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dc.contributor.advisor한정화-
dc.contributor.author이미순-
dc.date.accessioned2020-04-07T17:24:00Z-
dc.date.available2020-04-07T17:24:00Z-
dc.date.issued2008-02-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/147800-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408582en_US
dc.description.abstract벤처기업이 미래 경제성장의 중요한 화두로 인식되면서 이와 관련된 많은 연구들이 활발히 진행되어 왔으나, 대부분의 연구가 성공요인과 실패요인에 치중된 측면이 있었다. 이러한 선행연구들은, 지속적으로 성장하던 기업이 갑자기 혼란을 겪으며 일부 기업들은 기업소멸로 이어지는 현상들에 대한 적절한 해답을 제시해 주지는 못하고 있다. Flamholtz와 Randle (2000)은 이에 대한 해결방안으로 성장통(growing pains)의 징후를 사전 인지하여 이를 잘 관리할 것을 제안하였다. 그럼에도 불구하고 현재 성장통 관련 연구는 아직 개념적인 수준에 머물러 있으며, 실증연구 또한 매우 미약한 상황이다. 이에 본 연구는 기업이 성장하면서 겪게 되는 성장통의 영향요인이 무엇이며, 이러한 성장통이 기업 성과에 어떠한 영향을 미치는지를 밝히고 이에 대한 시사점을 규명하고자 시도되었다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 성장통과 성과의 관계 그리고 경영특성과 성장통의 관계를 규명하는 5개의 연구가설이 설정되었다. 가설을 검정하기 위하여 성장기 벤처기업을 분석대상으로 하였으며, 최종적으로 109개사의 자료가 분석에 활용되었다. 사용된 주요 통계분석기법은 자료의 특성과 연구목적에 따라 요인분석, 신뢰도 검정, 분산분석, 상관관계 분석, 다중회귀분석 등이 실시되었으며, 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 성장통은 기업 성과에 유의적인 부의 관계가 있는 것으로 나타났다. 기업가 특성 중에는 기술경험만이 성장통과 유의적인 정의 관계가 있었으며, 리더십은 성장통에 유의적인 영향을 주지 못하는 것으로 나타났다. 조직문화 유형 중에서는 성취지향문화와 인간지향문화가 성장통과 유의적인 부의 관계가 있는 것으로 나타난 반면, 권력지향문화는 유의적인 정의 관계가 있는 것으로 나타났다. 그러나 역할지향문화는 성장통에 유의적인 영향을 주지 않는 것으로 나타났다. 경쟁전략 유형중에는 차별화 전략과 원가우위 전략이 성장통과 유의적인 부의 관계가 있었으나, 집중화 전략은 성장통에 유의적인 영향을 주지 못하는 것으로 나타났다. 이상의 연구결과는 몇 가지 시사점을 갖는다. 우선은 성장통이 성과에 유의적인 영향을 미치는 만큼 성장통 관리의 중요성을 제시하고 있다. 또한 기업가의 기술적인 측면이 너무 강조될 경우 다른 관리적인 측면이 간과되기 쉬워 성장통을 유발시킬 수 있으므로 이를 지양시켜 나가는 노력이 필요하다. 또한 기업가의 개인적 특성이나 리더십보다는 조직문화가 성장통에 미치는 영향력이 큰 만큼 성장통의 사전예방이나 극복을 위해서 본 연구결과를 고려한 조직문화의 구축이 시급할 것으로 보인다. 또한 성장통 관리에 경쟁전략이 나름대로 역할을 수행하는 만큼 벤처기업 역량에 맞는 적합한 전략 제시가 요구된다 하겠다. 그러나 본 연구는 성장통에 대한 선행연구의 부족과 방법론상의 미비점으로 일반화시키기에는 여러 가지 한계점을 지닌다. 따라서 향후 이러한 문제점들을 보완하여 다각적인 차원에서 성장통의 영향요인을 파악하는 지속적인 노력이 필요하며, 이를 통해 성장통을 감소시킬 수 있는 대안들이 좀 더 명확히 제시되어야 할 것이다.; Venture business is recognized as an important issue of future economic growth and a lot of research in relation to it has been actively involved. However, much of the research has been focusing on success and fail factors. As a result, most of the present studies do not give a proper answer to a growing company that might suddenly fall into disorder, or go under. As a workaround, Flamholtz and Randle(2000) suggest that the symptoms of growing pains should be perceived earlier and managed better. However, the researches related to growing pains are still at the conceptual level, and the empirical researches also are in very weak condition. Therefore, this study will explain what the impact factors of growing pains, which a growing company will experience, are and how such growing pains affect business performance. A proper proposal will be suggested through this study. To achieve these purpose, this study examines the concepts and symptoms of growing pains, and has a theoretical background in regards to the company’s life cycle and the management characteristics of the growing company as the central figure. This is all based on the assertion that growing pains may appear more in high-growth companies. This study sets up growing pains as dependent variables. And among the management characteristics of the growing companies: characteristics and leadership of the entrepreneur, organizational culture, and competitive strategy will be used as independent variables. However, this study also looks to see these variables’ relationships under five hypotheses, establishing growing pains as the independent variable and corporate performance as the dependent variable. In addition to this, this study has used real venture companies as research samples and has analyzed 109 companies. According to the characteristics and analytic purpose of the data, the key statistical analysis techniques used in this study were: factor analysis, reliability test, ANOVA, and multiple regression analysis. From these analyses, the results of the studies are summarized as follows: The research shows that growing pains significantly affected negatively corporate performance. However, the variable of the characteristics of the entrepreneur, only the technical experiences significantly had a positive relationship with growing pains. The overall leadership of the entrepreneur did not influence positively the company’s growing pains. The categories under organizational culture: achievement and person orientation culture significantly affected negatively growing pains. However, the power orientation culture significantly influenced positively growing pains. Under competitive strategy, differentiation and cost leadership strategy significantly had a negative relationship with growing pains, but focus strategy did not. These results give several suggestions. First, it suggests that the importance of managing growing pains should be emphasized because growing pains influence corporate performance. Secondly, it suggests that the technical aspects of the entrepreneur should be sublated because it may induce growing pains if it is greatly emphasized. Thirdly, it suggests that organizational culture urgently should be built upon because it greatly influences growing pains more so than variables like personal characteristics or leadership of the entrepreneur. Lastly, it suggests that the proper strategies that are suitable for the success of venture businesses should be implemented because competitive strategy is helpful in managing growing pains. However, this study has several uppermost limits in generalization because of the insufficient precedence of researches and a lack of methodology. Therefore, henceforth, ongoing efforts will be needed to resolve these problems and to find out the factors that influence growing pains in a multilateral dimension. And through these efforts, clearer alternative proposals that may reduce growing pains need to be suggested.-
dc.publisher한양대학교-
dc.title벤처기업의 성장통에 관한 연구-
dc.title.alternativeA Study on the Growing Pains of Venture Business-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor이미순-
dc.contributor.alternativeauthorLee, Mee Soon-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehak대학원-
dc.sector.department경영학과-
dc.description.degreeDoctor-
dc.contributor.affiliation전략경영-
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > BUSINESS ADMINISTRATION(경영학과) > Theses (Ph.D.)
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