260 0

어머니의 성격유형이 자녀의 성격유형을 매개로 학업성취도에 미치는 영향

Title
어머니의 성격유형이 자녀의 성격유형을 매개로 학업성취도에 미치는 영향
Other Titles
A Study on the Effects of Enneagram Personality Type of Mother and Child on Children's Academic Achievements
Author
오효선
Alternative Author(s)
Oh, Hyo Sun
Advisor(s)
조한익
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study was to find the relation of enneagram personality type of mother and child, and. it's effect to the mother's rearing attitude perceived by child, and children's academic achievements. 9 types of enneagram is classfied into 3 groups as brain centered type, heart centered type, body centered type. The mother's rearing attitude perceived by child is divided into affectionate - hostile, autonomic - controlling, fulfillable - nonfulfillable, rational - irrational These are main issues of this study. the following study points were set up. First, How would enneagram personality type of mother and child be correlated with children's academic achievements? Second, How would mother's rearing attitude perceived by child be correlated with children's academic achievements? Third, How would enneagram personality type of mother and child be correlated with mother's rearing attitude perceived by child? In order to find answers to the above questions, the researcher sampled 200 children in the 6th grade of an elementary school in Kyonggi Province and researched on the enneagram personality type of mother and child and the mother's rearing attitude perceived by child. And to determine the children's academic achievements, the average mark of the term-end examination(the first half year of 2007) is applied. The results are as below. First, the relation between enneagram personality types of mother and child and children's academic achievements was studied. when the enneagram personality types of mother and child were same, children's academic achievements was good. And in relatively when the enneagram personality types of mother and child were not same, children's academic achievements was poor. This meant that the enneagram personality types of mother and child had affected on the children's academic achievements. Second, It shows that mother's rearing attitude perceived by child is high correlated with children's academic achievements. The more mother's rearing attitude perceived by child was affectionate, autonomic, rational, the more children's academic achievements was high. Finally, as a result of analysis of the relation between the mother's rearing attitude perceived by child and the mother's and the enneagram types of mother's and child's, I found that heart centered type mother's controlling rearing attitude and the body centered type mother's irrational rearing attitude made the brain centered type child's mark poor. And the brain centered type mother's controlling rearing attitude and the body centered type mother's controlling rearing attitude made the heart centered type child's mark poor. Finally the brain centered type mother's irrational rearing attitude and the heart centered type mother's controlling rearing attitude made the body centered type child's mark poor.; 본 연구에서는 에니어그램을 통한 어머니와 자녀의 성격유형의 상관관계를 알아보고 지각된 양육태도, 학업성취도에 미치는 영향은 무엇인지 알아보고자 하였다. 에니어그램의 9가지 성격유형을 크게 머리형, 가슴형, 장형 3가지로 구분하고, 양육태도는 애정적-적대적, 자율적-통제적, 성취적-비성취적, 합리적-비합리적으로 구분하였으며 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 어머니와 자녀의 학업성취도와 어떤 관계가 있는가? 둘째, 어머니의 양육태도와 학업성취도와는 어떠한 관계가 있는가? 셋째, 어머니와 자녀의 성격, 양육태도와는 어떠한 관계가 있는까? 상기의 연구문제를 규명하기 위해서 경기도 소재 초등학교 6학년 학생 200명을 대상으로 에니어그램을 통한 어머니와 자녀의 성격유형, 지각된 양육태도 설문을 실시하였다. 또한 학업성취도를 알아보기 위해 연구대상의 2007년 1학기 6월에 실시한 기말고사 전체 평균 점수를 사용하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 어머니와 자녀의 성격유형이 동일할 경우 학업성취도가 정적 상관으로 유의미하게 나타났다. 이는 어머니와 자녀의 성격유형이 같을수록 학업성취도가 가장 높은 것으로 나왔다. 그에 따라 상대적으로 어머니와 자녀의 성격유형이 다를 경우 학업성취도가 낮으므로 어머니와 자녀의 성격유형이 학업성취도에 영향을 미친다고 할 수 있었다. 둘째, 자녀에 의해 지각된 어머니의 양육태도와 학업성취도와는 통계적으로 유의미하게 나타났다. 이는 어머니의 양육태도가 애정적, 자율적, 합리적일수록 학업성취도가 높음을 의미한다. 셋째, 자녀와 어머니의 성격유형에 따라 지각된 어머니의 양육태도를 분석한 결과, 머리형 자녀의 경우 가슴형 어머니의 통제적인 양육태도, 장형 어머니의 비합리적 양육태도에 의해 성적이 낮아지고, 가슴형 자녀의 경우 머리형 어머니의 통제적 양육태도, 장형 어머니의 통제적 양육태도에 의해 성적이 낮아지며, 장형 자녀의 경우 머리형 어머니의 비합리적 양육태도, 가슴형 어머니의 통제적 양육태도에 의해 성적이 낮아짐을 알 수 있었다.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148227http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408814
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > EDUCATION(교육학계열) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE