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문화원형 디지털콘텐츠화 사업을 중심으로 본 무용콘텐츠 활성화 방안 연구

Title
문화원형 디지털콘텐츠화 사업을 중심으로 본 무용콘텐츠 활성화 방안 연구
Other Titles
A Study on the Dance Contents Revitalization Scheme Focused on the Cultural Archetype Digital Contents Business
Author
안지형
Alternative Author(s)
AN, Ji-Hyoung
Advisor(s)
김운미
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 우리나라 문화콘텐츠산업의 중심인 문화원형 디지털콘텐츠화 사업의 현황을 파악하고, 무용콘텐츠 개발 현황 및 개발 과제에 대한 조사, 연구를 통해 무용콘텐츠활성화 방안을 제시하여 향후 무용콘텐츠 활성화의 기대효과에 궁극적인 목적을 두었다. 본 연구는 선행연구 고찰을 통해 그동안의 연구를 조사· 연구하였고, 문헌· 자료 조사연구를 통한 자료수집을 통해 문화콘텐츠산업과 문화원형 디지털콘텐츠화 사업에 대한 이론적인 배경을 구축하고, 문화원형 디지털콘텐츠화 사업의 현황 및 성과를 살펴보았다. 또한 이와 더불어 문화원형총람 및 문화콘텐츠 닷컴에 구축되어진 무용콘텐츠사이트 분석을 통해 현재까지 개발되어진 무용콘텐츠의 개발 개요 및 결과를 연구하여 다음과 같은 방안을 통해 문화원형 디지털콘텐츠화 사업을 중심으로 본 무용콘텐츠의 활성화를 기대하고자 한다. 첫째, 무용콘텐츠의 스토리텔링개발 및 홍보이다. 스토리텔링은 하나의 완성된 문화콘텐츠를 만들어내고 생명과 가치를 부여하는 작업임과 동시에, 완성된 문화콘텐츠로부터 다양한 콘텐츠를 형성할 수 있도록 토대를 만들어 주는 문화콘텐츠의 중요한 요소가 되고 있다. 이에 무용원형분류->무용유형체계화->사건적,인물적,배경적 요소의 조사· 분석· 연구를 통한 스토리소스 추출->각 전문분야(무용,스토리텔링,CT)스토리텔러들의스토리텔링분석및구성->무용콘텐츠시나리오 창작 및 다양한 매체로의 발현을 통한 무용콘텐츠 스토리텔링 개발은 무용콘텐츠의 정체성을 심어주고 새로운 생명과 가치를 부여하여 무용콘텐츠가 대중 및 무용전공자에게 좀 더 쉽고 재밌게 다가갈 수 있는 계기를 마련하게 해 줄 것이다. 또한 스토리텔링을 통한 무용콘텐츠 홍보는 무용콘텐츠의 내재된 감동과 가치를 전달함에 있어 무용콘텐츠를 좀 더 친근하고 재밌게 느끼게 할 수 있는 감성적 촉진제 역할을 할 수 있으리라 기대된다. 둘째, 무용콘텐츠의 MSMU(Multi Source Multi Use)화이다. 문화콘텐츠의 OSMU(One Source Multi Use)는 문화콘텐츠의 유통의 효율적인 전략이다. 그러나 이제는 시대의 빠른 변화에 발맞추어 콘텐츠의 무한확장을 모토로 하는 Multi source 전략이 대두되고 있다. 무용콘텐츠 역시 1차 콘텐츠를 재창조하거나 새롭게 상품화하는 MSMU의 흐름에 발빠르게 부합하여야 하며, 무용콘텐츠의 재구성, 프로그램화 스토리텔링화를 통한 무용다큐멘터리, 무용 UCC, 새로운 형태의 3D 무용프로그램, 무용 공연장 안내 캐릭터 등 다양한 MSMU화가 이루어져야 할 것이다. 무용콘텐츠의 효율적인 MSMU는 무용콘텐츠 활성화에 있어 새로운 시도가 될 수 있으리라 본다. 셋째, 무용콘텐츠개발 인력양성 및 인접학문간 연구이다. 문화콘텐츠산업의 중요한 발전요소 중 빼놓을 수 없는 것 중 하나가 바로‘인력’이다. 무용콘텐츠개발에 있어서도 이는 예외가 아니다. 또한 무용의 기존자료를 토대로 무용콘텐츠를 기획하고 개발하기 위해서는 인접학문간 연구 역시 꼭 선재되어야할 사항이다. 이에 따라 대학 및 대학원 교육과정에서의 문화콘텐츠 관련 교과목 개설 및 개발, 문화콘텐츠 관련 인접 학문간 교류 및 상호 연구의 활성화, 무용전공자의 무용콘텐츠 전문 인력양성 시스템 개발 및 확보는 무용콘텐츠 활성화의 중요한 밑거름이 되는 일이라 할 수 있겠다. 문화의 시대가 빠르게 변화하고 대중과 예술의 경계가 친밀해지고 있다. 무용콘텐츠는 이러한 시대적 패러다임에 부합할 수 있는 무용의 정체성을 정립하고 무용전공자들의 상상력과 창의력을 제공할 수 있는 또 하나의 창작공간이 될 것이다. 이는 무용의 정체성에 대한 무용전공자들의 올바른 의식정립과 체계적인 연구를 토대로 시대가 요구하는 문화콘텐츠산업과의 공존을 통해 순수무용예술과 무용콘텐츠가 상호발전을 이룩할 수 있는 중요한 문화적 결과를 이룩할 수 있을 것이다. 또한 무용콘텐츠의 활성화를 통한 우수한 무용콘텐츠의 개발은 무용의 다양한 가치를 재평가 받을 수 있는 계기가 될 것이다.
This study was intended to identify the present situation of the digital contents business of the cultural archetype, the center of the Korean cultural contents industry, present the dance contents revitalization scheme through the research study on the present situation and task of dance contents development and enhance the expected effect of dance contents revitalization in the future. This study attempted to make an investigation of previous studies, construct the theoretical background of the cultural archetype digital contents business through data collection through the research study on literature· material and a visit to the Korean Culture & Content Agency and investigate the present situation and performance of the cultural archetype digital contents industry. In addition, it sought to investigate the overview and result of the dance contents thus far developed through the analysis of the dance contents sites constructed at the cultural archetype conspectus and the cultural contents.com. Through the following scheme, it presented the dance contents revitalization scheme with a focus on the cultural archetype digital contents business: First, to develop the storytelling and publicity of dance contents. Storytelling is not only the work of making one complete cultural contents and imposing life and value on them but also becomes an important element of cultural contents that lays the foundation for constructing a diversity of contents out of the completed cultural contents. Therefore, it is necessary to elicit the source of story, ->analyze and construct the storytelling of the storytellers of each special field(dance, storytelling, CT) -> create the dance contents scenario and develop the storytelling of dance contents as the manifestation of diverse media through the classification of dance archetypes -> the systematization of dance types ->the research, analysis and study of the event, character and background. This implants the identity of dance contents into people's mind and gives a new life and value to them, thereby providing an opportunity for making dance contents a little more easily and excitingly accessible to the public general and those specializing in dance. And it is expected that the publicity of dance contents through storytelling can perform an emotional catalyst that can make dance contents a little more intimate and exciting in communicating the impression and value inherent in dance contents. Second, to translate dance contents into MSMU(Multi-source Multi-use). The OSMU(One Source Multi Use) of cultural contents is an efficient strategy for distribution of cultural contents. But in keeping with the rapid change of the times, the multi-source strategy with the unlimited expansion of contents as the motto is coming to a forefront. Cultural contents should recreate the primary contents or correspond speedily with the stream of MSUM. Diverse MSUM should be achieved, such as the reconstruction of dance contents, dance documentary through programmed storytelling, dance UCC, a new form of 3-D dance program, information character on the dance site and the like. It is seen that the efficient MSMU of dance contents can become an attempt to revitalize dance contents. Third, to train the dance contents development personnel and make an interdisciplinary study. The indispensable one of the important development elements of the cultural contents industry is the very 'manpower'. This is not an exception to the development of dance contents. And to plan and develop dance contents based on the existing material of dance, an interdisciplinary study should be conducted. Accordingly, it is necessary to open and develop the subject related to cultural contents in the curriculum of college and graduate school, exchange cultural contents between adjacent sciences and revitalize an interdisciplinary study, develop and establish the system for training and educating dance majors into the professional dance contents manpower. This can be said to lay the important foundation for revitalizing dance contents. The times of cultures change with rapidity and the boundary between the public and arts becomes intimate. It is viewed that cultural contents can become another creative space that can establish the identity of dance able to correspond with this paradig of the time and provide imagination and creativity for dance majors. The establishment of dance majors' correct consciousness about the identity of dance as pure arts and the cultural contents industry required by this times based on the systematic study could achieve an important cultural result that can make their mutual development possible. And the development of good dance contents through the revitalization of dance contents could serve as the momentum for the diverse values of dance to be reevaluated.
URI
http://dcollection.hanyang.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000051557https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148003
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DANCE(무용학과) > Theses (Master)
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