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안개 지역의 교통사고 심각도 모형개발에 관한 연구

Title
안개 지역의 교통사고 심각도 모형개발에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Development of a Traffic Accident Serious Model in Foggy Areas
Author
이성기
Alternative Author(s)
Lee, Sung Ki
Advisor(s)
원제무
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
안개로 인한 교통사고 위험성이 사회 문제로 대두되면서 최근 들어 도로 설계시 안개 발생을 대비한 안전시설물 설치가 적극적으로 이루어지고 있다. 하지만 안개가 어느 정도 발생하였을 때에 교통사고의 위험성이 높아지는지에 대한 분석 없이 무분별하게 시설물이 설치되는 면이 없지 않으며 안개 발생에 따른 적절한 대응책이 제시되지 못하고 있다. 이와 같은 이유에서 본 연구에서는 안개교통사고에 영향을 미치는 요인을 도출하기 위하여 우선 도로이용자들을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 안개 교통사고율 예측모형을 개발하고 사고심각도를 판별 할 수 있는 사고심각도 판별모형을 개발하였다. 이는 안개교통사고에 영향을 미치는 주요 요인을 추출하여 안개발생에 따른 도로 위험요소를 파악함으로써 도로의 안전성을 높이며 도로 운영상 교통사고를 감소시킬 수 있다. 안개교통사고에 영향을 미치는 영향요인으로는 시정거리, 안개지속시간, 주야구분이 주요 요인으로 도출되었으며, 이러한 영향요인으로 인한 교통사고를 예방코자 안개교통사고 예방을 위한 시설물의 설치방안을 제시하였으며, 또한 안개로 인한 시정거리의 미확보에 대한 문제점을 해결하고자 시정거리에 따른 도로운영방안을 제시하였다. 이를 통하여 안개발생구간의 도로 안전성을 높일 수 있을 것으로 판단된다.; As the risk of traffic accidents caused by mists emerged as a social problem, recently safety facilities to be prepared for mists are being actively installed when designing roads. But in some part, the facilities are being installed imprudently without analyzing the extent of occurrences of mists that would increase the risk of traffic accidents and appropriate countermeasures against the occurrences of mists are not being suggested. For that reason, in this study, first questionnaire surveys were executed on road users in order to draw the factors affecting the traffic accidents caused by mists , a mist traffic accident predicting model was developed and an accident seriousness determining model that can determine accident seriousness was developed. In this way, by extracting major factors affecting mist traffic accidents to grasp risk factors in roads to be caused by mists, safety of roads can be enhanced and traffic accidents in road operations can be decreased. As the affecting factors influencing mist traffic accidents, were extracted viewable distances, durations of mists and whether daytime or nighttime as major factors and the plan to install the facilities for the prevention of mist traffic accidents was suggested to prevent the traffic accidents to be caused by those factors and also the plan to operate roads considering viewable distances was suggested to solve the problem of insufficient viewable distances to be caused by mists was suggested. It is judged that the road safety in the areas where mists occur can be improved through foregoing methods.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148148http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408804
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GRADUATE SCHOOL OF ENGINEERING[S](공학대학원) > DEPARTMENT OF URBAN PLANNING(도시공학과) > Theses (Master)
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