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차량 승차감에 미치는 공차의 영향 분석을 위한 해석적 방법

Title
차량 승차감에 미치는 공차의 영향 분석을 위한 해석적 방법
Other Titles
Analytical Method to Analyze the Tolerance Effect on the Vehicle Ride Comfort
Author
김범석
Alternative Author(s)
Kim, Bum Suk
Advisor(s)
유홍희
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
차량 운전자는 차량 운행 중 엔진이나 노면 가진 등으로 인해 발생하는 차체 진동에 항상 노출되어 있다. 이러한 지속적인 진동은 운전자에게 불쾌감을 가져오거나 조절 능력을 저하시키게 된다. 따 라서, 승차감은 차량 설계에 있어서 가장 중요한 설계 요구조건이 된다. 기존에 많은 연구들을 통해 승차감은 차량 시스템을 구성하는 다양한 인자들에 의한 영향을 받는다는 사실이 입증되었다. 따라서, 인체의 전신진동을 고려하여 차량 승차감에 미치는 설계 인자들의 영향을 분석하는 연구가 필요하다. 본 논문에서는 인체의 전신진동 을 고려한 차량 승차감에 미치는 주요 설계변수 공차의 영향 분석 을 위한 해석적 방법을 제안하였다.
Drivers are exposed to the vehicle vibration which mostly originates from the interaction between the road and the vehicle. Vibration can cause discomfort, fatigue, and sometimes even injury to a driver. So, the vehicle ride comfort is one of the most important performance indices to achieve a qualitatively excellent vehicle design. From the previous research works, it is obvious that the ride comfort is affected by various parameters of a vehicle model. Therefore, the effects of the parameters on the ride comfort need to be evaluated quantitatively based on the whole-body vibration of the vehicle. An analytical method to analyze the tolerance effects of major vehicle parameters on the vehicle ride comfort is proposed in this paper. The weighted RMS values of the acceleration PSD of a seat position are employed to define the ride comfort.
URI
http://dcollection.hanyang.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000051717https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/147961
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MECHANICAL ENGINEERING(기계공학과) > Theses (Master)
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