589 0

인터넷이 한국의 종이신문 시장에 미치는 영향에 관한 실증연구

Title
인터넷이 한국의 종이신문 시장에 미치는 영향에 관한 실증연구
Other Titles
An empirical study on the impact of internet on the daily newspaper market in Korea
Author
이지훈
Alternative Author(s)
Lee, Jee Hoon
Advisor(s)
홍종호
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
인터넷 도입 이후 온라인과 오프라인의 대체 관계는 신문 등 미디어와 음악, 유통, 금융 등 많은 분야의 이슈가 되고 있다. 이른바 채널 간 갈등(channel conflict) 또는 cannibalization이다. 본 논문의 목적은 세계에서 가장 인터넷 보급률이 높고 인터넷 뉴스 이용이 광범위한 나라 중 하나인 한국에서, 인터넷 뉴스와 종이신문 간에 대체 관계가 존재하는 지를 소비자 데이터를 통해 실증적으로 규명하는데 있다. 실증분석 결과, 인터넷 및 인터넷 뉴스 이용시간이 길수록 종이신문을 구독할 확률이 낮아지는 것으로 나타났다. 또 인터넷 및 인터넷 뉴스 이용이 종이신문 열독시간 감소에 직접적으로 영향을 미친 것으로 나타났다. 인터넷의 도입으로 인해 한국인의 종이신문 이용 시간은 평균 9~11% 감소한 것으로 추정됐다. 또 주요 신문의 열독시간에 포털 등 인터넷뉴스 사이트의 이용이 부정적인 영향을 미치는 것으로 분석됐다. 이러한 분석 결과는 기존 신문사 경영진으로 하여금 포털 등 인터넷 뉴스 대응 전략의 절박성을 확인시켜 주는 동시에, 정부의 미디어 정책에 대한 정책적 함의를 제공한다는 점에서 의의가 있다. 조사 분석 결과에서 나타난 바와 같이 종이신문과 인터넷 뉴스 간 뚜렷한 대체관계가 있다면 정책당국이 인터넷 포털을 광의의 신문에 포함시켜 고려해야 할 필요성이 제기된다. 포털의 인터넷 뉴스를 광의의 신문시장에 포함시킬 수 있다면, 종이신문 시장 안에서 만의 신문시장 점유율은 무의미하며, 신문법의 신문사 규제 의미도 퇴색되므로 전반적인 신문시장 공정경쟁정책을 다시 논의하여야 할 것이다.; Since the appearance of free online news after the introduction of internet, many households stop subscribing to newspaper, and most people spend less time reading newspaper. This implies that the new media which is online news substitutes the old media which is newspaper. This paper tests empirically whether there is the possibility of the media substitution in Korean newspaper market using survey data of 1000 consumers. Unlike preceding studies which estimated the relationship between certain newspapers and the internet versions of them, this paper estimates the relationship between newspaper market and the internet news market as a whole. The empirical results show that the presence of internet and internet news which people access mainly through internet portal sites directly affects the consumption of offline newspaper. Specifically, the availability of internet results in an average of 9~11% decrease in individual consumer’s daily newspaper reading time. And the availability of internet also has negative effect in determining to subscribe to newspapers. The important contribution of this paper is that the empirical results confirm the competition between online news and offline newspaper in Korea which is one of the most advanced country in terms of internet and internet news usage. This study provides policy makers with significant policy implications regarding internet portal and newspaper. If internet news and traditional daily newspapers are substitute, policy makers need to regard internet news market as a segment of newspaper market in broad sense, and to regard internet portals as media organizations which should take corresponding responsibility. And it is also necessary to reconsider the new newspaper law which came into effect in 2005 and media competition policy under the circumstances.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/147820http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408947
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > ECONOMICS & FINANCE(경제금융학과) > Theses (Ph.D.)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE