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dc.contributor.advisor임규건-
dc.contributor.author나영훈-
dc.date.accessioned2020-04-07T17:37:15Z-
dc.date.available2020-04-07T17:37:15Z-
dc.date.issued2008-02-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148078-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408886en_US
dc.description.abstract웹 2.0은 현재 인터넷 세계를 지배하는 새로운 패러다임으로 자리매김하고 있다. 이는 과거의 인터넷 환경에서 수동적이였던 사용자층이 능동적으로 변화함에 따라 나타난 현상이다. 이러한 새로운 변화는 전과는 다른 새로운 웹 환경을 만들어 가고 있다. 사용자의 니즈에 적응하고자 많은 인터넷 기업들은 사용자 중심의 시스템을 개발하고 있다. 그 결과 기업이 제작한 컨텐츠의 비중은 점점 줄어들고 사용자가 제작한 컨텐츠는 급격히 늘어나고 있다. 또한 웹 2.0이라는 새로운 변화 속에서 웹사이트는 계속적으로 발전하고 있다. 현재까지 웹사이트의 내용분석을 통한 연구, 웹사이트의 평가에 대한 연구, 웹사이트의 태도에 관한 연구는 많이 있어 왔다. 그러나 인터넷의 큰 화두가 되고 있는 웹 2.0의 특성을 기준으로 웹사이트에 대한 이용자 만족도에 대한 연구는 아직 많이 부족한 실정이다. 본 연구에서는 사회적으로 많은 이슈가 되고 있는 웹 2.0 특성에 의해 어떻게 변화되고 그 이용자는 어떻게 인식하고 있는지를 살펴보고자 한다. 또한 웹 2.0 특성이 웹사이트 이용자 만족도에 미치는 영향을 알아보고 웹사이트 유형별 사용자 만족도에는 어떠한 차이가 있는지 살펴보고자 하는 것이다. 이를 위하여 기존의 이론을 바탕으로 연구문제를 설정하고, 웹 2.0 특성요인과 웹사이트 이용자 만족도를 확인하는 가설을 설정하여 연구모형을 수립하였다. 웹사이트 순위 사이트인 랭키닷컴(www.rankey.com)에서 분류한 6개의 유형(종합포탈, 불로그, 게임, 동영상, 언론사, 쇼핑몰)을 기준으로 웹사이트를 분류하였다. 독립변수인 웹 2.0의 특성은 팀 오라일리(Tim O’Reilly)가 제시한 6가지 특성 중 일반 이용자에서 설문 가능한 특성요인 5가지(분류성, 편의성, 가치성, 참여성, 집단지성)를 선정했다. 조사 대상자는 인터넷을 많이 사용하는 총 350명으로 웹설문을 통하여 응답하도록 하였다. 이러한 연구모형의 검증을 통한 결과와 시사점은 다음과 같다. 각 웹사이트 웹 유형별로 이용자 만족에 영향을 미치는 연구결과는, 첫째, 인터넷의 모든 서비스의 집합체라고 할 수 있는 포탈 사이트는 인터페이스와 참여성, 집단지성은 이용자 만족도에 영향을 미친 것으로 확인되었다. 둘째 1인 미디어라 불리는 블로그나 미니홈피는 참여성와 집단지성이 이용자 만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 게임 사이트는 편이성와 집단지성이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, UCC의 돌풍이 불고 있는 동영상 사이트는 편이성, 집단지성이 이용자 만족도에 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 다섯째, 언론사 사이트는 편이성, 참여성, 집단지성이 영향이 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 쇼핑몰 사이트는 편이성, 가치성, 집단지성이 이용자 만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 웹사이트 유형별 만족 차이에 대한 연구 결과, 웹사이트 유형별로 사용자가 인식하는 만족에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 각 웹사이트 유형별로 이용자 만족도에 영향을 미치는 웹 2.0 특성요인이 차이가 있다. 그것은 웹사이트 유형별로 컨텐츠나 서비스의 특성이 다르게 구성되어 있기 때문이다. 또한 종합포탈이 이용자 만족도 수준이 가장 높게 나타난 것으로 났다. 그만큼 국내의 인터넷 사이트 시장에서 종합포탈 영역이 차지하는 위치가 막강하다는 것이다. 본 연구는 다음과 같은 시사점을 제공한다. 첫째, 웹 2.0의 특성요인과 웹사이트 이용자 간의 실증적 연구가 부족한 상황에서 연구를 실시하였다는 점에서 의의가 있다. 둘째, 대표적인 웹사이트를 통해 영향을 미치는 특성요인들을 살펴봄으로써 웹사이트의 서비스 제공을 위한 마케팅 전략을 제시하고 있다.; Currently, web 2.0 has emerged as a new paradigm that rules over the internet world. This phenomenon was brought about by previously passive internet users who became increasingly more active. As a result, we see an ever decreasing proportion of contents that these companies have developed, and an ever increasing proportion of contents from internet users. Furthermore, under the new change brought about by web 2.0, websites are continually developing. However, a dearth of research on internet users' satisfaction level that centers on web 2.0's properties as operated in websites is founded. This paper, thus, explores how web 2.0-a growing societal issue-has affected a change, and how its users are perceiving it. Also, the paper studies the influence of Web 2.0 on users' satisfaction in website. Furthermore, the paper delves into how different types of websites are causing different satisfaction level on the part of users. To undertake the study, the paper sets up research questions based on existing literature and theoretical background, and establishes a thesis in an attempt to discover relationship between users' satisfaction level and properties of web 2.0. The paper refers to a website ranking from Rankey.com whose criteria includes 6 traits, namely integrated internet portal, personal blog, games, moving pictures, news media, and online shopping. As for the properties of the web 2.0, an independent variable, the paper adopts 5 of the 6 properties that Tim O’Reilly stipulated. These 5 properties are the ones that are surveyable to general internet users and include: classification, convenience, value, participation, and collective intelligence. Following are the findings and implications of the study. After researching the relationship between different types of websites and users' satisfaction level, the paper found that there is a difference in users' perceived satisfaction depending on types of websites. Different types of websites provide different web 2.0, which largely influences the satisfaction level of the users. It is because each type of website provides different set of contents and services. Moreover, integrated internet portal is found to have the highest level of user satisfaction. This dissertation suggests following implications. First, the paper is meaningful in that it starts off from a dearth of researches on the properties of web 2.0 and its relationships to website users. Second, through exploring the factors that influence the success of major websites, the paper suggests valuable marketing strategies in enhancing the website services.-
dc.publisher한양대학교-
dc.title웹사이트의 유형별 Web 2.0 특성에 대한 이용자 만족도와 반응차이에 관한 연구-
dc.title.alternativeA Study on the Response and Satisfaction of Web 2.0 Users-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor나영훈-
dc.contributor.alternativeauthorNa, Younghoon-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehak경영대학원-
dc.sector.department경영학과-
dc.description.degreeMaster-
dc.contributor.affiliation경영정보-


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