Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor조성식-
dc.contributor.author이정연-
dc.date.accessioned2020-04-07T17:41:52Z-
dc.date.available2020-04-07T17:41:52Z-
dc.date.issued2008-02-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148283-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409069en_US
dc.description.abstract본 연구의 목적은 중 · 고등학교 구기운동선수의 스포츠 탈사회화과정에서 중도 탈락의 원인, 주요 준거집단의 역할, 자신의 노력과 적응과정, 스포츠경험의 인식 등에 관하여 연구함으로써 중도 탈락자들의 현실과 이에 따른 대책을 강구하기 위한 기초자료를 제공하는 데 있다. 본 연구의 대상은 질적 연구에서 이용되는 유목적 표집법(purposeful sampling)을 이용하여 야구, 축구, 농구 등의 3개 종목의 학생선수 중 남자 8명을 선정하였다. 연구 참여자들은 초등학교에 운동을 시작하여 중 ·고등학교 때 운동을 그만둔 경력을 가지고 있으며 학교생활에 적응하고 자 하는 학생들이다. 본 연구에서 탈사회화과정의 주요 중도 탈락요인으로는 가정형편, 신체적 조건, 운동능력부족, 질병, 팀워크, 회의감, 자발적 선택이 복합적으로 작용하였으며 이에 대한 준거집단 역할의 중요도는 부모, 교사, 코치, 동료집단의 순이다. 또한 이들의 노력과 적응과정에는 적응을 적극적으로 시도하거나, 목표를 상실하고 졸업만 기대, 또는 새로운 목표를 인식하는 것으로 나타났다. 스포츠경험은 이들에게 긍정적이거나 무의미한 것으로 보여 지며 이 시기의 스포츠경험은 중도 탈락 이후 동료집단간의 의사소통에 영향을 미치는 것으로 나타난다. 본 연구에서의 탈사회화과정 중 중학생은 새로운 생활을 반겨하는 반면에 고등학생들은 진로에 관하여 많은 고민이 있음을 보여주고 있다. 또한 부모는 이들의 중도 탈락결정에 영향을 미치지만 단순히 이들의 결정을 받아들이는 것에 비해 교사는 학생에게 중도 탈락에 관하여 권유를 함으로써 학생이 좀 더 적극적으로 생각하여 긍정적인 방향으로의 유도를 하여 적극적으로 새로운 생활로의 활로를 여는데 중요한 역할을 하고 있다는 것을 나타내고 있다. 적응과정에서 학생들은 학교생활에 적응하는데 어려움은 주로 학교 시험, 입시에 대한 부담감이 공통적으로 나타났으며 일반학생과 교사와의 관계에서도 어려움을 느끼고 있었다. 그러나 자발적 중도 탈락자들은 10대의 자유로움을 느끼기 위해 운동보다는 다른 생활을 경험해보고 싶다고 해 현 청소년기의 뚜렷한 자아의식이 있다는 것으로 나타났다.; The purpose of this study was to examine the cause of dropout among Team sports players in secondary schools during sport de-socialization process, the roles of primary reference groups, the relevant efforts and adjustment process of the players and their perception of sport experiences in an attempt to find out the reality of dropouts and seek some feasible solutions. The subjects in this study were eight boy players of three sporting events including baseball, soccer and basketball, who were selected by purposeful sampling that was used in qualitative research. They started to get exercise as elementary schoolers and stopped it in middle or high school. And they wanted to fit into school. It's found in this study that there were different primary causes to make them drop out: tough household economy, improper features of the body, insufficient motor skills, diseases, fragile team work, skepticism, or voluntary choice. Those factors had a collective impact on their dropout. The reference group that played the most vital role was parents, followed by teachers, coaches and peers. As for their relevant efforts and adjustment process, they made active efforts to be well adjusted, or just waited for graduation without having their sight set on anything, or set up another goal. Sport experiences seemed to mean something or nothing for them, and the sport experiences in this period exerted an influence on their communication with peers after dropping out. In the course of desocialization, the middle schoolers were glad at the new life they faced, whereas the high schoolers were in agony due to their future career. Their parents just followed their dropout decision though they affected it, but their teachers gave them advice, guided them into the right direction and eventually played an important role in opening up a new life for them. Concerning difficulties with school adjustment, school examinations and the necessity of college admission put pressure on all the students, and they found it hard to fare well with peers and teachers as well. But those who dropped out at their own option wanted to enjoy the freedom of teens and experience a new life without being tied down to workout. It showed that the adolescents had a distinct self- consciousness.-
dc.publisher한양대학교-
dc.title중ㆍ고등학교 구기운동선수의 스포츠 탈사회화에 관한 연구-
dc.title.alternativeA Study on Student-Athletes´ De-socialization from Team Sports in Middle and High Schools-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor이정연-
dc.contributor.alternativeauthorLee, Jung-Yon-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehak교육대학원-
dc.sector.department예체능학계열-
dc.description.degreeMaster-
dc.contributor.affiliation체육교육학과-
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > ARTS AND PHYSICAL EDUCATION(예체능학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE