904 0

Juliet의 캐릭터에 나타난 시대별 여성 표현 양상 연구

Title
Juliet의 캐릭터에 나타난 시대별 여성 표현 양상 연구
Other Titles
A Study on the Aspects of the Juliet Character in the Ballet "Romeo and Juliet" from the Historical Point of View
Author
김긍수
Alternative Author(s)
Kim, Geung Soo
Advisor(s)
김복희
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
본 연구의 목적은 라반 움직임 분석 시스템인 LMA의 방법론을 연구 도구로 사용하여, ‘로미오와 줄리엣’ 중 줄리엣의 캐릭터에 대한 시대적 표현 변화의 양상과 그 원인, 그리고 움직임과 표현성의 상관관계를 규명하는 데 있다. 이와 같은 연구의 목적을 달성하기 위하여 라반의 움직임 질적 분석이론인 LMA 체계를 이용하여 발레 로미오와 줄리엣 1막 발코니 씬에서 여성 캐릭터의 주체인 줄리엣의 움직임을 신체, 에포트, 공간 그리고 쉐입 등 네 가지 범주로 나누어 분석하였다, 이상의 분석을 하기 위해서 많은 안무 버전들 중 시대별 표현성의 변화에 가장 부합하는 4개의 작품을 선정하여 LMA 분야의 자격증을 소지한 전문가 두 명과 모티브라이팅 전문가 두 명의 검증을 거쳤다. 이러한 안무가의 표현 특성이 어떠한 움직임으로 드러나는가를 분석해 보면 다음과 같다. 첫째, 라브로브스키 안무는 감정 표현보다 테크닉적인 움직임이 강조되는 편이다. 신체 형태는 에너지가 발산되는 형태이며, 무용수를 안정적이며 아름답게 표현해 주는 3차원 공간의 사선(diagonal)이 많이 보이고 있다. 또한 로미오를 마주 대하는 감정 교류의 장면에서는 2차원 공간이 많이 사용되고 있다. 이러한 움직임은 비극과 갈등을 개인의 성격이나 내면이 아닌 외부적인 것으로 돌리고자 하는 당대의 사회 문화적 배경과 연관된다고 할 수 있다. 둘째, 맥밀란 안무에서는, 줄리엣의 수직적 선(line)이 강조되어 무용수를 더욱 가녀리게 보이는 효과를 준다. 또한 목에서 발끝까지 신체의 역동적 연결을 유지하면서 절제적 흐름 에포트를 사용하여 움직임을 조절하고 있고, 머리와 팔은 몸통과 다리에서 느껴지는 절제적 흐름 대신에 쉐입 흐름을 사용하여 무용수의 수줍은 표현과 양팔의 부드럽고 가벼운 움직임을 이끈다. 오래된 베로나(verona)의 여성들이 전통적으로 순종적이었던 반면에 그녀는 지배적이고 강한의지를 가지고 있다. 또한, 그녀는 결단력 있는 성격과 자신의 사랑을 선택하는 반항적 기질을 가지고 있다. 이 두 주인공들은 아름답기만한 연인들이 아니다. 이들은 성욕도 있고 열정으로 가득 찬 보통의 사람들이다. 셋째, 프레죠카쥬 버전에서 줄리엣은 상체와 양팔을 확장시켜 가슴을 강조하는 움직임을 반복적으로 사용하게 되는데 여성성을 과감하게 드러내는 움직임을 통해 강하고 거친 듯한 여성배역의 특성을 강조하고 있고, 또 줄리엣의 의상은 장면의 전체적인 분위기를 만드는 것에도 영향을 끼친다. 줄리엣의 움직임은 강하고 빠르며, 남성무용수와 비슷한 에너지를 만들어내는데, 이는 움직임이 발생하고 회복되는 것을 탄력적으로 이용하여 격렬하고도 에로틱한 극의 흐름을 만들어내고 있다. 프레죠카쥬의 안무는 다소 허구적이고 황량하다. 실제로 존재하지 않을 것 같은 베로나에서 특권을 가진 지배 계층에 속하는 줄리엣 가문과 비참하게 이용만 당하는 로미오 쪽 계층이 존재하는 상황에서 두 연인의 만남은 금지되고 합당치 못한 것으로 표현된다. 두 주인공은 각자 자신들이 속해 있는 사회계층에서 보이는 삶의 방식에 반대 하는데 이 삶이란 군대의 선택적 의식에 의해 기록되어 모든 의사소통이 막혀 있으며 이들의 사랑 또한 그러하다. 둘은 어떤 다른 곳에 있기를 원하고 빠져 나갈 필요성을 느끼며 다른 이들이 누리는 것을 갈망한다. 특히, 발코니 씬에서의 두 사람은 거친 육체성으로 가득 차 있고, 서로 날아다니다가 떨어지기도 하는데 그것은 아무런 제약 없는 섹스를 표현하는 것이다. 넷째, 마이요 버전은 줄리엣의 내적상태(inner attitude)의 표현을 통해 사랑에 빠진 줄리엣의 감정 상태를 효과적으로 표현하였고, 전통적인 발레의 형식과는 달리 마임적인 움직임을 통해 연극적인 분위기 속에서 무용수들의 감정상태를 표현하기도 한다. 신체확장의 흐름을 통해 자아를 확대하고자하는 의지를 표현하였고, 격렬하고 충동적인 에포트는 줄리엣의 내적인 고민을 표현하기도 하였다. 또한 움직임의 다이내믹을 자주 변화시켜가면서 극적인 효과를 내고 있다. 또, 줄리엣의 활발하고 강한 성격과 함께 우아하고 부드러운 특징을 보여주는데 이는 고전적인 요소와 현대적인 요소가 공존하고 있음을 보여준다. 마이요의 안무는 흡사 영화와 같은 이야기로, 앙숙 관계인 양가(兩家) 사이의 상반적인 정치와 사회의 주제에 초점을 맞추기 보다는 사춘기의 이중성과 모호함을 강조하고 있다. 모순된 충격 사이에서 두 연인은 그 당시 인생의 성격을 나타내는 그들의 젊음과 극심한 감동, 그리고 내부의 투쟁을 예시하는 비극의 심한 고통에 사로잡힌다. 이 안무엔 독약도 없고 칼도 없었다. 마이요 버전에서는 줄리엣이 천진무구하고 청순한 때 묻지 않은 소녀라기보다는 여자라는 것에 대하여 강한 프라이드(pride)를 가지고 자아를 보유한 여성으로 표현된다. 사랑에 적극적인 주체로서 줄리엣을 묘사하고 있다. 이상과 같은 결과를 통해 유추해 보면 안무가별로 그 움직임은 각각 다르게 표현되어 있지만, 그 저류에는 젊은이들의 구세대에 대한 저항과 해방의 의미가 공통으로 담겨 있음을 알 수 있다. 이러한 안무들은 성적인 해방을 의미하며 낭만적인 사랑보다는 기존의 가치관에 저항하는 젊은이들의 자유연애를 표현하고 있다. 또한 가부장적 억압의 체계에 저항하는 줄리엣의 모습을 젊은 세대들의 보편적인 저항 의식으로 일반화시켰다고 할 수 있다.; This paper is focused on the change of expression in the character of Juliet, which changes by time, the reason, and the relationship between the movement and its expression. This analysis is based on LMA, which is Laban's movement analysing system. We used LMA in the 1st act to analyze the movement of Juliet's balcony scene. It was carried out in four categories, body, Effort, space, and Shape. We selected four versions which express their ages most effectively. Two motif writing experts and two LMA license holders inspect the procedure. The analysis on the characteristic expressions of choreographers is as following. First, Lavrovski put more emphasis on the technical movement than emotional expression. The body's shape lets off energy and the dancers are stable and beautiful with diagonal movement in 3 dimensions. When Juliet meets Romeo, 2 dimension is used in order for emotional interchange. This movement means the social and cultural background which treated the tragedy and discord as results of external reasons, not personal characters or something inside. Second, in Macmillan's, dancer looks more slender by emphasizing vertical lines. From the neck to the tiptoe, the dancer keeps the powerful linkage and controls the movement by temperate Effort. The head and arms uses the flowing of shape to show the shyness and light movement of arms. Contrary to the obedience of Verona's women, Juliet had a strong will. Furthermore, her resistance and decision had her choose her own way for love. These two are not only beautiful lovers but passionate and normaly sexed ordinary humans. Third, in Angelin Preljocaj's version, Juliet repeats stretching out her arms to point up her breasts. This movement expresses her strong and tough character. In addition, her costume influences the atmosphere of the scene. Her movement is as strong and fast as male dnacer's. The occurrence and recovery of movements makes the flow of the drama intense and erotic. Preljocaj's choreograph is a kind of fictitious and desolate. In Verona, which doesn't seem to be exist, the privileged Juliet's family and week and pour Romeo's family don't let the lovers be happy. Romeo and Juliet do not follow the ways of life of their social classes. Their lives is limited by army's selective consciousness and they have no way to communicate for their love. They are eager for a way out and want to enjoy what others do. Especially in the balcony scene, they are full of sensual feelings and fly together and fall. It means having sex with no restriction. Fourth, Maillot's version shows Juliet's emotional status in love through her inner attitude. It shows emotion of the dancers through the atmosphere of the play which has mimetic movement. And it earns dramatic effect from changes of dynamic movements. Furthermore, Juliet's lively, strong personality is accompanied by elegant and tender character which express the coexistence of traditional and modern factors. Maillot's choreograph seems like a movie. It focuses on the dualism and vagueness of adolescence rather than the political and social themes between the two families. Two young people fall into their youth, deep emotion and fierce pain which indicates internal confliction. There is not any poison nor a knife in Maillot's choreograph. In Maillot's version, Juliet is a woman of strong pride and identity rather than a innocent girl. She is active in love. Although the movements are expressed differently from each other, they share resistance against the old generation and liberation on its base. These versions of choreographs shows sexual disengagement and young people's free love which resists patriarchy rather than romantic love scene. These choreographs generalized the resistance against patriarchy of young people into the universal resistance of the young.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148000http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408016
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DANCE(무용학과) > Theses (Ph.D.)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE