356 0

도시철도 운영비용모형 개발에 관한 연구

Title
도시철도 운영비용모형 개발에 관한 연구
Other Titles
A Development of the Operating Cost Models for Urban Railways
Author
박정수
Alternative Author(s)
Park, Jung-Soo
Advisor(s)
원제무
Issue Date
2007-08
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
최근 대도시에서는 자동차 대수 급증에 따른 교통 혼잡 및 대기오염문제 해결방안으로 도시철도 중요성이 증대되고 있는 실정이다. 이러한 현실을 반영하듯이 현재 많은 대도시들에서 도시철도(Urban Railway) 및 경량전철(LRT)에 대한 건설을 계획· 추진 중에 있다. 하지만, 도시철도 사업은 초기 투자비가 막대하고 운영비에 대한 연간 부담액이 높아서 면밀한 타당성 검토가 반드시 선행되어야 한다. 이러한 타당성 조사와 관련하여 철도부문은 사업비 중 개통이후 30년간 지속적으로 투입되는 철도 운영비의 비중이 상당히 높기 때문에 이에 대한 정확한 예측이 이루어져야 한다. 하지만 기존의 연구는 대부분이 도시철도보다는 지역간 일반철도의 운영비를 예측하는데 초점을 맞추어 진행되어왔다. 따라서 본 연구에서는 도시철도와 관련된 타당성조사의 정확성을 높이고 투자효율성을 향상시키기 위하여 도시철도의 운영비용을 추정할 수 있는 함수를 개발하고자 하였다. 이를 위해 서울메트로와 서울도시철도공사의 운행실적을 바탕으로 서울지하철 1호선~8호선에 대한 사례분석을 통해 도시철도의 운영비용에 영향을 줄 수 있는 23개의 변수들을 추출하였으며 전문가 설문에 의한 선호도 누적빈도 분석 및 상관분석, 공분산분석 등 통계적 방법을 활용하여 운영비용 함수 추정에 활용할 최종 독립변수를 선정하였다. 선정된 독립변수는 노선길이, 역수, 전동차 보유량, 차량소요대수, 예비율 및 운행회수 등이며 이러한 변수들이 도시철도 운영비용에 어느 정도 영향을 미치는 지에 대한 분석을 위하여 다변량통계분석 방법인 회귀분석(Regression)과 군집분석, 판별분석 등을 수행하였다. 개발된 도시철도 운영비용 함수의 적용성 평가를 위해서는 서울메트로 및 서울도시철도공사의 2006년 실적자료를 활용하여 기존 지침인 도로 및 철도부문 예비타당성 표준지침에서 제시한 운영비용 추정방식과 비교·평가하였으며 이때 사용한 지표는 Theil의 부등계수, MPB(Mean Prediction Bias), MAD(Mean Absolute Deviation) 등 이다. 검증결과 선형회귀모형 및 자연로그 형태를 포함한 비선형회귀모형이 예비타당성 표준지침에 의한 운영비용 추정 값보다 더욱 정확한 도시철도 운영비용을 추정하는 것으로 나타났으며 특히 도시철도의 특성을 그룹화하여 함수에 반영할 수 있도록 한 더미변수를 포함한 비선형회귀모형이 가장 우수한 추정 값을 보이는 것으로 나타났다. 이와 같이 개발된 도시철도 운영비용 함수는 향후 예비타당성 조사 및 기본계획이나 실시 설계시 수행되는 타당성 조사를 위한 경제성분석에 활용됨으로써 도시철도의 투자우선순위와 같은 도시철도사업에 대한 투자정책 결정과정에 큰 기여를 할 수 있을 것으로 기대된다.; Nowadays metropolitan have big problems, traffic congestion and air pollution. so there is alternatives of urban railway for decreasing these problems. for example many cities have a plan and construct urban railway and light rapid transit. But because urban railway construct project have a big investment at early stage and highly operating cost feasibility study must be carried out exactly. Especially in railway sector which related this feasibility study it is very important to forecast operating cost of urban railway correctly because portion of operating cost is high during 30 years after opening. Most preceding research focused on forecasting railway operating cost between regions. This study focused on a definition of the function, which can estimate the operating cost for urban railways, to improve the correct feasibility study and the investment efficiency related to urban railways. Based on the service results of Seoul Metro and SMRT (Seoul Metropolitan Rapid Transit Corp), the case study of Seoul Subway Line 1 to Line 8 was used to abstract the 23 variables which can affect the operating costs for urban railways, and to screen the last variable which can be used in the operating cost function estimation. The last variable is decided by a cumulative frequency analysis for the preference through an expert questionnaire. To analyze the casual relationship of the various variables, this study accepted the Regression of Multivariate Analysis. Selected independence variables are line length, number of stations, number of rolling stocks, reserve rate, operating frequency. this study perform regression analysis, cluster analysis, discriminant analysis for knowing how much these make an effect on urban railway operating cost. For the purpose of evaluating developed urban railway operating cost function this study compare with operating cost by pre-feasibility guideline(KDI) using 2006year data of Seoul Metro and SMRT. and this study use indices in this process, RMSE(Route Mean Square Error) of Theil, MPB(Mean Prediction Bias), MAD(Mean Absolute Deviation). As a result of evaluation non linear regression model included translog form have more effectiveness than model suggested by pre-feasibility guideline(KDI). especially non-linear regression model with dummy variable reflected urban railway character is most effective. This railway operating cost function for urban railways can be used to execute a future preliminary feasibility study, or a feasibility study for primary plan or actual designs. It is highly expected that it contributes to the decision stage for an urban railways investment priority and a policy.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148593http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407173
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF URBAN STUDIES[S](도시대학원) > DEPARTMENT OF SOC AND TRANSPORTATION(SOC·교통학과) > Theses (Ph.D.)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE