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dc.contributor.advisor전범수-
dc.contributor.author변효진-
dc.date.accessioned2020-04-07T17:11:06Z-
dc.date.available2020-04-07T17:11:06Z-
dc.date.issued2008-02-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/147550-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408540en_US
dc.description.abstractThe research is done to provide a mutual understanding between the employees and their users on corporate social responsibility of media corporations. And also it gives preliminary data for an appropriate settlement of media corporation's social responsibility. this research used co-orientation model to investigate the perceptual difference between the employees and their users. First, this research did a test on the agreement that illustrates the perceptual difference in media corporation's social responsibility between the employees and users. Second, this research tried to find out : the accuracy level of how much the corresponding group's presumptions matches with the real group's recognition, the level of congruence which is the comparison of presumption on the recognition that each and every group has and its corresponding group's recognition. And this paper did a meta-agreement test which is to compare the degree of both groups presumptions. From these respects, this research find co-orientation model according to each media corporations that investigate and corporate social responsibility. This research is conducted to find a coorientation between the media corporate employees and their users according to the degree of corporate social responsibility of media corporations and the types of a media corporate. The forms of a coorientation are found the types of dissensus, semi-consensus, and a mixture of pseudo-consensus and dissensus. Some media corporations with semi-consensus can be improved by enforced corporate social responsibility of a media corporate and users' raised recognitions. In addition, this study describe that media corporations with the result, dissensus and pseudo-consensus, were careless of their corporate social responsibility considerably. Actually, users of media corporate services could not be aware of the efforts of media corporation that have the result, dissensus and pseudo-consensus for about their corporate social responsibility. In conclusion, media corporations should grind away at their corporate social responsibility because such activities can play a pivotal role in improving the image of media corporations. For this reason, the results of this research can be applied to raising a public awareness for the importance of media corporate social responsibility.; 본 연구는 미디어기업의 사회적 책임활동에 대해 이용자와 조직구성원 사이의 상호 이해를 파악하고, 미디어기업의 올바른 사회적 책임활동의 정착을 위한 기초자료를 제공하기 위한 목적을 가지고 출발하였다. 이용자와 조직구성원 사이의 인식 차이를 살펴보기 위해서는 상호지향성 모델을 적용하였다. 우선 객관적일치도를 검증하여 미디어 기업의 사회적 책임활동에 대해 이용자와 조직구성원이 가지고 있는 인식의 차이를 알아보았다. 다음으로 상대집단이 가지고 있는 추측이 실제 집단의 인식과 얼마나 일치하는지를 파악하는 정확도, 각 집단이 가지고 있는 인식과 그들의 상대 집단 인식에 대한 추측치를 비교하는 주관적일치도, 그리고 양 추측치를 서로 비교하는 메타동의를 검증하였다. 이를 통해 상호지향성 모델의 유형을 구분하고, 각 기업별, 책임별 모델 형태를 파악하는 절차를 거쳤다. 연구문제 1의 결과는 다음과 같다. 우선 객관적일치도를 검증한 결과 방송기업인 MBC는 모든 활동에서, 포털기업인 Daum과 통신기업인 KT는 경제적 책임활동을 제외한 활동들에서 두 집단 간의 인식차이가 나타났다. 연구문제 2의 결과인 미디어기업의 상호지향성 분석은 다음과 같은 특징이 있었다. 방송기업인 MBC의 사회적 책임활동에 대한 이용자와 조직구성원 간의 상호지향성을 살펴본 결과, 경제적 책임활동에 대해서는 의견불일치가 나타났다. 법적 책임활동과 윤리적 책임활동 영역에서는 두 집단 간 상호지향성 차이가 큰 것으로 나타나 의견불일치와 거짓일치가 혼합하여 나타났다. 그리고 자선적 책임활동은 의견불일치를 나타냈다. 다음으로 포털기업인 Daum의 경제적 책임활동을 살펴본 결과, 이는 부분일치 형태를 나타냈으며 법적, 윤리적 책임활동은 MBC와 마찬가지로 두 집단 간의 상호지향에는 큰 차이가 있는 것으로 나타났다. 자선적 책임활동은 미디어기업의 사회적 책임활동에 대한 이용자의 인식 중 가장 낮은 평가를 보였으며, 상호지향성의 모든 지향 형태에서 차이를 보였다. 마지막으로 통신기업인 KT의 사회적 책임활동의 상호지향 분석은 다음과 같이 나타났다. 경제적 책임활동에서는 부분일치의 형태를 나타냈으며 법적, 윤리적 책임활동은 MBC와 Daum과 같이 두 집단 간 상호지향에서 큰 차이가 나타났다. 자선적 책임활동에서는 이용자만이 조직구성원의 인식을 정확히 추측하고 있다는 것을 알 수 있었다. 본 연구는 미디어기업의 유형과 사회적 책임활동의 차원에 따라 이용자·조직구성원 간의 상호지향에 대해 알아보았다. 상호지향 형태는 불일치, 부분일치, 거짓일치와 불일치의 혼합 형태로 나타났다. 부분일치를 보인 기업의 사회적 책임 차원은 좀 더 강화된 활동을 통해 한 집단의 오해가 개선된다면 긍정적인 해결책을 모색 할 수 있을 것이다. 그리고 불일치와 거짓일치를 나타낸 차원들은 미디어 기업의 사회적 책임활동이 어느 정도로 부족했는지를 실감케 한다. 조직구성원은 이용자들의 인식수준이 낮아 오해가 발생한 부분에 대해 실질적 개선이 가능한지의 여부를 알아볼 필요가 있다. 미디어 기업들의 사회적 책임활동은 효과적인 기업이미지 제고 수단으로 사용될 수 있기 때문에 보다 전략적이고 체계적인 접근이 중요할 것이다. 본 연구는 미디어기업의 사회적 책임활동에 대한 이용자의 관심을 고취시키고, 조직구성원과 이용자 간의 인식과 이해의 폭을 넓히는 기초자료를 제시한다는 점에서 의의가 있다.-
dc.publisher한양대학교-
dc.title미디어 기업의 사회적 책임활동에 대한 이용자와 조직구성원의 인식 차이 연구-
dc.title.alternativeA Study on the Perceptual Difference of the Users and Corporate Employees about Corporate Social Responsibility of Media Corporations : An Application of Co-orientation Model-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor변효진-
dc.contributor.alternativeauthorByeon, Hyo Jin-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehak대학원-
dc.sector.department신문방송학-
dc.description.degreeMaster-
dc.contributor.affiliation방송, 뉴미디어, 영상-
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