263 0

한국 고등학생의 영어 어휘 학습 책략에 관한 연구

Title
한국 고등학생의 영어 어휘 학습 책략에 관한 연구
Other Titles
A Study on the English Vocabulary Learning Strategies of Korean High School Students
Author
김희진
Alternative Author(s)
Kim, Hee Jin
Advisor(s)
이영자
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to find out how Korean high school learners use English vocabulary learning strategies, what they think of the usefulness of the strategies, and the relationship between the two. Thereby, this research also aims to determine which strategies are correlated with their vocabulary knowledge. In order to achieve the goal of this study, the following three questions were examined. First, what is the frequency of vocabulary learning strategies Korean high school learners use and what strategies do they think are useful? Second, how are the frequency of strategies and the usefulness related each other? Third, what is the relationship between vocabulary knowledge and the strategies learners use, provided learners are divided into three groups according to English test results? To examine these research questions, Survey questionnaires were collected from the total 171 senior students in the girls' high school which is in Gyeonggy province. Then the collected data were analyzed by means of frequency. The results of this study can be summarized as follows: First, frequently-used vocabulary learning strategies were ‘look up in bilingual dictionary to find the meaning of words', ‘written repetition', ‘think about the meaning of words in mind', ‘study other vocabulary books', and ‘speaking words repeatedly' in the order named. Furthermore, the learners thought the following strategies were useful: ‘review what they learned regularly', ‘study other vocabulary books', ‘speaking words repeatedly', ‘plan oneself with vocabulary lists', and ‘keep a vocabulary notebook' Second, the learners were shown to use strategies they thought useful and were willing to use them more thereafter. Finally, there were a few differences between the high proficiency level group and the low proficiency level group. One minor difference that emerged between the two groups is that the High proficiency level group used a wider range of vocabulary learning strategies than low proficiency level group. Another noticeable trend is that low proficiency level students considered social strategies as a more important means of discovering word meaning than high proficiency students. From the results of this study, it is suggested that teachers should provide the students preparing for an effective vocabulary learning strategies with appropriate class activities and various methods after careful consideration of the differences and characteristics in each students. Moreover, the usefulness of the vocabulary learning strategies should be taught first, because the learners used strategies when they were thought to be useful.; 한국 고등학생의 영어 어휘 학습 책략에 관한 연구 (A Study on the English Vocabulary Learning Strategies of Korean High School Students) 본 연구는 한국의 고등학교 영어 학습자들이 어휘 학습 시 실제로 사용 하는 책략과 도움이 된다고 생각하는 책략을 알아보고 이것이 어휘력과 어떤 관계를 갖는지 알아보는 것을 목적으로 한다. 따라서 다음과 같은 연구 문제를 제기하였다. 첫째, 한국의 고등학교 영어 학습자들이 실제로 사용하는 어휘 학습 책 략과 어휘 학습 시 도움이 된다고 생각하는 책략은 무엇인가· 둘째, 어휘 학습 책략을 6개의 유형별로 나누었을 때 학습자들이 가장 선호하는 어휘 학습 책략은 무엇인가· 셋째, 학습자의 영어 어휘력 및 영어 교과 성적과 실제 사용하는 책략 은 상관관계가 있는가· 이상의 연구 문제를 검증하기 위해 본 연구는 한국 고등학생들의 어휘 학습 책략 사용 실태와 유용성의 실태를 알아보고, 학습자의 영어성적에 따른 상·중·하 집단의 어휘 학습 책략 사용정도를 알아보았다. 이를 위해 경기도 소재의 인문계 고등학생 2학년 171명을 대상으로 어휘 학습 책략 설문지와 중간·기말고사 영어 성적을 통해 결과를 분석하였다. 이에 따른 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 고등학교 학습자가 주로 많이 사용하는 책략을 세부적으로 살펴 보면, “영한사전에서 뜻을 찾아보는 책략”을 가장 많이 사용하고 있고 “손으로 반복해 쓰면서 암기함”, “속으로 발음하며 뜻을 생각함”, “교과서 외의 참고서나 단어집을 학습함”, “입으로 소리 내어 반복함” 순으로 자 주 사용하고 있다. “정기적으로 복습함”, “교과서외의 참고서나 단어집을 학습함”, “입으로 소리 내어 반복함”, “스스로 계획과 목표를 세움”, “단어장을 만들어 암기 함”이 유용성 평균에 큰 차이 없이 주로 유용하다고 생각하는 책략들이었 다. 그리고 실제 사용하는 책략과 유용하다고 생각하는 책략의 관계를 살 펴보면 기억 책략을 제외하고 학습자들은 자신이 유용하다고 생각하는 책 략을 사용하고 있으며 그 책략을 지금보다 더 많이 사용할 의지가 있다고 보인다. 둘째, 학습자들의 실제 사용하는 어휘 학습 책략과 유형별 어휘 학습 책략 빈도를 살펴본 결과 고등학교 학습자들은 인지 책략(평균 4.00)을 가 장 많이 사용하고, 상위 인지책략(평균 3.31), 결정 책략(평균 3.25), 기억 강화 책략 중 사회적 책략(평균 2.88), 기억 책략(평균 2.86), 의미발견 책 략 중 사회적 책략(평균 2.83)의 순으로 사용하는 것을 알 수 있었다. 셋째, 영어 성적과 어휘 학습 책략의 관계를 살펴보기 위해 영어 성적 에 따른 상·중·하 학습자들의 실제 어휘 학습 책략 평균과 도움이 된다고 생각하는 책략 평균을 비교한 결과 어휘력이 높은 학습자 집단일수록 실 제 사용하는 책략 평균과 도움이 된다고 생각하는 책략 평균이 높음을 알 수 있었다. 어휘력이 높은 학습자일수록 어휘 학습 시 학습 책략의 중요 성을 인식하며 실제로 학습 책략을 더 많이 사용하고 있으며, 도움이 되 는 학습 책략에 대해서도 그 효과성을 더 높이 평가하였다. 이와 같은 연구 결과를 통해 고찰해 보면, 어휘 학습 책략이 효과적인 어휘 학습을 이끌어 낼 수 있다는 책략의 중요성을 교사와 학습자들이 인 식 할 수 있도록 하고 선행 연구들을 바탕으로 학습자들의 특성을 파악하 여 학습자 개개인의 목적이나 필요에 부합하는 효과적인 어휘 학습 책략 을 찾아 어휘를 자연스럽게 익힐 수 있는 다양한 활동과 교육과정, 교실 환경을 마련할 수 있도록 노력하는 것이 필요할 것이다.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148255http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409255
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > LINGUISTICS AND LITERATURE SCIENCE(어문학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE