644 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor김희영-
dc.contributor.author김지은-
dc.date.accessioned2020-04-07T17:16:45Z-
dc.date.available2020-04-07T17:16:45Z-
dc.date.issued2008-02-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/147659-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408464en_US
dc.description.abstract교육인적 자원부의 디지털 교과서 상용화에 따른 발표와 함께 디지털 교과서의 중요성이 대두되고 있다. 디지털교과서는 교과서 내용을 디지털화하여 전자매체에 수록한 뒤 유?무선 정보통신망을 이용하여 그 내용을 읽고, 보고, 들을 수 있도록 한 교과서를 말한다. 디지털 교과서의 상용화는 학생들의 학업 성취도 및 수업 이해도를 증진시킬 수 있도록 하는 것으로서 궁극적으로는 체계적인 학습자 인터페이스가 중요하다는 인식도 증대하게 되었다. 높은 수준의 정보 구조를 가지고 있다고 할지라도, 그것이 학습자에게 제대로 전달되지 못한다면 효과적인 학습을 방해할 수도 있다. 이것은 학습자와 디지털 교과서의 프로그램 사이의 의사소통이 얼마나 잘 이루어지고 있는가와 관련된 문제라고 볼 수 있으며, 학습자로 하여금 정보를 쉽고 효과적으로 탐색할 수 있도록 하는 것은 인터페이스 디자인과 관련된 문제이다. 따라서 본 논문에서는 디지털 교과서 개발에 따른 학습자 중심의 인터페이스 디자인 방안에 대하여 연구를 하려 한다. 먼저, 디지털 교과서에 대한 명확한 인식을 돕고, 교육용 콘텐츠의 표현과 전달의 문제인 인터페이스 디자인에 대하여 연구하여 학습자들의 교육의 성취도를 높이고자 하였다. 점차 교육 콘텐츠에 대한 표현방식이 중요시 되고 인터페이스 디자인도 그 특성과 성향이 매우 다양해지고 있다. 학습자들로 하여금 보다 편리하고 기능적인 인터페이스 디자인을 제공하기 위해서는 먼저 그것들을 명확히 이해하고 사용하기 쉽고 호감이 가는 디자인을 제안해야 할 것이다. 디지털교과서에는 교과 내용과 익힘장이 기본으로 들어가 있고, 이밖에 자습서와 참고서, 사전, 동영상 자료 찾기, 애니메이션, 하이퍼링크, 이메일, 화상통신 등 다양한 첨단기능들이 내장되어 있다. 이에 따라 디지털교과서가 개발 될 때는 여러 가지 디자인적 요소들이 필요하다고 생각 하였다. 따라서 디지털 교과서를 개발할 때 요구되는 디자인적 구성요소를 배경, 스타일, 색체, 레이아웃, 텍스트, 이미지(사진과 일러스트레이션), 동영상과 애니메이션, 메뉴와 아이콘, 여백, 사운드로 나누어 각각의 역할과 디자인 방법, 그리고 여러 가지 예시들을 제시하여 보려고 한다. 본 논문에서는 디지털 교과서 상용화의 보다 높은 효과를 위하여 학습자 중심의 인터페이스에 대한 이해와 그에 대한 방향을 제시함으로써 학습효과 증진을 위한 방향을 모색하고자 한다.; According to the report on the uses of Digital Textbooks by the Department of Educational Resources, the importance of these books is being more widely understood. Digital Textbooks store digital textbook data in centralized electronic servers then later can be sent to the user via wired or a wireless environment to be seen, read, and heard by the user. A Digital Textbook must help the student better their understanding and application of the materials contained within. It is widely understood that in order to achieve this, a consistent student user interface is the most important. Even if there exist a sophisticated information structure, the Digital Textbook can inadvertently hurt the student if the information is not delivered efficiently. This can be looked upon as an issue in the way of communication and the delivery of information to the student during interaction. The availability of information and the ease of search ability is an issue with the user interface and its design. The objective of this research is to explorer the design concepts key to an interface centralized around the student. First the understanding of what a Digital Textbook is will be clarified. The issues with interface design in the way of delivery and representation of educational materials will be researched in order to improve student educational achievements. The expression of the educational content is becoming more important and the specifics and dispositions of the interface design are becoming varied. In order to design an interface that is easily usable and readily available to the student, these key specifics must be fully understood. A Digital Textbook must contain not only its material and summary, but must al include a workbook, reference guide, dictionary, video clip search, animations, hyperlinks, email, video conferencing, and a variety of other high tech functionalities. Due to this, there are many key focal points during the design of a Digital Textbook. In effect, the many focal points under demand during the development of the interface, background, color, layout, text, image (pictures and illustrations), video clips, and animations, menu and icons, margins, and sound, will be illustrated here. The common use of Digital Textbooks will be improved upon to be focused specifically for student use for educational purposes. Its interface design will be optimized for better learning and understanding. This research will focus on understanding the key points and factors involved in developing such a Digital Textbook.-
dc.publisher한양대학교-
dc.title디지털 교과서 개발에 따른 User Interface 디자인 연구-
dc.title.alternativeUser Interface Design Research Based on the Disital Textbook Development-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor김지은-
dc.contributor.alternativeauthorKim, Ji Eun-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehak대학원-
dc.sector.department응용미술학과-
dc.description.degreeMaster-
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > APPLIED ART(응용미술학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE