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한국 영상산업의 해외시장 진출 활성화 방안 연구

Title
한국 영상산업의 해외시장 진출 활성화 방안 연구
Other Titles
A Study on Promotion of the Korean Video Industry's Advancement into Overseas Markets
Author
박병식
Alternative Author(s)
Park, Byeong-Sik
Advisor(s)
정우일
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
영상산업은 국가전략산업으로 21세기의 핵심적인 고부가가치산업이기 때문에 국가적으로 어느 산업보다 필요성을 느낀다. 다단계유통으로 부가가치를 창출하고 고용증대를 통해 국민의 안정적인 근로의 장을 구성하고 외화획득을 기대하는 산업이기 때문이다. 우리 나라 영상산업이 해외시장에 진출하여 활발한 수출활동을 펼치기 위해서는 국내 영상산업의 전반적인 개혁이 선행되어야 한다. 현재 국내 영상산업은 양적으로나 질적으로 부족한 실정에 있을 뿐만 아니라, 국내 제작 여건과 유통구조의 문제점으로 인해 우리의 영상산업을 세계화하는데 문제점을 드러내고 있다. 이제라도 국내 영상산업의 제작과 유통의 구조 개선과 합리화를 도모하여 영상산업의 해외진출에 박차를 가하여야 한다. 영상산업의 발전과 해외시장 진출을 위해서는 제작을 활성화하여 양질의 프로그램을 다량 확보하여야 한다. 첫째, 국내 영상시장을 활성화하기 위해서는 현재 열악한 상황에 있는 독립프로덕션을 육성하여야 한다. 현재 정책적으로는 편성비율을 통해 외주제작을 강제하고 있지만, 영상산업을 키우는 정책으로 실효를 거두는 데는 한계가 있다. 이에 독립프로덕션의 제작비용을 현실화시켜 실질적이고 직접적인 효과를 거둘 수 있는 제작비율로 분배하여야 한다. 둘째, 국내 영상산업의 유통구조 개선이다. 현재 영상시장이 제대로 기틀을 잡지 못해 영상산업의 가치 생산의 핵심인 윈도우 효과가 제대로 발휘되지 못하고 있다. 이에 영화사들의 경우에는 합리적인 기획과 과학적 경영으로 창구를 개발하고 이를 효율적으로 관리하여야 한다. 셋째, 국내 영상산업의 발전과 해외 수출을 활성화시키기 위해서는 영상산업의 R&D 기능이 부흥되어야 한다. 해외 시장진출을 위해서는 전문 연구를 바탕으로 판로개척, 프로그램 판매가격의 책정 등 구체적인 전략이 나올 수 있는 기초 연구가 꾸준히 뒷받침되어야 한다. 넷째, 영상산업 발전을 위한 정책의 실효를 거두기 위해서는 이를 수행하는 지원제도가 합리적으로 운영되어야 한다. 이제까지 영상산업에 대해서는 규제위주의 정책으로 인해 체계화된 지원제도가 구비되지 못했지만,앞으로 영상산업을 주관할 제도정비가 선행되어야 한다. 다섯째, 현재 닥친 경제위기를 극복하고 제작과 유통시장을 활성화시키는 데는 공동제작이 돌파구가 될 수 있다. 공동제작은 투자 유치에 의해 고품질의 프로그램을 만들 수 있을 뿐만 아니라. 상대국의 판로를 개척할 수 있는 일석이조의 효과를 낼 수 있다. 따라서 이제는 고부가가치 산업으로 영상산업을 표본으로 정해 놓고 해외시장을 집중 개척하여야 한다. 동시에 수출마케팅의 성공을 위해서는 국내기반의 안정된 제작풍토와 제작활성화를 이룩하여야 독립제작사들의 경쟁력이 확고해져 시너지 효과를 가지게 된다.; Since the video industry is a core high value-added industry as national strategic industry in the 21st century, it should be promoted by the government. Video industry create added values and jobs to provide people with stable workplaces and earn the foreign currency, while being distributed through multiple stages. In order to advance into overseas markets and thereby, stage effective activities for exports, our video industry should be reformed extensively. Currently, our video industry needs to further grow in both terms of quantity and quality, while it can hardly be globalized due to poor production conditions and inefficient distribution system. Now, it is not late to improve the production and distribution systems of our video industry and help them advance into overseas markets more vigorously. For development of our video industry and its advancement into overseas markets, it is necessary to activate its productions and thereby, increase diverse quality programs. To this end, the following reform measures have been put forwards; First, in order to activate our video market, it is necessary to promote independent productions suffering from poor conditions. Currently, a policy guideline forces TV companies to outsource some portion of their video production, but such a guideline is not sufficient to promote our video industry. Namely, it is deemed essential to increase the prices for independent productions and set an effective ratio of outsourced productions. Second, it is necessary to reform the distribution structure of our video industry. Since the video market mechanism has still to be operated effectively, the window effect or the core of its value production has not been sufficient. In particular, the film makers are obliged to develop and manage the windows efficiently through reasonable planning and scientific management. Third, in order to develop our video industry and promote exports of its products, it is deemed necessary to revive the R&D functions of the industry. In order to advance into overseas markets effectively, it is required to conduct basic researches continuously to design some specific strategies for marketing and program pricing. Fourth, it is also necessary to operate the support system reasonably for effective video industry development policies. So ar, our video industry has been much regulated, not being supported by a systematic incentive system. So, it is essential to rearrange the relevant systems for the industry. Fifth, in order to overcome the economic recession and activate productions and distributions, join productions may well be breakthroughs. Joint productions are deemed to produce high-quality programs with more outside investments, while conducing to effective marketing in foreign partners' markets. Hence, now is the time when the video industry should be intensively promoted as high value-added industry and it should be encouraged to explore overseas markets. For a successful export marketing, it is necessary to create a stable environment for our independent video productions and thereby, bring about a synergy effects through competition among them.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148740http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407742
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