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U.E.C(Urban Entertainment Centers) 개념을 도입한 도심엔터테인먼트상업시설의 건축 계획에 대한 기초연구

Title
U.E.C(Urban Entertainment Centers) 개념을 도입한 도심엔터테인먼트상업시설의 건축 계획에 대한 기초연구
Other Titles
A Fundamental Study on Architectural Design of Urban Entertainment Center on the basis of the Notion of U.E.C : Focused on the Open-Air Type Street Mall Cases
Author
김경훈
Alternative Author(s)
Kim, Kyung Hoon
Advisor(s)
황희준
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
20세기 중반에서 후반으로 접어들면서, 상업공간은 집단화와 기능상의 ‘복합화’가 두드러지게 나타나게 되었고, 각종 매체를 통한 다양한 문화의 전파와 신속한 트렌드의 동시(同時)적 보급, 미국형 상업공간의 성공과 그 유형의 세계적 전파는, 선진국을 시작으로 하여, 세계적 현상으로써의 상업공간의 다양한 진화양상을 촉발시켰다. 그리하여 20세기 후반부터, 소비의 대상이 직접적인 물질에서 시.공간으로 전이되면서 사람들은 정신적 소비활동에 관심을 기울이게 되었고, 또한 소비 지향적 자본주의 사회의 본격화와 더불어 여가생활을 즐길 수 있는 새로운 개념의 상업공간을 요구하게 된 것이다. 바로 이러한 배경 속에서 U.E.C(Urban Entertainment Center)가 출현하게 되었다. U.E.C(Urban Entertainment Center)는 소비행위 뿐만 아니라 다양한 행위욕구에 따라 단순 판매(Retail)기능의 확장 외, 식음(Dining)과 문화, 오락(Entertainment), 레포츠 등 시설의 다양화 및 기능의 ‘복합화’와 함께 집적 형태를 이루고 있다. 또한 U.E.C(Urban Entertainment Center)는 핵심 이슈(Issue)인 ‘테마(Theme)’와 ‘엔터테인먼트(Entertainment)’ 요소가 적극적으로 도입되어 시설과 환경에 적용되어 기존 상업시설과는 차별화되는 ‘상환경(Commercial Environment)’을 구현하는 ‘복합문화상업공간’이라고 말할 수 있다. 따라서 U.E.C(Urban Entertainment Center)의 이론적 고찰을 통해서 주요한 건축계획 특성을 분석하여 ‘분석틀’을 설정하고, U.E.C(Urban Entertainment Center)의 개념을 도입한 국내외 도심엔터테인먼트상업시설의 실제 사례를 선정하여 설계 방법론적 접근으로 연구 및 분석을 통하여, 도심엔터테인먼트상업시설의 건축계획에 있어서 그 안에 내재되어 있는 건축계획 특성 및 공간구성 원리에 따른 시스템적인 메커니즘이 있음을 논증하는 것이 본 논문의 목적이다. 이론적 고찰을 통하여 U.E.C(Urban Entertainment Center)의 개념 및 특성, 설계 방법론에 있어서의 주요한 건축계획 특성에 대해 분석하였다. U.E.C(Urban Entertainment Center)의 건축계획 특성은 다음과 같다. 첫째, U.E.C(Urban Entertainment Center)를 구성하는 시설과 시설의 믹스화에 따라 각 프로그램과 시설계획의 특성이 있음을 분석하였다. 둘째, 인간의 시지각 및 공간적 특성에 따른 인지행태에 대한 건축계획이론은 바탕으로 U.E.C(Urban Entertainment Center)에서 매개적 역할을 하는 몰(Mall)에 대한 공간계획의 특성을 분석하였다. 셋째, U.E.C(Urban Entertainment Center)에서 상환경 계획을 물리적 특성을 기준으로 연출적요소와 장치적요소로 구분하여 요소에 따른 특성을 분석하였다. 이 3가지 건축계획 특성을 ‘분석틀’로 하여 U.E.C(Urban Entertainment Center)의 개념을 도입한 국내외 도심엔터상업시설을 선정하여 설계 방법론적 측면에서 사례를 연구한 결과, 다음과 같은 건축계획에 대한 시스템적인 메커니즘을 도출하였고, 결론은 다음과 같다. 1) 도심엔터테인먼트상업시설의 핵심시설인 앵커테넌트는 시설믹스에 따라 앵커의 유형이 구분되고, 각 앵커마다 위계(Hierarchy)적 성격을 가지고 있다. 이 위계성에 따라 프로그램의 유형이 설정되고 전체적인 시설의 배치 및 공간구성이 이루어진다. 2) 각 시설을 연결시키는 매개체 역할을 하는 몰(Mall)은 Main Street, Sub Street, Sub Corridor, Court로 구성되고, 각각의 공간은 인간의 시지각 및 인지행태를 바탕으로, 상업공간으로서 최대한 시너지(Synergy)효과를 유도하기 위해 적정기준의 공간스케일(적정 폭, 높이)을 가지고 있다. 3) 도심엔터테인먼트상업시설에서 차별화되는 상환경 계획은 연출적요소와 장치적요소를 바탕으로 하고 있으며, 각각의 요소에 따라 시스템적인 특성이 있다. 먼저 연출적요소를 바탕으로 초기 테마설정부터 단계별 디자인 결과물로 유추해 내는 디자인 체계(Imageneering system)가 있음을 도출하였고, 둘째 상환경의 장치적요소로서 테마 및 환경의 변화에 따라 상환경을 구축하는 가변적인 방식(Capping System)이 있음을 도출하였다. 오늘날 도심엔터테인먼트상업시설의 유형은 다양한 형태와 유형으로서 나타나고 계속 진화하고 있다. 아직까지 도심엔터테인먼트상업시설에 대해서 설계방법론적인 측면에서의 구체적인 건축계획 특성에 대한 연구 및 상환경 계획과 관련하여 테마와 엔터테인먼트가 상환경 디자인요소로서 적용되어 상업시설의 공간구성과 직접적인 상관관계에 대한 연구가 부족한 상황이다. 따라서 본 연구에서 도출한 건축계획의 특성에 따른 메커니즘은 도심엔터테인먼트상업시설의 설계 방법론에 있어서 기준이 될 수 있는 건축계획 연구의 기초자료로 제공되는데 의의가 있다. 또한 이러한 시도는 시대적 변화와 요구에 따른 도심상업공간의 진화과정 속에서, 현재 다양한 형태로서 변화, 진화하고 있는 도심엔터테인먼트상업시설의 향후 새로운 방향모색의 기준이 될 것으로 기대한다.; Since mid- or late-20th century, the commercial spaces began to be 'complexes' in both terms of structure and functions, while evolving into diversified spaces owing to spread of diverse cultures via media, rapid and simultaneous distribution of trends, success and popularity of the American-style commercial spaces. In late-20th century when not only commodities but also time and space began to be consumed on a full scale, people would be more interested in mental consumption activities. On the other hand, as the consumption-centered capitalism began to develop comprehensively, people would request for a new concept of commercial spaces wherein they could enjoy their leisure life. Against such a background, the concept of the so-called U.E.C (Urban Entertainment Center) emerged. U.E.C is a 'complex' characterized by such diverse facilities and functions extended from the simple retail consumption as dining, culture, entertainment and leports. In addition, U.E.C may well be a cultural and commercial complex equipped with a 'commercial environment' differentiated from the conventional commercial facilities, because it features its core issue or 'theme' and 'entertainment' elements adapted to facilities and environment. The purpose of this study was to review the concept of U.E.C theoretically and analyze the major characteristics of the architectural planning using the concept and thereby, set 'a framework of analysis', and thereby, sampled domestic and foreign cases of the downtown commercial entertainment buildings using the concept to analyze the characteristics and systematic mechanism of their designs. The concept of U.E.C were analyzed theoretically in the following ways focusing on its major architectural planning characteristics; First, the characteristics of the mixed facilities form the U.E.C and their programs were analyzed; Second, based on the architectural planning theories about human visual perception and cognitive behaviors, the characteristics of the space plans for the malls playing a mediating role in U.E.C were analyzed; Third, the commercial environmental plans for U.E.C were analyzed in view of production elements and device ones; Using the 'framework of analysis' centered about the above three-fold analyses, the researcher sampled domestic and foreign downtown commercial buildings using the concept of U.E.C and thereby, analyzed their design approaches to determine their systematic mechanisms. The results of this study can be summarized as follows; 1) The core facilities of the downtown commercial entertainment buildings or the anchor tenants may be divided into various types depending on the facility mixes, while each anchor has its own hierarchical characteristics. Depending on such a hierarchy, the typology of each program is determined, while facilities and spaces are laid out in overall terms. 2) The malls linking each facilities may be divided into main street, sub-street, sub-corridor and court, and each space has a proper scale (width and height) as a commercial space to induce maximum synergy effects based on human visual perception and cognitive behaviors. 3) The commercial environment plans differentiating the downtown commercial entertainment buildings are based on production and mechanism elements, which each element serves to determine the systematic characteristics of the space. First of all, based on production elements, the researcher identified a imageneering system inferred from each phase of design beginning from initial setting of a theme, and then, determined a capping system as mechanism element for construction of a commercial environment depending on changing themes and environments. Today, the types of the downtown commercial entertainment buildings are more and more diversified, while continuing to evolve. Nevertheless, few preceding studies have approached the downtown commercial entertainment buildings from the perspective of their design methods and in association with specific architectural plans and commercial environment and particularly in terms of correlation between space design and entertainment design elements. Thus, this study is deemed significant in that it has provided for some basic data useful to development of the design methods for the downtown commercial entertainment buildings depending on their urban planning mechanisms. Such an attempt is expected to provide for some directions for future studies which will research into the diversely changing and evolving downtown commercial entertainment buildings depending on the needs and demands of our age.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148110http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408150
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GRADUATE SCHOOL OF ENGINEERING[S](공학대학원) > ARCHITECTURAL ENGINEERING(건축공학과) > Theses(Master)
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