portfolio assessment of mathematics The portfolio is a collection of selected student work. It can display a student's best or most significant efforts across a range of mathematical activities or couple early work with later and stronger work to illustrate a student's mathematical progress. These mathematics concrete examples can show the teacher or parent the student's performance in more detail than would an abstract number or letter grade. Therefore, more various and systemic in the portfolio assessment of mathematics could be tried more successful education of mathematics. The more study should be done for the concrete portfolio assessment of mathematics.; 본 논문에서는 중등수학에서 수행평가의 한 유형으로 포트폴리오 평가를 도입하고, 이를 합리적으로 적용하기 위한 방법을 모색해 보았다. 이를 위해 포트폴리오에 관한 이론들을 정리해 보고, 이것을 바탕으로 수학 포트폴리오를 새롭게 정의하였다. 그리고 수행평가의 특징과 유형을 살펴보고, 국내외에서 수학 포트폴리오 평가가 적용된 사례를 바탕으로 수행평가로서 수학 포트폴리오 평가가 활용되어야 하는 필요성에 대해 논의한 후, 실제로 활용할 수 있는 수학 포트폴리오와 포트폴리오 평가모형을 개발하였다.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148744http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407591
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > SCIENCE AND MATHEMATICS(이학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE