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무용동작 이미지효과에 따른 소비자의 구매심리

Title
무용동작 이미지효과에 따른 소비자의 구매심리
Other Titles
Buying Psychology of Consumers According to the Effect of Images in Dance Movement : Focused on TV Advertisement
Author
이부영
Alternative Author(s)
Lee, Boo Young
Advisor(s)
황규자
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 무용동작의 이미지 효과가 소비자의 구매심리에 미치는 영향을 알아보기 위하여 무용을 활용한 TV광고 중 상품광고(도마슈노, 컵누들, 리바트)를 중심으로 조사 분석하였으며, 소비자의 광고호감도와 구매심리에 영향을 주는 요인을 파악하고 이를 근거로 무용의 대중화에 기여 할 수 있는 기초자료를 제공하는 데에 연구의 목적이 있다. 연구대상은 시대의 트렌드(Trend)를 반영하는 광고의 특성을 고려하여 트렌드(Trend)에 많은 영향력을 미치는 대학생을 실험집단으로 선정하여서 서울 소재 I대학 재학생 300명을 대상으로 2007년 11월12일부터 11월21일 까지 설문 조사하였다. 회수된 설문지 274부중 무기입, 불성실한 응답, 중복기재 된 31부를 제외한 243부가 최종분석에 사용되었다. 통계처리는 통계패키지 프로그램인 SPSS(ver.12.0)을 이용하여 사회과학에서 일반적으로 적용하는 유의수준 0.05를 기준으로 하여 진행하였으며, 빈도분석( Frequency Analysis), T-검증(T-test), 분산분석(ANOVA), 상관분석(Correlation Analysis), 단순회귀분석(Simple Regression), 다중회귀분석(Multiple Regression), 회귀분석(Regression Analysis)을 수행하였다. 분석결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 무용동작을 활용한 TV광고의 상품이미지가 실험자의 구매심리에 미치는 영향을 알아본 결과 통계적으로 유의미한 차이를 나타냈으며, 실험자의 구매심리 향상에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 무용동작을 활용한 TV광고의 상품이미지가 광고호감도에 미치는 영향을 알아본 결과, 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 무용동작을 활용한 TV광고의 상품이미지가 광고호감도에 많은 영향력을 미친다고 판단할 수 있으며, 상품이미지가 좋으면 광고호감도 변화에 긍정적 영향을 끼친다고 할 수 있다. 셋째, 무용동작을 활용한 TV광고에 대한 광고호감도와 구매심리에는 상관관계가 유의미한 것으로 검증되었으며, 광고호감도와 구매심리는 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 결론적으로, 무용이 TV광고의 활용매체가 되어 소비자에게 수용될 때, 상품의 이미지와 광고의 호감도 및 구매심리 향상에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났으며, 무용이 TV광고에 중요한 역할을 하고 있는 것으로 해석 할 수 있다. 향후 무용동작을 활용한 TV광고 기획에서는 정확한 광고 이미지를 도출하여 이와 잘 부합되는 무용동작을 사용하는 것이 소비자의 구매심리를 가장 효과적으로 높일 수 있을 것으로 판단된다. 또한, 무용이 대중적으로 발전될 수 있는 노력과 연구가 필요하며, 이러한 관점에서 본 논문이 보탬이 되기를 바란다.
This study focused on examination and analysis of dance-aided TV merchandise commercials to determine possible effects of dance motion images on the purchase psychology of consumers. The purpose of this study is to find out possible factors having effects on consumers' commercial preference and purchase psychology, and thereby provide basic reference materials that may contribute to popularization of dance. In order to analyze possible effects of dance motions used in TV commercials upon purchase psychology of consumers, the target subjects of this study were limited to TV commercials on Domashuno, Cub Noodle and Livart. For sampling, this study allowed for characteristics of commercial reflecting contemporary trends so that it selected undergraduates as experimental group, because they have great impact on contemporary trends around our society. So a questionnaire survey was conducted for total 300 undergraduates at I University in Seoul from Nov. 12 to 21 in 2007. Out of all 274 questionnaire sheets collected, total 243 valid sheets of questionnaire were used for final data analysis, except invalid or incomplete 31 sheets including duplicate answers. All data were processed using SPSS(ver.12.0), a proven statistical package program at p=0.05 as significance level commonly applicable in social science. Then, data were analyzed through frequency analysis, t-test, ANOVA, correlation analysis, simple regression and multiple regressions. As a result, this study could come to the following conclusions: First, according to analysis on possible effects of TV commercial merchandise images using dance motions upon purchase psychology of our respondents, it was found that there were significant differences on statistical level, and such merchandise images had significant effects upon improving purchase psychology of our respondents. Second, according to analysis on possible effects of TV commercials using dance motions upon commercial preference, it was found that there was no significant difference on statistical level. Thus, it is estimated that the TV commercial merchandise images using dance motions have great effects upon commercial preference, and good merchandise images have positive effects on changing commercial preference. Third, it was found that preference for TV commercials using dance motions is significantly correlated with purchase psychology, while commercial preference is associated with purchase psychology. Conclusively, it is found that when dance is accepted as an application medium of TV commercial into consumers, it has positive effects upon improving merchandise images, commercial preference and purchase psychology respectively. And it is implied that dance has a major role in TV commercial. For planning TV commercials using dance motions in the future, it is advisable that finding correct commercial images and applying compatible dance motions for the images will be most effective in improving purchase psychology of consumers. Furthermore, it will be also necessary to make academic efforts and researches for popularized evolution of dance. From these standpoints, it is expected that this study will contribute to follow-up researches.
URI
http://dcollection.hanyang.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000051729https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148002
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DANCE(무용학과) > Theses (Master)
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