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한류 지속화를 통한 중국인 관광객 유치증대 방안

Title
한류 지속화를 통한 중국인 관광객 유치증대 방안
Other Titles
A Study on Inducement of Chinese Tourists through Sustainment of 'Korean wave'
Author
박연철
Alternative Author(s)
Park, Yeon Chul
Advisor(s)
손대현
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
한류가 지속될 것인가, 아니면 일시적인 유행으로 끝날 것인가에 대한 논란이 많이 일고 있다. 향후 한류의 지속여부는 드라마, 대중가요, 영화 등 대중문화 외에 상호 호혜적인 문화교류로 접근하여야만 한류가 지속 가능하다고 할 수 있다. 반한류 등의 우려에도 한류가 지역적으로 동아시아에서, 아시아 전역, 북미, 유럽, 러시아 등으로 다변화 되고, 문화콘텐츠에서는 드라마, 영화, 음식, 화장품, 패션, 미용, 게임 등으로 다양화 되고 있다. 향후에도 한류로 인한 지속적인 외래 관광객 특히 중국인 관광객 유치를 증대시키기 위해서는 문화콘텐츠의 경쟁력을 강화함과 동시에 관광객의 추천 의도에 보다 긍정적인 영향을 미치는 관광지의 세분화, 음식, 숙박, 쇼핑의 다양성 한국 문화체험 등의 상품 개발이 필요할 것이다. 또한 한류스타, 드라마, 영화, 대중음악 등을 지금보다 더욱 적극적으로 상품 마케팅에 활용하여 한국 상품 인지도와 공신력을 높여 한류로부터 실질적인 경제적 효과가 발생할 수 있도록 할 것이다. 또한 기업은 한류동향에 주목하고 이를 적극적으로 활용하여 상품 수출로 연결하여야 하며, 국가와 지자체 등에서도 한류 전문인력 양성, 관광 상품의 개발 등의 한류인프라를 구축하여야 한다. 이렇게 함으로써 한류로 자연스럽게 형성된 한국에 대한 호감은 관광으로 이어질 것이고 관광은 새로운 경험과 이미지를 제공하여 한류를 더욱 공고히 하는 계기가 될 것이다.; It is being disputed much whether 'Korean wave' will sustain or end up as temporary fashion. 'Korean wave' would sustain only with mutually beneficial cultural exchanges in addition to exports of such popular cultural productions as dramas, pop songs and films. Despite the concern about anti-'Korean wave', 'Korean wave' has been spreading from East Asia to the entire Asia, North America, Europe and Russia, while its cultural contents have been being diversified into dramas, films, foods, cosmetics, fashion, hair beauty and games. In order to induce foreign tourists, especially Chinese tourists continuously taking advantage of 'Korean wave', it is essential to sharpen the competitive edges of our cultural contents and at the same time, develop a variety of commodities affecting tourists' intention of recommendation such as segmentation of tourism destinations, foods, accommodations, shopping and Korean culture experience programs. In addition, it is also necessary to make use of 'Korean wave' stars, dramas, films and pop music more positively for commodity marketing and thereby, enhance the recognition and reliability of our commodities to harvest substantial economic benefits from 'Korean wave.' On the other hand, companies should pay attention to the trend of 'Korean wave' and make use of it positively to increase their exports, while central and local administrations should construct a 'Korean wave' infra by fostering 'Korean wave' professionals and developing tourism commodities. Then, the favorable image of Korea formed naturally through 'Korean wave' would lead to the prosperous tourism which in turn will refresh tourists' new experiences and their image of Korea only to help 'Korean wave' more consolidated.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148327http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409280
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GRADUATE SCHOOL OF INTERNATIONAL TOURISM[S](국제관광대학원) > INTERNATIONAL TOURISM(국제관광학과) > Theses (Master)
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