Charlotte Brontë

Title
Charlotte Brontë 소설의 등장인물 연구

Title
소설의 등장인물 연구
Other Titles
A Study of Charlotte Brontë 's Characters : The Ominous Otherness of the Unstable Subject
Author
서현주
Alternative Author(s)
Seo, Hyun Joo
Advisor(s)
홍성주
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
Charlotte Bronte는 통일성 있는 주체의 개념을 해체하는 글쓰기를 보여준다. 주인공의 발전과 성취를 이야기하는 성장소설의 순차적인 내러티브 곳곳에 일탈과 퇴행을 암시하는 균열의 흔적을 남겨놓음으로써 그녀는 일관성이 결여된 불안정한 주체의 모습을 제시한다. 주인공은 타자와의 차별화를 통해 성숙한 주체로서의 위치를 확립하려고 하는 동시에, 자신이 타자처럼 열등한 존재로 타락할지도 모른다는 두려움에 사로잡혀 있다. 타자가 되는 위험은 결국 주인공이 자기 안에서 억압했던 욕망이 다시 나타나는 것을 의미하며, 따라서 그와 타자 사이의 차이는 바로 자기 안에 존재하는 차이가 된다. The Professor에서 시작하여 Jane Eyre를 거쳐 Villette에 이르기까지 Bronte의 소설은 주인공과 타자의 결합을 통해 통일된 주체의 환상을 무너뜨리고, 혼성 주체에 대한 인식을 제공한다. Bronte의 소설에 등장하는 타자는 인종, 국가, 성, 그리고 성장이라는 네 가지 범주에 따라 각각 흑인과 동양인, 유럽대륙인과 아일랜드인, 악마적인 여성, 그리고 어린아이로 분류할 수 있다. 이들은 모두 주인공이 억압하고 있는 성과 광기의 충동을 드러내는 역할을 하며, 후기작으로 갈수록 내면의 타자에 대한 주인공의 인식은 점차 증대되는 모습을 보인다. The Professor의 남성 주인공인 William Crimsworth가 자신과 타자 사이의 차이가 절대적이라는 환상을 고수하는 반면, Jane Eyre의 여주인공은 끊임없이 자기 안에 존재하는 타자와 대면한다. 그러나 그녀는 천사 같은 여성이라는 자신의 정체성에 대해 의심을 품지 않는다. 자신과 타자 사이의 경계가 분명치 않으며, 따라서 주체의 통일성이란 만들어진 개념에 불과하다는 궁극적인 인식을 보여주는 인물은 바로 Villette의 여주인공 Lucy Snowe이다. 자신의 내적 욕망에 대한 통찰력의 차이에도 불구하고, Bronte의 주인공들은 모두 타자가 되는 두려움으로부터 자유롭지 못하다. 그녀의 전 작품에 주조를 이루고 있는 이 불길한 기운은 19세기 영국인의 개인 정체성 및 대영제국의 국가 정체성에 대한 시대적 불안을 반영하는 것이다. 소설 속 타자들은 바로 ‘백인 영국인 남성 성인’ 주체로 대표되는 빅토리아 시대 영국에 침입한 외부세력들을 형상화한 것이기 때문이다. 남녀 주인공을 각각 영국 혈통의 주체와 짝지어주는 The Professor와 Jane Eyre는 물론, 여주인공이 검은 얼굴의 비영국계 타자와 결혼하는 것을 미리 차단하는 Villette의 결말은 자신의 주인공들과 마찬가지로 빅토리아 시대 주체의 위치와 그에 합당한 소설의 모양을 완전히 포기할 수 없었던 작가 Bronte의 고뇌를 보여준다.; Charlotte Bronte's work deconstructs the notion of the idealized, unified self of the Enlightenment. Her protagonists try to remain free, autonomous subjects by differentiating themselves from the Other, but at the same time they fear of losing self-control and degenerating into the state of unreason. The danger of their own unruly desires, suppressed and projected onto the Other, getting the better of their reason always dogs them. Bronte's novels, from The Professor through Jane Eyre to Villette, reveal that the Other cannot be separated from one's self and that the notion of a coherent and unified subject is only an illusion. The subject is an aggregate of various, conflicting tendencies, and one's identity can better be grasped by looking into 'difference within' rather than by looking at 'difference between'. The Others in Bronte's novels can be divided into four types: the racial Other including Blacks and Orientals; the national Other such as Continentals and the Irish; the sexual Other, specifically daemonic females; and the developmental Other, children. Bronte employs these types to represent the sexual desire and the impulse of madness that the protagonists repress in themselves. As they gain a deeper insight within themselves, the protagonists' illusion of an unified subject gradually breaks down. While the male protagonist of The Professor, William Crimsworth, cherishes the illusion of an absolute difference between the subject and the Other, the female protagonist of Jane Eyre experiences the involuntary emergence of the Other within herself. But Jane Eyre still does not question her position of being an angelic woman. It is Lucy Snowe, the heroine of Villette, who is aware that the distinction between the subject and the Other is illusory and the coherence of the subject is a sham. Bronte's protagonists, whose struggle to differentiate themselves from the Other is constantly frustrated, disclose the reality of the unstable subject. These protagonists, though in varying degrees, feel the danger of becoming the Other. The ominous instability running through their narratives in a way mirrors the anxiety of the Victorian Age concerning the British nationhood, because the Others in the novels can also embody the alien forces that threatened the unity of the British Empire of the time. The Professor and Jane Eyre end in an Englishman's marriage to an angelic woman, while Villette closes with the heroine's permanent separation from her dark-faced Spanish fiance. These conclusions, which seem to reinstate the binary opposition between the self and the Other, might have been the inevitable choice of a Victorian woman writer, who, like her protagonists, feared that she could become the Other.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/147618http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407917
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > ENGLISH LANGUAGE & LITERATURE(영어영문학과) > Theses (Ph.D.)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.