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배향곡선부 교통사고 영향요인 분석에 관한 연구

Title
배향곡선부 교통사고 영향요인 분석에 관한 연구
Other Titles
An Analysis of the Traffic Accidents Factors on the Spiraled Reverse Curve
Author
박래진
Alternative Author(s)
Park, Naejin
Advisor(s)
원제무
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구의 주안점은 고속도로구간의 복합선형구간을 대상으로 도로기하구조의 특성을 고려한 사고예측모형을 제시함과 동시에 주요 사고영향요인을 도출하고자 함이 목적이다. 본 연구는 크게 3단계로 나누어 진행 하였다. 첫째, 기존 곡선부 사고예측모형 및 사고 발생현황을 살펴보고 이를 통하여 모형 및 변수를 선정하였다. 둘째 도로의 기하구조 특성을 고려하기 위해 CART분석을 실시하여 유형을 구분하였으며, 선형회귀분석과 포아송회귀분석을 토대로 배향곡선부 유형별 사고예측모형을 도출하였다. 마지막으로 도출되어진 유형별 사고예측모형의 검증을 통하여 최적의 사고예측모형과 주요 사고발생요인을 제시하였다. 연구 결과 배향곡선구간은 앞 곡선반경과 회전방향에 따라 유형이 구분되는 것으로 나타났으며, 주요 사고요인으로는 앞 곡선반경과, 두 곡선반경의 차이 인 것으로 나타났다. 사고예측모형의 적합성은 410m이하에서는 선형 회귀 모형이 우수하였으며, 410m이상의 경우 포아송 회귀모형이 우수한 것으로 나타났다. 따라서 본 연구를 통하여 제시된 배향곡선 구간의 유형 구분기준과 사고 영향변수를 토대로 교통안전성을 높일 수 있는 방안을 제시할 수 있으리라 기대되어진다.; The focusing point of this study is suggesting accident-estimating model which considers the characteristics of road geometrical structure on complicated linear section of highway while the purpose is inducing the main accident-affecting factors. This study is processed as 3 steps. First, we examine previous curve accident-estimating model and accident occurrences, and by this, selected models and variables. Second, for considering the characteristics of road geometrical structure, we divided types by performing CART analysis and induced orientated curve type accident-estimating model based on Linear Regression Analysis and Poisson Regression Analysis. Finally, we suggested optimum accident-estimating model and main accident occurring causes through verification of accident-estimating model by induced type. As a result, orientation curve section is indicated as dividing the types according to front curve radius and rotated direction, and main accident causes is revealed as the difference between front curve radius and two curve radius. The fitness of accident-estimating model is excellent in linear regression model at below 410m, in case of more than 410m, Poisson regression model is indicated as excellent. According to this, it is expected that it is suggested the plan of raising traffic safety based on type dividing standard of orientation curve section and accident-affecting variables provided by this study.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148146http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408574
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