702 0

보육교사의 직무태도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구

Title
보육교사의 직무태도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Factor Affecting the Nursing Teacher's Working Attitude
Author
심정희
Alternative Author(s)
Shim, Joung-Hee
Advisor(s)
강성태
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
한국의 합계출산율은 2005년도 기준, 1.08명으로서 OECD 국가 중 최저수준을 기록하였다. 저출산 현상은 장기적으로 국가경제의 내수부진과 생산가능 인구를 감소시키고 이는 노동공급 부족으로 이어져 결국 잠재성장력을 하락시키는 결과를 초래하게 될 것이다. 저출산의 가장 직접적인 원인으로서 가임여성이 직장과 양육가사를 병행하는 데에서 오는 심리적 불안과 경제적 부담을 가장 큰 요인으로 들고 있다. 따라서 국가시책으로 보육환경을 획기적으로 개선하여 저출산의 사회병리현상을 해결하여야 할 것이다. 보육환경의 개선은 부모들의 보육에 대한 신뢰도를 제고시킬 것이며, 가임여성들의 자녀출산에 대한 불안요인을 완화시키게 될 것이다. 아동들에 대한 질 높은 보육서비스를 제공하기 위해서는 양질의 보육환경조성은 물론 보육교사의 직업의식과 전문성이 갖춰진 자질이 무엇보다 필요하다. 이는 영유아들과 직접 상호작용 하는 보육교사의 인성 등 행태전반의 요인들이 아동의 사회적, 인지적 발달과정에 주요한 영향을 미치기 때문이다. 결국 보육서비스의 질적 수준향상은 일선 보육현장에서 종사하는 교사의 능력이나 교사의 직무태도에 따라 영향을 받게 된다. 본 연구에서는 보육교사의 직무태도 변화에 영향을 미치는 요인으로서 첫째로 환경요인으로는 근무환경, 조직적 특성, 사회적 인정을, 둘째로 인간관계 요인에 있어서는 동료교사, 원장의 지도성, 학부모, 행정기관과의 관계를, 셋째로는 능력요인으로서 보육교사의 전문성과 재교육, 승급으로 정하고, 넷째로 보상요인으로서 보수, 후생복지로 선정하였다. 이에 따른 종속변수로 직무만족(조직몰입)과 이직(전직)을 선정하고 이러한 변수에 환경, 인간관계, 능력, 보상요인들이 어떠한 영향을 주게 되는지를 분석 연구하였다. 대체적으로 보육교사의 직무만족에 대한 긍정과 적극적 긍정이 60.9%로서 부정5.8%에 비하여 상대적으로 높은 것으로 나타나고 있다. 조직몰입의 경우도 전체의 76.5%가 긍정함으로서 직무에 대한 만족도는 비교적 높다고 하겠다. 이직과 전직도 각각 58.4%, 47.1%로서 전체적으로 이직과 전직에 대한 의사가 높지 않게 나타나고 있다. 환경요인으로서 근무환경에 대한 긍정적인 응답자가 63.4%로 높게 나타나고 있는데 반해, 자신들의 직업에 대한 사회적 인정을 상당히 부정적으로 받아들이고 있다. 이는 보육교사의 직업의식에 대한 주변 환경의 평가에 대한 불만이 원인으로 보인다. 인간관계에 있어서는 행정기관을 제외한 원장, 동료, 학부모관계 순으로 선호도를 나타내고 있다. 이는 행정지침의 잦은 변경으로 인한 혼선과 보육외적인 행정수요를 유발하는데서 오는 불만의 결과로 보인다. 행정기관의 지침은 일관성이 유지되어야 할 것이다. 능력관계에 있어서는 재교육체계를 가장 긍정적으로 받아들이고 있어 교육의 중요성을 스스로 지각하고 있음을 알 수 있다. 본 연구를 통하여 보육교사의 직무태도에 변화를 주는 요인을 실증적으로 분석하여 보육교사의 직무환경을 개선하고 직무의 효율성을 제고시킬 수 있는 제도나 방법에 대하여 개선책을 강구해 보았다. 종국적으로는 보육교사로서의 직업의식을 강화시키는 방향설정과 부모들로부터 신뢰도를 높이고, 사회적으로 존경받는 직업인으로서 인정받을 수 있는 방안이 무엇인지 검토 되어야 할 것이다. 보육기반이 취약한 우리나라 현실에서 보육사업에 대한 주변의 관심을 보다 적극적이고 호의적으로 전환시켜야 한다. 부모로부터 아동보육에 대한 불안과 어려움을 해소하여 저출산의 사회현상을 개선하고 국가경쟁력 향상에 이바지 할 수 있도록 보육 종사자들에 대한 태도변화를 촉발시킬 필요가 있다. 보육교사들이 긍지를 갖고 직무를 성실히 수행할 수 있는 직무환경의 적절성은 저출산시대에 자녀 출산의 동기부여를 위해서도 반드시 필요하다. 사회나 부모로부터 요구되는 보육수요를 적절히 대처해 나갈 수 있도록 우수한 보육교사의 양성과 평생 직업인으로서 신분이 보장되어야 한다. 보육교사의 인성과 자질이 충분히 확보될 수 있도록 처우를 개선하고 이들의 전문성을 제고하기 위한 재교육의 제도적 보완이 필요하다.; The national birthrate in 2005, 1.08 per person, recorded the lowest in the country of OECD. The phenomena of low birth may give rise to lagging of domestic consumption and decrease of productive population which leads to a short supply of labour, and result in depression of potential economic growth. Concerning the direct causes for low birth, the child-bearing women's psychological unrest and economic stress are considered as the major factor, which results from carrying out occupational job and rearing of the children side by side. Hence, a drastic measure to problem of nursing children should be taken. Above all, change in the nursing teacher's attitude to job and improvement in the specialty is urgently needed in order to raise the reliability of public nurture and relieve the factors of child-bearing women's unrest to birth so as to provide the nursing environment of high quality for all the children. The quality of nursing service is subject to be influenced by the notwithstanding a good environment with good equipments. This is attributed to the fact that the infant's social and cognitive development pathway is influenced by human nature and qualification including specialty of nursing teacher who directly interacts with infants. In this study, four factors were considered to impact the change in job attitude of nursing teachers. As the first of environment factor, working environment, systematic characteristic, and social recognition were selected. As the factor of human relations, co-working teachers, leadership of director, and the relation with parents of infants and administrative agencies were considered. The third, as the factor of ability, specialty of nursing teacher, re-educations, and promotion were selected. Finally, remuneration and welfare were considered as the factor of reward. As the dependent variables, job satisfaction (devotion to organ) and change of occupation (change of employment) were selected and the effects of the four factors above were analyzed, such as environment factor, human relation factor, ability factor, and reward factor. It was shown that the affirmative and the active affirmative to job satisfaction were 60.9%, relatively higher than the negative, 5.8%. In the case of devotion to organ, 76.5% was affirmative, which means the relatively high satisfaction with job. Change of occupation and change of employment were 58.4%, and 47.1%, respectively, not so high. The affirmative answer to working environment as a environmental factor was high, 63.4%. On the other hand, concerning social recognition to their own job, the negative answers were considerable. This would be attributed to dissatisfaction at the evaluation of their professionalism by surroundings. In the case of human relations, the preference was high in the order of the relation with director, colleague, and parents. The main causes would be ordinated from the dissatisfaction at confusion due to the frequent change of administrative directions and the administrative demand outside nursing services. Administrative directives should be kept consistent. Considering the ability factor, re-education system was accepted the most affirmatively, which indicates that the nursing teachers themselves were recognizing the importance of education. This study analyzed actually the factors of change of nursing teacher's job attitude, and tried to take measures to improve the working environment of nursing teacher and raise the efficiency of working. First of all, a direction into enhancing nursing teacher's professionalism and a plan for raising the parents' confidence to nursing teachers and accepting social recognition. In our nation's actual conditions with weak foundations of nursing, the surroundings' interest with nursing program should be converted in to the more active and affirmative. In order to relieve the parents' anxiety for infant nursing and improve the social phenomena of low birth so as to contribute to enhancing the national competitiveness, change in attitude to nursing teacher is required to be provoked. The working environment in which a nursing teacher has pride in this work and carry out his duty faithfully is positively necessary to motivate doing childbirth in the time of low birth. Employment of best nursing teacher and their status as a lifelong occupation should be guaranteed so that they can meet with the demands for nursing from the society and the parents. Better treatment should be given to the nursing teachers so as to obtain their quality and the human nature, and a systematic complement for re-education is necessary to raise their specialty.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148718http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407256
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF PUBLIC ADMINISTRATION[S](행정대학원) > DEPARTMENT OF SOCIAL WELFARE(사회복지학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE