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노면요철포장 설치에 따른 사고전환 효과분석

Title
노면요철포장 설치에 따른 사고전환 효과분석
Other Titles
Accident Conversion Effect Analysis of Installing Rumble Strips
Author
정국영
Alternative Author(s)
Jung, Guk Young
Advisor(s)
원제무
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
This study analyzed the limit of before·after comparison analysis of installation of rumble strip installed on side roads and presented the results of effect analysis by new Baysiean Method. Baysiean Analysis Method developed formular for forecasting number of accidents by taking into account changes in traffic conditions and trends of accident fluctuations that were not accounted for by existing methods and it estimates the number of post accidents by weight-averaging historical data of accidents on the above. The effects were measured at 20% lower than existing effect analysis when Baysiean Method is used. It can be said that existing before·after effect analysis measured the effects somewhat excessively. This study method can be widely used with effect measuring methods before and after installing traffic safety facilities and it will be possible to analyze more rationally.; 본 연구에서는 갓길에 설치된 럼블스트립 설치의 사전·사후 비교 분석의 한계점을 분석하고 새로운 베이지안 방법에 의한 효과분석 결과를 제시하였다. 베이지안 분석방법은 기존에 고려하지 못했던 교통환경의 변화와 사고 증감추세 등을 고려하여 사고건수 예측식을 개발하고 여기에 기존의 사고이력 자료를 가중평균하여 사후 사고건수를 추정하는 것이다. 베이지안 방법을 이용했을 때 기존의 효과분석보다 20%정도 낮게 효과도가 측정되었다. 이는 기존의 사전·사후 효과분석은 다소 과대하게 효과도가 측정되고 있다고 판단할 수 있다. 본 연구방법은 교통안전 시설물의 설치 전후의 효과측정 방법으로 널리 이용할 수 있으며 보다 합리적인 분석이 가능할 것이다.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148143http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408369
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GRADUATE SCHOOL OF ENGINEERING[S](공학대학원) > DEPARTMENT OF URBAN PLANNING(도시공학과) > Theses (Master)
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