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서울시 뉴타운사업의 문제점과 개선 방안에 관한 연구

Title
서울시 뉴타운사업의 문제점과 개선 방안에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Problems of the New Town Projects in the Metropolitan City Seoul and Their Solutions : Focused on Girum New Town Project
Author
우미경
Alternative Author(s)
Woo, Mi-Kyung
Advisor(s)
조성민
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
서울시 뉴타운사업과 균형발전촉진지구 사업의 태동은 60년대 말 영동개발사업 이래 수도권재배치법 등을 통한 강북지역에 대한 역차별적 규제에 기인한다. 이후 강남지역으로 도로, 학교 등 집중적인 기반투자를 하며 인구이전을 촉진하였고 현재 지방세재원의 불균형과 맞물려 강남북 사이에 「부익부 빈익빈」의 악순환 구조가 고착되는 경향을 보여주고 있기 때문이다. 이와 같은 불균형의 심화는 결국 지역간·계층간 갈등의 불씨로 연결되어 시민통합의 장애요소로 작용할 수 있기 때문에, 우리 시대에 시급히 해결하지 않으면 안 되는 당면과제로 떠오르게 되었다. 이에 지역격차를 해소하고 지역균형 발전을 이루기 위한 강북의 노후주거지 정비사업의 일환으로 뉴타운개발사업을 추진하여 주거환경 개선과 주택가격 상승의 원인 등을 해결할 수 있는 대안으로 삼고자 한 것이다. 그러나 뉴타운개발사업은 장점뿐만 아니라 여러 가지 문제점을 내포하고 있는 것이 현실이다. 따라서 본 연구에서는 길음 뉴타운 지역개발과 관련된 현황과 문제점을 바탕으로 뉴타운개발사업의 문제점을 점검해보고 외국의 신도시 및 도시재개발 사례를 통해 뉴타운 개발 사업이 바람직한 방향으로 추진되도록 그 개선방안을 제시하고자 한다. 본 연구의 흐름은 “제2장 뉴타운 정책의 이론적 고찰”을 통해서 뉴타운정책의 기본개념을 이해하고, 외국의 선진적 개발사례를 벤치마킹하였다. “제3장 길음 뉴타운사업의 추진현황 및 분석”에서는 가장 먼저 뉴타운사업을 시작하여 일부 입주를 하고 있는 길음 뉴타운사업의 분석을 통해 현황과 문제점을 도출하였다. “제4장 서울시 뉴타운사업의 문제점과 발전방안”에서는 서울시 전체의 뉴타운사업 문제점을 도출하여 발전방안을 제시하였다. 이상의 이론적 고찰과 사례의 비교분석을 통해 진행된 본 연구의 결과로서, 우리나라에서 처음 시도되는 기성시가지에 대한 대규모 재개발사업인 뉴타운사업을 성공적으로 이끌기 위하여, 다음 개선방안을 제시하였다. 첫째, 환경친화적인 주거공간으로 개발되어야 한다. 미래의 도시는 보전과 개발의 조화를 도모하여 현재 누리고 있는 삶의 질을 더욱 향상 시키면서, 도시를 개발·관리하여야 한다는 과제를 안고 있다. 이것은 미래를 위해서 절대로 회피할 수 없는 과제이기 때문이다. 둘째, 다양한 도시개발의 기법과 제도가 마련되어야 할 것이다. 오랜 기간 누적되어 온 도시문제는 단기간의 정책이나 계획으로 모두 해결할 수는 없는 것이다. 서울시는 재개발사업을 추진함에 있어 사회·문화·경제 등 전 분야에서 세심한 배려와 검토를 하여야 하며, 선진적 도시개발 기법과 제도가 마련되도록 하여 국제적인 도시로서의 위상을 정립하도록 해야 한다. 셋째, 건전한 부동산 거래질서의 확립이 필요하다. 뉴타운 지역 내 투기억제방안으로는 우선 전매제한을 강화할 필요가 있으며, 선매권제도를 도입하여 지자체가 재개발기금으로 원주민들의 입주권을 매입함으로써 부동산 투기성 거래를 차단하는 방법도 도입해야 할 것이다. 또한 서울시 뉴타운사업이 활성화되기 위해서는 원주민 재정착 및 생활안정대책을 통해서 커뮤니티가 형성되는 도시가 되어야 할 것이며, 민·관·주민이 함께 참여하는 3섹터 방식의 도입과 u-City계획에 의한 미래형 도시개발이 이루어져야 할 것이다. 결국, 성공적인 뉴타운사업을 위하여 정부의 부단한 노력과 해당 주민의 사회·경제적 특성을 살리는 커뮤니티 중심, 그리고 미래의 도시기능을 구현하는 사업으로 발전시켜 나가야 한다는 것이 본 논문의 핵심 요지이다.; Seoul metropolitan new town projects and balanced development promotion zones were conceived because Gangbuk (North of Han River) districts had been discriminated under Capital Area Replotting Law applied since late 60's when Gangnam (South of Han River) districts began to be developed. Since then, investments have been concentrated in such social infrastructures in Gangnam as roads, schools and others, driving the population to Gangnam. Even worse, due to the wide difference between Gangbuk and Gangnam, the vicious cycle of 'rich become richer and poor poorer' seems to be being fixed. Such a wider gap between rich and poor districts may well result in inter-regional or inter-class conflicts disrupting the civil unity, and therefore, it must be the foremost issue that should be resolved urgently. The new town development projects were conceived to narrow the inter-regional gap and promote a balanced development among regions by regenerating the obsolete residential areas in Gangbuk districts and at the same time, improve the living environment and check the rising house prices. Nevertheless, the current new town development projects seem to harbor various problems as well as some advantages. The purpose of this study was to address the problems of Girum new town development project in Gangbuk district and reviewing foreign cases of new town development and urban regeneration projects and thereupon, suggest some reform measures for the new town development projects. In the second chapter, the new town policies are reviewed theoretically to have a better understanding of the new town policies, benchmarking the foreign cases. In the third chapter, the Girum New Town Project or a model project started earliest, is analyzed to address the problems. In the fourth chapter, the new town projects in the metropolitan city Seoul are discussed to identify the problems and suggest their solutions. Based on the above discussions, the following reform measures were put forwards to make successful the large-scale downtown redevelopment projects or the new town projects first ever in Korea. First, the new towns should be developed into environmental-friendly residental areas. Future cities should be developed and managed, while striking a balance between preservation and development and improving citizens' life quality. Such challenges can never be avoided for our future. Second, it is necessary to arrange a variety of city development techniques and systems. The urban problems accumulated for long can hardly be solved all by short-term policies or plans. Seoul city government is obliged to take into consideration the various social, cultural and economic aspects of redevelopment projects, while arranging advanced urban development techniques and systems to reestablish Seoul as an international city. Third, it is essential to establish a sound real estate transaction system. In order to check speculations in the candidate new towns, it is necessary to thoroughly check the assignment of the rights for replotted sites, while introducing the preemption right system for the local autonomous administrations to purchase natives' rights with the redevelopment fund and thereby, check them from being traded. In addition to promote the new town projects in Seoul, it is essential to help the natives resettled down and support their living to create a genuine community. And it is also deemed necessary to introduce a tripartite sector mode - private, public and residents - while pushing ahead with the u-City plan for a futuristic city development. After all, successful new town projects must require unswerving efforts on the part of the government to create communities with their members' social and economic advantages supported and at the same time, implement the futuristic urban functions.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148705http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407317
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GRADUATE SCHOOL OF PUBLIC ADMINISTRATION[S](행정대학원) > DEPARTMEMT OF REAL ESTATE(부동산학과) > Theses (Master)
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