450 0

쇼팽 『Andante spianato and Grand Polonaise brillante Op.22』에 대한 연구

Title
쇼팽 『Andante spianato and Grand Polonaise brillante Op.22』에 대한 연구
Other Titles
A Study of Fré dé ric Franç ois Chopin's Andante spianato and Grand Polonaise brillante Op.22
Author
우지안
Alternative Author(s)
Woo, Ji An
Advisor(s)
박미성
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
낭만주의 시대의 대표적 작곡가인 Frederic Francois Chopin(1810-1849)은 피아노 작품을 통해 자신만의 독자적인 선율과 형식을 창조해냈으며 몇몇 곡들은 독립적인 하나의 악곡으로 발전시켰다. 그 중에서도 그의 폴로네이즈는 독립된 악곡으로서 그 시대 최고의 악기였던 피아노의 화려한 면모를 충분히 발휘할 수 있는 곡들이다. 쇼팽 이전의 폴로네이즈는 단순한 의식용 무곡에 불과했으나 쇼팽은 전반적인 폴로네이즈의 리듬에 폴란드의 민족성과 자신만의 음악적 세계를 담아 성격적, 형식적으로 발전된 하나의 악곡으로 독립시켰다. 쇼팽의 음악에 나타나는 풍부한 시적 감수성이 깃든 우아한 매력과 그 안에 숨겨진 다소 격렬하고 우울한 쇼팽의 성격은 Polonaise 작품 속에서도 절묘하게 조합되어 나타난다. 특히, 피아노를 통해 그만의 고유한 음악적 세계를 구축한 쇼팽은 피아노를 연주할 때의 주법을 중요시하였다. 선율은 팔과 손의 자유로운 움직임 안에서 부드러운 터치로 표현할 것을 요구했으며 각 손가락의 특성을 잘 이해하고 그에 맞는 주법과 음색을 개발하도록 하였다. 따라서 본 연구에서는 곡에 대한 배경과 구조의 이해뿐만 아니라 쇼팽이 요구하는 주법을 함께 제시하여 작품에 대한 이해를 더욱 높이고자 한다. 본 논문에서는 폴로네이즈 리듬과 장식음부의 변화를 통한 선율의 다채로움이 잘 조화된 쇼팽의 〈Andante spianato and Grand Polonaise brillante Op.22〉에 대해 연구하였다. 이 작품은 각각의 서주를 가진 Andante spianato 부분과 Polonaise 부분으로 나누어지고 A - B - A′의 3부 형식 구조이다. 전체적으로 6개의 주제선율을 중심으로 전개되며 이 선율들은 각 부분의 구성에 핵심적인 선율로 나타난다. 쇼팽은 비화성음의 사용, 이명동음을 통한 전조, 장식음을 이용한 선율, 반음계적 선율진행 등을 통해 풍부한 음향을 만들고 있으며 폴로네이즈 리듬 위에 다양한 장식음, 셋잇단음표, 3:2 리듬 등을 사용함으로써 다이내믹의 극대화를 높여주고 있다. 본 연구에서는 〈Andante spianato and Grand Polonaise brillante Op.22〉의 이해를 돕기 위하여 쇼팽의 생애와 전반적인 음악적 특징을 선율, 화성, 템포 루바토, 장식음, 페달로 구분하여 고찰하였다. 또한, 이 곡을 연주하는데 도움이 될 수 있도록 피아노 주법을 몸의 자세, 팔과 손의 자세, 다섯 손가락의 기능, Scale과 Arpeggio, 그리고 Touch로 세분화하여 논의하였다. 그리고 폴로네이즈의 기원과 쇼팽의 폴로네이즈에 나타나는 리듬, 화성, 종지법을 살펴봄으로써 폴로네이즈에 대한 이해를 높였다. 마지막으로 이 논문에서 중점적으로 논의될 작품 〈Andante spianato and Grand Polonaise brillante Op.22〉는 크게 Andante spianato 부분과 Grand Polonaise brillante 부분으로 나누어 연구하였다. Andante spianato 부분은 다시 세 부분으로 나누어 장식음을 통한 주제의 변화를 앞에서 연구한 쇼팽이 요구하는 음악적 해석과 연주법을 적용하여 설명하였다. 또한 Grand Polonaise brillante 부분은 다시 네 부분으로 나누어 폴로네이즈 리듬 위에 펼쳐지는 쇼팽의 음악에 대한 구조와 형식을 알아보고, 작품 안에 나타나는 쇼팽의 선율적, 화성적, 리듬적 특징과 연주시 요구되는 쇼팽의 피아노 주법을 함께 제시함으로써 이 곡을 올바르게 이해하고 쇼팽의 의도에 가까운 연주를 할 수 있도록 방향을 설정하고자 한다. 쇼팽 음악의 시대적 배경을 이해하고, 쇼팽이 요구하는 올바른 주법과 음악적 표현기법에 자신만의 음악적 정서를 함께 담아 노래한다면 훌륭한 쇼팽 연주가 될 것이다.; This dissertation is aimed to introduce Frederic Francois Chopin (1810-1849), a representative composer in the Romantic Era, and discuss the structure and style of some of his works especially 〈Andante spianato and Grand Polonaise brillante Op.22〉 and proper techniques when playing it. Chopin created his original melody and style through a number of piano works, and developed some of the works into individually established genres. Among them, his polonaises fully express rich and delicate aspect of piano that was the best instrument in his time. Polonaises before Chopin's had been nothing but simple dance music played in parties. Chopin developed them into both characteristically and stylistically advanced piece of music, combining typical polonaise rhythm with Polish ethnicity and the composer's own musical point of view. One must be able to find elegant charm and perfect combination of Chopin's fertile poetic sensitivity and his rather passionate and melancholic nature in the polonaises, as he or she can in the composer's other works. In addition, Chopin put a special emphasis on techniques when playing the piano. He required the performer to express melody with soft touches through flexible movement of arms and hands, to understand physical character of each finger, and to devise corresponding techniques and tone colors. To understand Chopin’s work more thoroughly, this study describes Chopin's musical background and structure of his works. The author also analyzes 〈Andante spianato and Grand Polonaise brillante Op.22〉, which well harmonizes polonaise rhythm and variegated melodies through variations of grace note parts. Op.22 consists of Andante spinato and Polonaise, each of which has their own introduction, and has tripartite format ( A - B - A′). Op.22 has six main themes, and these melodies are realized as a backbone melody in each part. Chopin produces rich tone colors by use of nonharmonic notes, transitions using enharmonic, melodies with grace notes, and chromaticism. In Op.22, the maximized dynamic is shown by making use of various grace notes, triplets, 3:2 rhythms on traditional polonaise rhythm. To help understand Op.22, the thesis analyzes Chopin's musical characteristics regarding melodies, harmony, tempo rubato, grace notes, and pedal. Forthe performance, the study discusses playing techniques, which are subdivided into posture of the body, position of arms and hands, functions of five fingers, scale and arpeggio, and the touch. The author reviews the origin of polonaise and introduces therhythm, the harmony, and the cadence in Chopin's polonaise in general. Finally, Op.22 is discussed in two parts, Andante spianato and Grand Polonaise brillante respectively. The author divides the Andante spianato part into three and explains thematic changes through grace notes, applying musical interpretation and techniques required by Chopin. The Grand Polonaise brillante part is divided into four. The structure and style of the work based on polonaise rhythm is dealt in detail. The melodic, harmonic, and rhythmic features and the recommended playing techniques are suggested so that the pianist can perform as intended by the composer. In sum, a great rendition of Chopin's would be started from the step of understanding the background of his time, the techniques originally intended by him, and most importantly personal and creative emotion of the performer.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/147644http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408723
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MUSIC(음악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE