779 0

노인장기요양시설의 실태분석과 활성화 방안

Title
노인장기요양시설의 실태분석과 활성화 방안
Other Titles
A Device for Activation and Analysis of real Condition of a Long-Term Nursing Home the Aged : Focusing on Non-Government The Facilities
Author
정수철
Alternative Author(s)
Cheong, Soo-Chul
Advisor(s)
이희선
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
사람은 누구나 인간다운 생활을 영위하기 위해서 의식주는 물론이고 건강의 유지와 문화적 욕구를 기본적으로 충족시킬 수 있는 환경과 물질적 기반이 필요하다. 대부분의 노인들은 일정한 소득이 없을 뿐 아니라 노화로 인해 건강 유지를 위한 의료비 부담이 커지기 마련이어서 그들의 경제적 여건은 상대적으로 열악한 실정이다. 우리 나라는 1960년대 이후 출산율과 사망률이 급속히 감소하면서 인구의 고령화가 빠르게 전개되고 있다. 인구의 고령화 속도는 세계에서도 유래 없이 빨라 1960년 72만 6천명이던 65세 이상의 노인 인구가 1995년에는 265만명으로 약 3.7배가 증가하였으며 2003년 현재 전체인구의 8.3%인 397만명으로 이미 UN에서 정한 고령화 사회(노인인구 구성비가 7.0% 이상을 차지하는 사회를 칭함)로 진입하였다. 또한 2019년이면 전체인구의 14%를 넘는 고령사회가 될 것으로 예측하고 있다. 본격적으로 고령화 사회에 진입함에 따라 노인과 관련된 제반 사회적 문제가 표출되기 시작하였다. 그 중에서도 75세 이상 후기 고령자가 지속적으로 증가할 것으로 예상됨에 따라 신체적, 정신적으로 허약하거나 일상생활의 기능장애를 지니고 있으면서 장기적인 요양보호가 필요한 노인이 크게 증가할것으로 전망 된다. 이런 상황 속에서 전통적으로 대가족구조와 유교적 사상에 기반한 생활규범을 가졌던 우리 나라는 노인의 부양과 보호를 전적으로 가족 내에서 해결해 왔다. 그러나 가족가치관의 변화, 핵가족화, 출산자녀 수의 감소, 여성의 사회 참여 확대 등으로 노인이 가정에서 보호받기 어려운 여건이 계속적으로 나타나고 있으며, 그 중에서도 만성질환 또는 각종 사고로 인하여 일상적인 생활 동작에 제한을 받게 되는 허약 및 장애 노인에 대한 간병수발의 문제는 노인 자신뿐만 아니라 수발을 돕고 있는 가족, 넓게는 지역사회 전체로까지 영향을 미치게 되어 가족의 보호기능 약화라는 사회적 현상은 더 이상 전통적 비공식 체계에 의존해서 해결할 수 없게 되었다. 이와 같이 고령화 속도나 허약 · 장애 노인의 간병 수발과 관련한 환경 변화가 급격히 진행되고 있어 간병 수발은 더욱 어려워지고 있기 때문에 장기적인 노인의 요양보호는 시급하게 요구되고 있다. 누구나 맞는 노년기, 그리고 대다수가 비켜가기 어려운 간병수발문제를 개인적인 해결책에만 의존할 것이 아니라 시설서비스를 통해 적극적으로 해결해나가야 할 것이다. 그럼에도 불구하고 노인 인구의 증가와 더불어 장기요양보호를 받아야할 대상노인의 수는 증가하고 있는데 비해 시설은 부족한 상황이 현실이며 경제적인 문제 등으로 시설이용은 엄두도 낼 수 없어 간병을 가정에서 하고 있으나 수발자는 정신적 · 신체적 · 환경적으로 말할 수 없는 어려움에 놓여있는 실정이다. 이와같은 배경으로 본 영구의 목적은 사회구조가 산업화, 고령화, 핵가족화 되면서 노인복지 문제가 단순한 복지서비스의 확대차원을 벗어나 노인부양문제로 확대되어 가는 상황에서 그 대응방안으로서의 노인장기요양시설 활성화 방안을 연구 분석하여 정책적 대안을 제시하고자 하였다. 따라서 연구의 범위는 노인복지 중 민간부문의 참여방안으로서 기업이 개발할 영역을 중심으로 노인장기요양시설을 대상으로 설정하였다. 본연구의 방법은 ① 민간의 한정된 자본을 효율적으로 배분 사용하도록 민간 노인요양시설의 활성화를 위하여 시설설치 및 운영의 제도적인 완화와 지원정책의 문헌연구, ② 장기적으로 요양보호가 필요한 노인에게 편안하고 안락한 노후를 보낼 수 있도록 효율적인 복지서비스를 제공해 줄뿐만 아니라 사회전반에 걸쳐있는 가족관계의 갈등해소와 가정해체를 예방하고 저소득층 및 차상위 계층의 경제와 복지를 다함께 살릴 수 있는 효율적 방안을 분석 제시하고자 한다. 따라서 본 연구를 통하여 얻어진 노인장기요양시설에 대한 민간부문의 효과적인 역할분담과 이을 위한 대응방안을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 노인장기요양시설에 대한 민간부문의 참여를 제도화하기 위하여 공통적인 관련법규의 제정을 통한 통합적 법규의설정과 각종 법규의 규정이 임의규정으로 모호한 문구로 되어있는 내용을 보다 구체적이고 분명한 내용으로 수정되어야 한다는 것이다. 둘째, 장기요양시설 서비스의 내용 중 시장경쟁 원리의 적용이 가능한 것은 민간부문에 위임하더라도 각 지방자치단체는 관리·통제기관으로서의 지위를 유지하는것이 바람직하다. 셋째,장기요양시설의 활성화를 통한 노인복지서비스의 공급확대를 위해서는 우리나라의 여건상 초기수준에 머물러 있는 노인장기요양시설에 대한 정부차원의 지원정책이 우선하여야 할것이다. 넷째, 노인장기요양시설은 수요자인 노인의 의지만으로 활성화될 수 없다.따라서 정부나 시설에 참여하고 있는 민간기업들은 요양시설의 활용에 대한 당위성과 이점을 보다 적극적으로 홍보함으로써 부정적인 사회인식을 해소하여야 할 것이다. 결론적으로 노인과 가족들의 욕구 충족에 따라 자유로운 선택을 할 수 있는 민간노인복지시설의 활성화가 필요하며 장기요양보호 노인을 위한 시설의 양적 증대가 질적 향상 및 효율적인 운영을 위하여 민간기업이나 영리법인 및 개인에게도 시설을 설치 · 운영할 수 있도록 국가적 차원에서의 노력이 요청된다고 하겠다. 그로 인하여 노인문제 해결은 물론 노인의 생을 더욱 안락하고 평안하게 보낼 수 있게 된다는 생각을 가지나, 부족한 부분이 많음으로 후학들이 지혜를 모마 보다 더 훌륭하게 보충하여 나아가 줄 것으로 믿는다.; Every human-being needs to acquire the material and environment comforts in order to suffice the maintenance of health & cultural desire as well as food, clothing & shelter in order to lead a life worthy of man. Most of the aged does not have any constant income and furthermore their financial standings are comparatively poor because as they get older it needs more medical charges for the maintenance of their healths. In our country, since 1960's, the birth and death ratios started to become decreased very fast and thereby the ageing society have been developing rapidly. The speed of the ageing is the most fast all over the world. The aged over 65 years old in the 1960 was 726,000 people and 2,650,000 people in 1995, i.e. the number of the aged increased 3.7 times during the period of 35 years.As of 2003, it became 3,970,000 people, the number of which is equivalent to 8.3% against the total population and our country had already entered the ageing society decided by U.N. (in case the ageing percentage against the total population in a country is over 7.0, it is called an ageing society). As it enters a full-scale ageing society, various social problems relating to the aged begin to surface, out of which the aged, especially the aged who mentally or physically weak of handicapped in daily life that need a long-term medical care will surely increase. Under the circumstances, a life pattern in our country that have a big family based on Confucian ideas, it has been a practice to support and care the aged in a family. However, due to change of such concept, atomic family, decrease of birth, extension of participation of female into society, etc. the situation has been changed that it is hard for the aged to be cared in a family.Especially, the aged who are weak or handicapped due to chronic deceases or restrictions resulting from various accidents can not lead their daily life, which do affect all the surrounding regional society as well as the family with the aged.The phenonenon can not be solved by the conventional informal system no longer. It is therefore highly required that a long-term care system for the aged is established as a matter of urgency to meet the ageing speed, the care of the weak & handicapped aged and the fast change of the environment. Everybody does suffer old age and most of them needs medical care.It is therefore considered that such difficult care problems should be solved by individual means and/or positive social facility services.However, such facilities are insufficient for the aged being increased who need a long term care and furthermore since part of the aged receive care in their family, it is the current situations that the social care facilities are in actual fact not fully filled with the aged. In such a way, as the circumstantial change related with ageing, infirmity, or health care for the elderly is being progressed rapidly, tackling the nursing issue is getting far difficult. For that reason, the long term policy regarding nursing the elderly is urgently required. It is suggested that we cope with this nursing issue affirmatively that everybody would face and most people wouldn't shun through the faculty service rather than depending on the individual solution. Nevertheless, whilst the number of the targeted elderly who are in need of the long term nursing shelter is increasing in accordance with the number of the elderly, the faculty to accommodate them is short and people are reluctant to use it because of high prices, which is the reason whythey are taken care of at home. However the mental, physical, and environmental difficulties they are experiencing in their places are beyond description. The objective of this study followed by the background described above is to suggest the alternative manifesto examining the way to revitalise the long term nursing faculty for the elderly considering the current situation in which the ageing issues are not confined in the mere expansion of the welfare service but expanding to the level of misconception problems as the structure of the society gets industrialized, aged, and atomic familized. Therefore, the coverage of this study is set to discuss the long term nursing faculty for the elderly focusing on the areas enterprises can develop by means of civil participation. The research method is as follows: 1. To ease the restriction of the operating system and installing the faculties in order to revitalize the civil nursing faculties for the aged by studying the literatures regarding government policies, all of which are aimed to distribute the confined civil resources efficiently. 2. To suggest and analyze the effective strategy which can benefit both the low and middle class in terms of economy and welfare as well as preventing the dismantling of a family and rows over this issue by offering the facilities to the needy in the long term. To summarize what is obtained through this research regarding the long-term nursing faculties and civil participation is as follows: First, To systematize the civil participation in the nursing facilities, it is necessary to amend the various regulations written in abstract sentences into more correct and clear ones and to establish the unified laws by the commonly related-regulations. second, it is advisable for the regional institutions to maintain its govermental status even if it is consigned to private sectors third, To expand the supplies of the elderly service through revitalization of the long term faculties, the supporting policies at governmental level which are still considered far undeveloped should be forwarded to discussion first. lastly, the nursing care facilities can not be activated by the willingness of the aged solely. So, the government or the private firms participating in this sectors are required to solve the negative opinions on them by advertising the advantage and fair reasons to the public. Consequently, it is necessary to activate the civil nursing institution for the aged which can be selected by their own needs and decisions and such faculties should be allowed to operate by civil sectors in a bid to enhance and operate efficiently in favor of the elderly through the governmental efforts. In spite that what is resulted from these suggested policies would be beneficial to the needy, further studies are believed to fulfill the insufficient parts debated in this study.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148715http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407130
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF PUBLIC ADMINISTRATION[S](행정대학원) > DEPARTMENT OF SOCIAL WELFARE(사회복지학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE