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dc.contributor.advisor이상호-
dc.contributor.author박상수-
dc.date.accessioned2020-04-07T17:41:21Z-
dc.date.available2020-04-07T17:41:21Z-
dc.date.issued2008-02-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148260-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409323en_US
dc.description.abstract황동규는 1958년에 시단에 등단하여 지금까지 꾸준한 창작활동을 하면서 폭넓은 시세계를 구축해왔다. 황동규의 시세계의 가장 큰 특징은 다양한 세계인식을 보이며 항상 변모해왔다는 점을 들 수 있다. 초기의 시에서는 과감한 절제와 상징, 묘사를 기반으로 하여 실존적 개인의 불안한 내면세계를 탐구한 것이 주류를 이룬다. 이후 중기 시에서는 사회 편향적 성격을 나타내면서 개인적 차원에서 사회 역사적 차원으로 전환하여 삶과 세계를 날카롭게 통찰하는 비판적 세계인식을 보여준다. 그리고 후기 시편들에서는 정체성에 대한 자각과 함께 삶과 죽음에 관하여 초월적이며 형이상학적인 영역에 이르기까지 그 시적 사유의 지반을 확대했다. 본 연구에서는 황동규의 시에 나타난 주요 이미지의 변모양상과 세계 인식의 변화과정을 고찰하였다. 그 결과를 집약하면 다음과 같다. 본론의 Ⅱ장 1절에서는 『어떤 개인 날』·『悲歌』를 대상으로 하여, 시인의 절망적이고 허무적인 자의식이 작품 속에 어떻게 반영되어 나타났는지 탐구하였다. 이 시기 시인은 임의 부재로 인해 비극적 존재로서 세계를 인식하고, 외로움에 사로잡혀 분열하는 자아의 모습이 드러난다. 공허한 삶이라는 인식이 시인에게 절망감을 안겨줌으로써 삶을 부정하는 인식으로 나아가게 된다. 삶을 부정하는 그의 인식은 죽음에 대해 깊이 사유하는 것으로 드러난다. 2절에서는 『太平歌』·『熱河日記』·『나는 바퀴를 보면 굴리고 싶어진다』를 대상으로 하여 부정적 현실공간에서 방관자적 자세를 취하는 시인의 태도와 개인 내면세계의 응시에서 벗어나 외부세계로 자아를 표출시키려는 시의식이 어떻게 변주되는지를 살펴보았다. 이 시들에서 나타나는 시인의 의식은 부조리한 현실을 비판할 능력이 없고 무기력한 존재로서 부정한 것에 방관자적 자세를 취한다. 하지만 거듭나기를 염원하는 시인은 자기 고뇌 및 각성을 통해 자기 내면을 성찰한다. 그리고 격동의 정치적 시대를 살아가는 무너진 자아의 회복을 꿈꾼다. Ⅲ장의 1절에서는 『악어를 조심하라고』·『風葬』·『몰운대행』·『미시령큰바람』까지의 시편들을 대상으로 하여 세계에 대한 인식의 과정을 살펴보았다. 이 시들에서 시인은 대립되는 관념의 경계를 허물며 초기의 비극적 존재로서 세계를 바라보던 태도를 벗어나 긍정과 수용의 자세로 삶의 이면을 발견하는 자아의 모습을 보여준다. 이분법적으로 구분했던 관념의 경계를 허물어 버리고, 열린 의식으로 전환하여 긍정적 세계인식을 가진 시인은 자아를 비극적 존재에서 희극적 존재로 재인식하였다. 2절에서는 『외계인』·『버클리풍의 사랑노래』·『우연에 기댈 때도 있었다』·『꽃의 고요』에 이르는 최근 시집의 시편들을 대상으로 시인의 세계인식 태도를 고찰하였다. 시인은 기존의 고독하고 비극적인 현실인식에서 벗어나 새로운 세계를 만난다. 이는 기존의 세계를 새롭게 인식하여 초월적인 자아로 변모함을 나타낸다. 모든 것을 구분 짓는 시간을 초월한 시인은 삶과 죽음, 생성과 소멸, 공동체 의식과 고독, 빈 것 과 찬 것 등의 이분법적 사고를 탈피하게 된다. 번거로운 일상 속에서 자유의지를 통해 자아정체성을 회복하고 다른 세계를 하나로 융합하는 그의 세계인식의 태도는 물론 이로써 완결된 것은 아니다. 그가 현재도 왕성한 창작활동을 하고 있음을 전제로 할 때 앞으로도 변모할 가능성은 여전히 열려 있다고 할 것이다. 이상의 고찰을 통하여 시인의 세계인식의 변화과정을 총체적으로 살펴본 결과 황동규의 시적 역정은 초기의 비극적 세계인식으로부터 출발하여 그것을 극복해 가는 과정으로 점차 변모되어 가는 것으로 집약할 수 있다. 이것은 결국 인간적 성숙과 시적 경험의 축적이 융합되어서 이루어 낸 결과라 하겠다.; Since taking the platform in poetry circles in 1958, Hwang Dong-gyu has constructed his wider poetry world writing his poetry until now. One of his biggest features is that his poetry has been changed with a variety of world recognition all the time. In terms of beginning poetry, based on drastic moderation, symbol, description, investigating unstable inner world of existing individual formed the mainstream. Later on, in the middle of poetry, as biased propensity against society became known, it shows critical world recognition which had been discerning our lives and the world violently changed from an individual view into social, historical one. And, in the latter term of poetry, reaching up to transcendental, metaphysical range, the foundation of its poetic thought had been extended so far. Our study inquired into transfiguration aspect of key image and transition process of the world recognition emerged in Hwang Dong-gyu's poetry. Summarizing the results is as follows. In chapterⅡ, section 1 of the main discourse, focused on 『one clear day』. 『a sad song(Biga)』, we studied on how poet's desperate, nihilistic self-consciousness had been expressed into works. Poet of this age had recognized the world as tragic being due to an absent love, the spilt self captured by loneliness came out. Recognition of his life was brought to negative one by giving a sense of depression to a poet on emptiness respect of life itself. His recognition on how life itself had been unfair made him think over the death. In section 2, based on『a song of peace』『Rehe's story(Yeolha Ilgi)』『when seeing wheels, I would like to roll them』, we looked into how poet's attitude assuming the one of an on-looker and poetic sense expressing the self out of the outside had been played a variation. Poet's sense represented on these poetry had no ability to criticise irrational reality, and assumed the attitude of an on-looker on unfair ones. However, the poet who was wishing to come to life again reflected on his inside through suffering and reflection of the self. And he dreamed of self recovery fallen down living at turbulent times. ChapterⅢ, section 1, based on things like『You should be careful for a crocodile』. 『Aerial Burial(Pungjang)』. 『Trip to Molundae』『Big wind on the Misi pass(Misiryeong )』we looked into the process of recognition on the world. In these poetry, the poet showed the self appearance finding the other side of his life with positive and acceptive attitude escaping from looking at the world as tragic being of beginning age pulling down boundary of a notion. After breaking up the boundary of a notion divided into a binary fission, the poet possessing a positive world recognition by converting himself to a open awareness had a new understanding of the self, which became into a comic being from tragic one. In section 2, based on works of recent poetry reaching into 『An alien』·『Berkeley-style's love song』·『There was ever leaning over the chance』· 『The silence of a flower』, the poet's recognition attitude on the world was considered. The poet met a new world freeing himself from the existing lonely, tragic recognition of reality, which means being transfigured into the transcendental ego by the existing world being taken new another look at. The poet who rose over time which would divide all the things grew out of a binary fission such as life and death, creation and extinction, a community and solitude, being empty and being filled etc. In busy daily life, his attitude of the world recognition fusing other world into one by getting back self-identity through free will have been not yet completed with this. On the assumption that he has been writing his works until now, it is highly likely to be transfigured in the future. Through investigation above mentioned, as a result of being looked into in terms of the poet's transition process on the world recognition, we might be able to summarize that Hwang Dong-gyu's poetic courses were started from a tragic world recognition in the early years into getting more transfigured as a course of its conquest. This would be a result created by accumulation of human maturity and poetic experience being fused.-
dc.publisher한양대학교-
dc.title황동규 시 연구-
dc.title.alternativeThe Study of Hwang Dong-gyu's Poetry : Focused on Transfiguration Process of Recognition on The World-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor박상수-
dc.contributor.alternativeauthorPark, Sangsu-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehak교육대학원-
dc.sector.department어문학계열-
dc.description.degreeMaster-
dc.contributor.affiliation국어교육전공-
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GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > LINGUISTICS AND LITERATURE SCIENCE(어문학계열) > Theses (Master)
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