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시뮬레이션 기반 동적노선배정 기법을 활용한 네트워크 정산과 교통정책 효과분석

Title
시뮬레이션 기반 동적노선배정 기법을 활용한 네트워크 정산과 교통정책 효과분석
Other Titles
Network Calibration and Off-line Transportation Policy Analysis with Simulation-based Dynamic Traffic Assignment
Author
정상미
Alternative Author(s)
Jeong, Sang mi
Advisor(s)
김익기
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
고속도로 노선의 수는 향후에도 지속적으로 증가하는 추세이며 이로 인하여 고속도로를 이용하는 통행자들의 노선선택의 경우의 수도 많아질 것이다. 따라서 고속도로의 많은 양의 현황 정보를 실시간으로 파악한 후 그에 따른 교통량의 흐름 변동에 대한 정책을 적용하는 방안의 필요성이 대두된다. 동적노선배정기법은 시간대별 동적OD를 입력자료로 사용하여 분석하는 방법으로 정체현상이 생기는 도로망에서의 시간대별 교통패턴 예측이 가능한 장점이 있다. 본 연구에서는 Toll Collection System에서 집계된 영업소별 시간대별 집계자료를 이용하여 실제 고속도로에서 조사된 관측교통량과 시뮬레이션 상에서의 노선배정량이 어느 정도로 유사하게 묘사될 수 있는지에 관하여 연구하는데 중점을 두었고, 또한 이 결과를 바탕으로 Off-line 정책분석의 일부인 경부고속도로에서의 중앙버스전용차로제의 효과분석을 실시하였다. 분석결과 고속도로 네트워크 정산은 전국 245개의 관측교통량지점에서 약 180개 가량의 지점이 노선배정량이 30%이내의 오차율을 보였다. 또한 주말 및 공휴일에만 운영되고 있는 경부고속도로의 중앙버스전용차로제를 혼잡이 심한 금요일 오후 첨두시에 판교IC~신탄진IC구간 사이를 나누어 적용하는 정책적 분석을 시행하였다. 그 결과 버스전용차로제 시행전보다 시스템 전체의 평균통행속도, 통행시간, 교통량 등의 지표가 가장 효율적이라고 판단되는 사례는 수원IC~신탄진IC 구간 적용 사례로 나타났다. 본 연구를 기반으로 하여 향후 연구에서도 시뮬레이션을 이용한 동적노선배정 분석으로 실질적으로 의미있는 정책분석을 할 수 있는 계기가 되었으면 한다.; The number of routes in a highway is increasing and will continue so in the future. Accordingly, the number of choosing routes by highway drivers will also increase. Thus, a method for applying a policy on the traffic flow change based on real-time monitoring of enormously busy highway traffic status is much needed. Dynamic traffic assignment technique is a method of analyzing the real-time OD data as the input variable of the analysis and has the advantage of being able to predict the real-time traffic pattern on a congested highway network. This study employed the data collected by toll collection system at each toll gate location and focused on investigating how well the traffic assignment by a simulation system reflects the actual traffic data on a highway. Additionally, an effectiveness analysis of the central bus lane policy of Gyeongbu Highway as a method of off-line traffic policy was also carried out based on the result of the above analysis. The result of the analysis based on the computation of highway network traffic revealed that about 180 out of 245 traffic monitoring locations around the country exhibited an error rate of within 30%. Additionally, the central bus lane policy of Gyeongbu Highway, which is enforced during weekends and holidays only, was tried out at PanGyo IC∼Shintanjin IC zone during the peak traffic hours of a Friday afternoon as a policy analysis. The analysis result indicated that the most efficient traffic management was achieved at Suwon IC ~Shintanjin IC section of PanGyo IC∼Shintanjin IC zone by using such indexes as average traffic speed, traffic time, traffic volume, etc. of the overall traffic system rather than the effect of implementing the central bus lane policy. It is hoped that dynamic traffic assignment analysis by a simulation system will provide the opportunity to conduct a practical and meaningful policy analysis in the future based on the findings of this study.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/147863http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408763
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > TRANSPORTATION ENGINEERING(교통공학과) > Theses(Master)
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