258 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor장주섭-
dc.contributor.author정승연-
dc.date.accessioned2020-04-07T17:42:32Z-
dc.date.available2020-04-07T17:42:32Z-
dc.date.issued2008-02-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148312-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408742en_US
dc.description.abstract본 논문에서는 7차 교육 과정부터 중요성을 강조하고 있는 수학적 힘, 즉 창의적 사고력, 논리적 사고력, 비판적 사고력 등을 기르기 위해 학생의 수학적 사고력을 신장시키기 위한 수업지도 방안에 대해 연구하였다. 수학적 사고가 무엇을 의미하는지, 왜 수학적 사고가 필요한지에 대해 Piaget, Polya, Van Hiele, Dewey, Bruner 등의 심리학자 이론을 살펴보았다. 또한 수학적 사고력을 신장시키기 위한 조건으로서 어떤 수업 환경의 구축이 필요하며, 수학적 사고력 신장 수업을 위한 교사의 역할과 학생들의 태도에 대하여 다루었다 또한 이 이론에 기초하여 실제적으로 중학교 수업 단계에 적용할 수 있는 몇 가지의 예를 통해 수학적 사고력 증진을 위한 수업 지도 방안을 모색해 보고 수학적 사고력 신장을 돕는 평가 원리에 대해 연구하였다.; One of the most important roles in education is to improve the thinking ability of students. The purpose of this study is to improve the thinking ability of students. Proper environment, teacher's role and student's attitude are important to improve students' mathematical thinking ability. In the process of defining "mathematical thinking ability", we found the theories on the necessity of it by psychologists such as Piaget, Polya, Van Hiele, Dewey and Bruner. Based on the theory, we seek to find the methods to enhance mathematical thinking ability through several examples that can be applied to middle school students.-
dc.publisher한양대학교-
dc.title수학적 사고력 신장을 위한 지도방안-
dc.title.alternativeA study on Teaching Method for Enhancement of the Mathematical Thinking Ability-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor정승연-
dc.contributor.alternativeauthorJung, Seung Yeon-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehak교육대학원-
dc.sector.department이학계열-
dc.description.degreeMaster-
dc.contributor.affiliation수학교육-
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > SCIENCE AND MATHEMATICS(이학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE