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지방분권화 이후 도시 마케팅을 위한 문화콘텐츠산업 육성방안에 관한 연구

Title
지방분권화 이후 도시 마케팅을 위한 문화콘텐츠산업 육성방안에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Development Plan of Cultural Contents Industry for City Marketing after Decentralization : Cultural City Model of Creative Ansan
Author
김동규
Alternative Author(s)
Kim, Dong-Gyu
Advisor(s)
전상길
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
문화란 사회의 전체적인 생활 방식이라고 할 수 있다. 즉 한 사회의 가치, 실천, 상징, 제도, 인간관계 등이 모두 문화 속에 포함된다는 것이다. 세계화가 문화에 미치는 영향은 서로 다른 문화의 독특한 특성이 약화되거나 소멸되는 것인가? 세계 어느 곳에서도 볼 수 있는 일련의 보편적 문화적 심벌이나 서구의 지배적 위치에 있는 문화의 보급으로 다양한 문화는 문화적 동질화 대체되는 것인가? 그러나 도시의 발전은 다양한 문화의 공존과 융합을 통하여 새로운 문화형태가 출현되어 지고 높은 가치를 창출하는 도시모델이 창조되어 질 것이다. 우리들은 살아가면서 자녀들을 낳고 그들에게 보다 나은 내일을 안겨 주고자 노력한다. 도시는 사람들로 하여금 좋은 생활을 영위하게 해 주는 보금자리와 먹을거리 그리고 좀 더 나은 물질적, 정신적 풍요를 제공해 주고자 사람들의 마음속에 편안한 공간을 만들어 내고, 매일 살아가는데 꼭 필요한 물자와 안전 그리고 건강하고 풍요로운 생활을 할 수 문화를 만들어 가고 있는 것이다. 한 도시가 지속적으로 번영하기 위하여 그 구성원들 속에 내재되어 있는 문화가 중요한 것으로 본다.안산시가 우리의 후손들에게 어떠한 모습으로 물려 줄 것인가는 지금 우리들의 몫이다. 우리들의 선택이 후대에 가서 평가되어 질 때 미래를 내다보고 통찰력을 가지고 올바른 결정을 하였으며 실행에 옮겼다고 평한다면 하는 상상을 해 본다. 그러면서 본 연구결과를 토대로 다음과 같은 정책 제언을 하고자 한다. 첫째, 도시의 지속적인 번영을 위하여 문화의 중요성에 대한 인식이다. 이를 위하여 우리 문화를 보는 높은 안목은 물론이고 세계화로 국가와 도시간의 경제적 벽은 허물어지고 다양한 문화의 공존의 시대에 살아가면서 다른 문화에 대한 이해와 수용이 필요로 한다. 둘째, 문화의 다양성 속에서 도시 경제발전을 위한 촉매제로 문화의 중요성을 인식하고 활발한 문화 활동을 통한 산업으로서의 문화를 모색하고자 한다. 이를 위하여 굴뚝산업 중심의 도시산업 구조에서 벗어나 문화를 산업으로 간주하고 문화산업을 도시 경제의 핵심으로 선택하기 위하여 때로는 포기의 용기가 필요하다. 셋째, 세계를 이해하고 변화하는 외부환경에 신속하고 현명하게 대처하기 위하여 우리들에게 미칠 가능성이 큰 외부변화를 먼저 고려한 다음, 내부의 강점과 시장에서의 경쟁적 위치를 정함으로 쫓아가기 보다는 선점하는 사고로의 인식 전환이 필요하다. 넷째, 언제 어디서나 혼자서 즐길 수 있고 이러한 나를 누군가가 봐 줄 때 더 행복을 느끼는 앞으로의 젊은 세대에 필요한 문화산업으로 엔터테인먼트의 요소를 가미한 모바일콘텐츠산업을 새로운 성장 동력으로 제안하고자 한다. 이상의 내용들을 종합하여 보면 변화의 시대에 적응하기 위한 유연한 조직과 상호 신뢰를 바탕으로 새로운 상상력을 발휘할 수 있고 좋은 아이디어를 실천에 옮길 수 있도록 격려해 주는 조직의 풍토가 도시 속에서 표방될 때 이를 압축적으로 창조적 문화도시모델이 될 수 있을 것이다.
Culture is a kind of general life style in the society. In other words, all the value, practice, symbol, system, and human relationship in a society are can be included in culture. Does the effect of globalization on culture make the unique of the other nations deteriorate or disappear? Are the various cultures to be displaced with homogeneous one by the series of general culture symbol, which can be seen everywhere, or by the distributed Western dominant culture? However the development of city will result in new culture formation and create city model which produces high value through coexistence and union with various kinds of cultures. While we are living, we give birth to children and make effort to give them better life for the future. City creates comfortable spaces to afford people settlements, foods, and better affluence both in material and mind and it makes culture for people can get necessary materials, safety, and healthy and affluent lives in it. Culture within city members looks important for a city to get incessant prosperity. It is our responsibility what to leave to our descendants in Ansan- si. I imagine that our descendants would appraise our decision and implementation as discerning having insight to the future, when they evaluate us, With this hope, I recommend the policy as following on the base of my study. First, it is to recognize the value of our culture for our city to prosper incessantly. For this, we have to break out the wall of economy between nations and cities and need to understand and accept other cultures with the world wide view as well as having high value on our culture. Second, we have to recognize the significance of cultures as the role of catalyzer for the development of urban economy in various traits of cultures, and grope for culture as an industry through energetic activity of culture. For this, at times we need the courage to surrender somethings so as to escape from the organization of city industry based on chimney industry forwarding to culture industry and to choose it as the core of city economy. Third, at first we need to consider the outer change which has the possibility of great effect on us in order to understand the world and cope with changing outer environment with rapidity and wisdom, and then convert our thought from following the world markets into preoccupying them by making clear our position in them with strong point and competency. Fourth, I suggest mobile contents industry as a culture industry having the element of entertainment, which our young generation, who can enjoy their lives by themselves at any time and in any place and feel happier when some body see them with that view, will need. When considering the above contents with integrated view, we can see that if the organizational environment encourages to display new imagination and practice the good idea into the real world, on the base of flexible organization for adaption to the changing world with mutual faith, and then it is to be represented into the city, it will be a creative culture city model.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148739http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407606
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