스타마케팅이 아파트 브랜드 이미지에 미치는 영향 연구
- Title
- 스타마케팅이 아파트 브랜드 이미지에 미치는 영향 연구
- Other Titles
- The Study on the effects on the apartment brand which star-marketing would take
- Author
- 박진영
- Alternative Author(s)
- Park, Jin-young
- Advisor(s)
- 김재준
- Issue Date
- 2008-02
- Publisher
- 한양대학교
- Degree
- Master
- Abstract
- 현재 국내 아파트 시장은 각 건설사들이 내 놓은 브랜드로 홍수를 이루고 있다. 이러한 환경 속에서 각 건설사들은 자사의 브랜드를 소비자에게 알리기 위하여 매체광고, 직접 반응 광고, 장소 광고, 구매시점 광고, 소매 프로모션, 이벤트와 스폰서 쉽, 퍼블리시티와 PPL, 인적 판매 등으로 그들의 브랜드 파워를 향상시키고 지속적인 파급효과를 거두기 위하여 노력하고 있다. 특히 스타 마케팅 전략을 활용한 빅 모델 광고는 스타의 긍정적인 이미지로 아파트 브랜드 인지도 향상에 기여를 하고 있다. 이는 아파트가 ‘제품’에서 ‘상품’으로 거듭나면서 브랜드 이미지가 아파트 분양과 수요에 결정적인 영향을 미치고 있기 때문이다. 하지만 건설사들은 타 업종에 비하여 광고에서만은 후발주자이며, 부족한 경험으로 인하여 스타의 겹치기 광고 출현, 스타들의 스캔들로 인한 아파트 이미지 실추 등 향후 스타 마케팅으로 인한 역효과에 대한 대처 방안이 미흡한 실정이다.
따라서 본 연구에서는 아파트 브랜드 시장에서 스타마케팅의 포지션을 정의하고 스타 마케팅에서 발생할 수 있는 문제점을 추이하여, 향후 건설사의 아파트 마케팅에 대한 경쟁력 제고와 아파트 구매 수요 확보를 위한 합리적인 마케팅 방법을 제시하고자 한다.; Currently, Domestic Apartment Market is full of many brands from many construction companies. In this situation each construction company are tying to improve their brand image and to get sustainable effects through many kinds of advertisement for public relation.
Especially, the advertisement with popular model have improved the brand image of apartment with their own positive image. This is due to the conclusive effects of apartment brand image on the need for apartment by becoming from 'product' to 'merchandise'. But, compared with other industries, in the advertisement field, the construction companies are behind the line and their insufficient experience, so the construction companies lack methods to cope with reverse effects from overlapped casting, Scandle of star.
Therefore, in this study the position of star-marketing is to be defined in the apartment brand market and reasonable marketing method to secure the demand for apartment and to improve competence for apartment marketing of construction is suggested with inference of many possible problems.
- URI
- https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148099http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408746
- Appears in Collections:
- GRADUATE SCHOOL OF ENGINEERING[S](공학대학원) > DEPARKMENT OF CONSTRUCTION MANAGEMENT(건설관리학과) > Theses (Master)
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