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도매여행사의 공정성이 가맹점의 경영성과요인에 미치는 영향 :H투어 M투어 가맹점을 대상으로

Title
도매여행사의 공정성이 가맹점의 경영성과요인에 미치는 영향 :H투어 M투어 가맹점을 대상으로
Other Titles
Wholesaler's Fairness as a Mediating Factors on Management Performance in Vulnerable Retail Travel Agency
Author
장유진
Alternative Author(s)
Jang, Yoo-Jin
Advisor(s)
손대현
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
국문요지번 연구는 도매여행사의 공정성이 가맹점의 경영성과에 영향을 미치는 요인을 분석하기 위해 분배공정성, 절차공정성, 상호작용 공정성과 재무적?비재무적 경영성과를 분석 하였다. 도매여행사 중에서도 간접판매만을 표방한 도매여행사 3개업체중 가맹점의 수가 많은 H투어와 M투어 가맹점만을 대상으로 하였다. 여행사간 상호 가맹관계를 맺는 목적은 가맹점의 입장에서 보면, 도매여행사의 브랜드 네임 도입이 매출증대 및 경영성과를 가져올 것 이라는 기대감과 여행업이 도ㆍ소매업의 2중 구조로 개편되고 있다는 불안감 및 자체 브랜드 기업이미지로는 빠르게 변화하고 있는 여행시장의 변화를 따라가기 힘들다고 판단하여, 도매여행사와 가맹관계를 맺는다. 간접판매만을 표방한 도매 여행사 역시, 직접적인 판매보다 마케팅 비용 절감 및 많은 가맹점 확보로 인한 매출 증대를 통해 기업 경영성과를 이룰 수 있다고 판단하여 상호 가맹관계를 맺는다. 하지만 힘의 불균형(power asymmetry)에 의해 여러 가지 피해사례들이 늘어나고 있어 본 연구에서는 그 1차원 원인을 공정성 부재로 찾고자 하였다. 심리학, 마케팅, 조직행동, 소비자 불평처리 등에서 공정성에 대한 논의가 있었지만 여행업에서 공정성을 분배, 절차, 상호작용공정성으로 나누어 그 각각의 공정성 요인에 해당하는 요인을 도출하여 공정성과 경영성과의 상관관계를 다룬 연구는 없었다. 본 연구에서는 공정성을 세 가지로 나누어 요인분석 및 경영성과 상관관계 분석을 하기위한 자료 수집을 위해 H투어와 M투어 가맹점의 과장급 이상을 대상으로 하여 설문조사를 하였으며, 설문조사기간은 예비조사 32부를 거쳐 2007년 10월1일부터 20일 까지 총 120부를 배포하여 도매여행사 직원들과 가맹점 직접 방문 및 도매여행사 및 랜드사 세일즈직원들에게 H투어와 M투어의 가맹점 설문 조사를 의뢰하여 불성실한 설문지 35부를 폐기하고 85부로 설문을 측정 하였다. 본 연구의 목적을 위해 수집된 자료는 SPSS 13.0 통계패키지를 이용하여 기술 분석과 빈도분석, Cronbach's α 계수 산출 및 t 검증과 일원변량분석(ANOVA), 상관분석과 다중회귀분석을 실시하였다. 조사 결과 도매여행사의 분배공정성, 절차공정성, 상호작용공정성 중 절차공정성과 상호작용 공정성이 가맹점의 재무적?비재무적 경영성과에 긍정적 영향을 미치고 있음을 알 수 있었고, 또한 상호작용공정성이 절차 공정성 변수에 비해 영향력이 큰 것으로 나타났다. 따라서, 본 연구 자료는 특히 도매여행사 직원들의 가맹점을 대하는 태도로 밝혀진 상호작용공정성 과 정책이나 의사결정 과정의 일관성, 정확한 정보 전달, 업무에 대한 책임성, 가맹점 입장 반영, 신속한 처리속도 등으로 밝혀진 절차공정성이 도매여행사가 가맹점 관리를 위해 필요한 효과적인 지침을 제공 하였다. 또한, 가맹점 입장에서는 도매여행사와 가입 전 공정성 요인들로 밝혀진 요인들과 가맹점 특성에 따른 공정성과 경영성과들을 미리 분석 해 봄으로써 가맹점 가입의 신중한 자료로 쓰여 질 수 있을 것이다. 하지만, 본 연구의 한계점 과 더불어 향후 연구과제로는 첫째, 약자의 입장에 있는 가맹점이 좀 더 크고 힘 있는 도매여행사로부터 경험하는 공정성과 경영성과의 상관관계이기에 도매여행사 측면에서 가맹점과의 관계 향상 및 발전을 위해 고려하는 공정성 부분에 대한 연구가 있어야 할 것이다. 둘째, 연구의 대상을 H투어와 M투어 가맹점으로 한정하였고 또한 가맹점의 과장급 이상의 경영진으로 제한하였기에, 표본 표집상 어려움이 있었으나 본 연구의 모집단 자체의 크기가 작기 때문에 표본 수집률 8.5%정도로 나타나 샘플 수가 작더라도 표본이 모집단을 대표하는 데는 무리가 없는 것으로 판단 된다. 셋째, 가맹점 여행종사원의 입장에서의 요인분석과 H투어와 M투어 이외의 타 브랜드를 도입한 가맹점을 고려한 연구가 이루어 져야 할 것이다. 넷째, 본 연구를 통하여 나타난 문제점을 근거로 후속연구에서는 가맹점의 표본을 다양한 방법으로 확보하여 가맹점의 재무적?비재무적 경영성과에 상호작용공정성이 절차적 공정성보다 높게 나오는 이유에 대한 심도 있는 연구가 이루어져야 할 것이다.; This study examines fairness of wholesale tour companies in marketing channel relationships between relatively small, vulnerable retail travel agencies and large, powerful wholesale tour companies. Specifically, retail travel agency perceptions of wholesale tour companies distributive fairness, procedural fairness and interactional fairness are posited as key factors, mediating the effects of management performance by the financial and the non-financial effects on vulnerable retail travel agencies. Among the three Wholesale tour companies represented by selling tour products to customer indirectly only through retail travel agency, the H?Tour Retail Travel Agency and the M?Tour Retail Travel Agency exceedingly having retail travel agencies were examined. On the position of retail tour agencies, they join hands with wholesale tour companies expecting to enhance the market share as well as worrying about the market would be divided just dual industrial structure and considering it would be difficult to keep up with the fast changing tour industry market. One approach Wholesale tour companies represented to sell tour products to customer indirectly only through retail travel agency are affiliated with retail travel agency with the expectancy of reducing marketing expenses and expanding market share having many retail travel agencies without selling tour products to customer directly. But, it has been revealed that many problems between two parties through the asymmetrical relationships. This study was try to find out the problems with considering the distributive, procedural and interactional justice as the key factors. Although theorists and researchers suggested that fairness is important in developing effective relationships such as psychology, marketing and organizing system and postcomplaint behavior, it has not been any researches dealing with the correlation between fairness divided by three factors and management performance in the thesis of tourism. For the purpose of this study, the researcher formulated a research model and hypotheses based on theoretical review and conducted an empirical analysis using questionnaire. For empirical analysis, this study selected 85 valid samples from 120 retail travel agencies above the position of manager. The survey was conducted in Oct 2007 and the collected data was analyzed using SPSS 13.0 for Descriptive Analysis, Frequency Analysis, Cronbach's α, t-test, ANOVA, Correlation and Multiple Regression. Overall, the results offer support the research thesis that interactional fairness and procedural fairness affect positively on the effects of management performance in retail travel agencies. And the finding also that interactional fairness is more influential on retail travel agencies than procedural fairness may have improve the retail travel agency's business performance such as financial and the non-financial effects on vulnerable retail travel agencies.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148323http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408435
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GRADUATE SCHOOL OF INTERNATIONAL TOURISM[S](국제관광대학원) > INTERNATIONAL TOURISM(국제관광학과) > Theses (Master)
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