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外國界 自動車 部品企業의 成功戰略

Title
外國界 自動車 部品企業의 成功戰略
Other Titles
A Study On the Strategy for Entering of Foreign Automotive Parts Suppliers into Korean Market
Author
유재식
Alternative Author(s)
You, Jai-Sik
Advisor(s)
이성욱
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
1997년 외환위기 시기에 하향을 겪었지만 한국 자동차부품산업의 급성장은 연 평균 10%의 성장을 유지해 왔고 2015년까지는 연 평균 9.6% 성장을 계속할 것으로 예상된다. 한국 자동차산업의 부품과 구성품을 직접 공급하는 자동차 부품 업체의 수는 2003년말 기준 878개로 이들 중 809개의 업체가 중소기업인 반면 69개 업체는 대규모 회사로 구성되어 있다. 전체에서 148개의 외국계 투자 자동차 부품기업이 16.9%를 차지한다. 한국에 투자한 외국 선진 부품제조업체의 수는 일본 내 외국인 투자 업체 수를 능가하며 현지 자동차 제조업체 전체 수요의 1/3을 공급하고 있다. 외국인 투자로 국내 자동차 부품 산업이 합리화되었을 뿐 아니라 경쟁력 제고를 하게 되었다. 외국 자동차 제조업체의 국내 산업에의 직접 투자는 2003년말 기준 227개 업체로 미화 2,366.1억불에 달하고 있다. 국가별로 세분하면 일본이 1위를 차지하고 뒤를 이어 미국, 독일, 네덜란드, 영국과 프랑스 순이다. 한국에서 운영 중인 외국인 자동차 제조업체의 수는 증가 추세에 있다. 외국계 투자 기업은 최근 현대와 기아자동차에 전체 수요의 35%를 공급하고 있고, 외국인 투자 기업들의 시장 점유율은 급속하게 증가하는 투자와 평행하게 증가하리라 예상되고 있으며 외국계 자동차 부품기업의 투자 사유는 대부분의 경우, 한국 시장에의 진입로를 만들고 저렴한 노무비를 확보하면서 국내 내수 판매를 기반으로 하여 중국이나 일본 시장에로의 교두보를 세우려는 것이다. 그래서 외국인 투자의 마케팅 전략은 현지화에 초점을 맞추는 경향이 있다. 한국에서 운영 중인 대부분의 주요 세계적 부품기업들의 경우 그들이 투자 전 고려했던 우선순위는 첫째, 시장 규모 (아시아의 3대 시장 중 하나이며 세계에서 네 번째로 급성장하는 시장)와 그리고 두번째, 한국의 우수한 기술이었고 , 그리고 세 번째, 한국의 생산성이었다. 다른 사유로는 한국의 전략적 지리적 위치와 세계화였다. 한국 투자 결정은 한국에서 제공하는 고급 기술과 생산성, 국내 소비와 주변 국가의 거대한 잠재 시장을 고려한 시장지향 전략에 근거를 두고 있다. 외국계 자동차 부품기업의 한국 시장 접근은 앞서 설명한 관점에서 보면, 결정적인 요인은 중국과 일본 시장과 함께 한국에 접근하는 것이고 저 노무비, 고급 기술 인력과 특화된 기술의 유인, 정부 지원, 원자재 공급과 수입 제한 규정에서의 면제로 나타났다. 외국계 선진 자동차 부품업체의 한국 시장 진출은 향후 한국 자동차업체의 국제경쟁력을 포함한 세계화 전략에도 많은 기여가 될 것으로 보여진다. 국내시장 진입 시 많은 정부의 규제와 절대 의존적 거래 관행 그리고 높아지는 인건비와 노동조합을 포함한 노사관계의 개선과 같은 국내시장에 진입에 필요한 내용이 있음을 알수 있다. 그러나 계속 개선되는 한국 자동차 부품 시장 환경에서 더욱 중요한 것은 한국에서의 자동차 부품의 관료적 거래 관습이 점진적으로 용이해졌고 공정 거래 관계 설립으로 합리화 되어 간다는 것이다. 더 나아가 한국에서 운영하고 있거나 또는 운영할 계획을 가진 외국계 자동차 부품 제조업체의 판매는 증가 추세에 있으며 큰 제조업체의 판매 상승세에 있어서 자동차부품 산업의 안정적인 성장을 유지하고 있다. 세계에서 가장 큰 성장 잠재력을 가진 북동 아시아의 중심에 한국이 위치하였기 때문에 중국 시장이나 동남 아시아 지역으로의 진입로를 만드는데 더 나은 혜택을 제공한다. 그 외에도 고급 기술 인력을 효과적으로 제공하고 다른 대다수의 국가와 비교하여 한국의 아주 선진화된 IT 기술이 유효하기 때문에 단시간 내에 전자 기기를 개발할 수 있는 좋은 환경을 제공한다. 상기에 이러한 모든 부분을 바탕으로 국내시장의 철저한 현지화 전략을 지향한다면 현지 진출했거나 향후 진출하는 외국계 자동차 부품회사들은 좋은 성과를 내게 될 것이다.; Korea's Rapidly-Growing Auto Parts Industry, though it suffered a downturn in the wake of the 1997 foreign currency crisis, has sustained an annual growth of 10% on average, and is forecasted to continue annual growth of 9.6% till 2015. Foreign direct investment in HMC and KIA -Korea's auto industry. The number of auto parts subcontractors directly supplying parts and components in Korea totaled 878 as of the end of 2003. Among them, large-sized companies numbered 69, while there were 809 small &medium companies. Of the total, the 148 foreign-invested firms accounted for 16.9%. The number of foreign advanced parts manufacturers investing in Korea outnumbered those in Japan, supplying about one-third of total demand by local auto manufacturers. Foreign investment has prompted the domestic auto parts industry to streamline the organization and sharpen their competitiveness as well. Direct investment by foreign auto manufacturers in the domestic industry as of the end of 2003 totaled 227 cases, worth US$236.61 billion. Breaking it down by nation, Japan ranked first, followed by the United States, Germany, the Netherlands, the UK and France. The number of foreign auto manufacturers operating in Korea has been on the rise. According to KAICA, the number of foreign-invested auto parts manufacturers including tier 2 or 3 reached 227 as of 2003 year-end, which accounted for 19.3% of the total in Korea. Foreign-invested firms recently supplied 35% of the total demand of Hyundai and Kia. Foreign investors' market share in Korea is expected to rise in line with rapidly increasing investment. The auto industry's facility investment in 2003 marked around US$2.5 billion, up 25% from a year ago. The production, particularly in exports, has been soaring. Foreign investment is thus forecast to increase further, beginning in 2005 when diesel engine passenger cars will be put on the market. Reasons for investment by multinational auto parts manufacturers. In most cases, it was aimed at making inroads into the Korean market, and establishing a bridgehead to the Chinese or Japanese markets, and securing low-cost labor. Foreign investors' strategy for marketing was thus focused on localization. Those securing a market share of more than 31% accounted for 31% of the firms surveyed. When it comes to foreign investor operating in Korea, the priorities they considered before determining their investment were, first, the scale of the market (one of Asia's three largest markets and one of the world's four fastest-growing markets), and secondly, Korea's excellent technologies; and thirdly, Koreans' productivity. Other reasons include Korea's strategic geographical location and globalization. They appeared to have made a decision on investment in Korea based on its market-oriented strategy, taking into account the benefits offered by Korea such as high technologies and productivity, domestic consumption and a huge potential neighboring market. In view of the aforementioned reasons for advancing into Korean market by foreign auto manufacturers, decisive factors appear to be advancing into the Korean market as well as the Chinese and Japanese markets, and low-labor costs, availability of highly-skilled workforce, and the incentives for specialized technologies, government support, raw material supply and exemption from import restriction regulations. Foreign-invested businesses marketing trends. Eighty percent of locally manufactured products were sold in the domestic market, and very few of them were shipped to their home countries. Thus their investments were mainly aimed at the Korean market (71.2%) Benefits compared with investment in China, Japan and other countries in the Asian region. The global auto market is tending to move to Northeast Asia after Europe and the USA, and the attraction of the auto parts market environment in Korea has been increasingly improved for potential investors. More importantly, in the ever-improving Korean auto parts market environment, the hierarchical transaction practice of auto manufacturers in Korea has been gradually eased and rationalized to establish fair transaction relationships. Furthermore, the big manufacturers' sales have continued their upward trend, thus sustaining the stable growth of the auto parts industry, while sales of foreign manufacturers operating or planning to operate in Korea have been on the rise. Since Korea is situated in the hub of Northeast Asia, which has the greatest growth potential in the world, it provides better benefits for making inroads into the Chinese market or the Southeast region. Besides, it effectively provides qualified engineering manpower, and a good environment for developing electronic devices within a short time, compared with most other countries, thanks to the availability of Korea's highly advanced IT technology. Above concerned all of items for success story of foreign automotive parts suppliers into Korean market based on regional based managements ways. The thesis examined the entry mode and performance of part investors by investigating the foreign investment companies in Korean auto part industry.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148618http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407431
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GRADUATE SCHOOL OF INDUSTRY & BUSINESS ADMINISTRATION[E](산업경영대학원) > DEPARTMENT OF BUSINESS ADMINISTRATION(경영학) > Theses (Master)
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