600 0

문제중심학습(PBL)을 통한 레저스포츠 지도자 양성과정 교육생의 학습동기, 학습태도 및 자기효능감에 관한 탐색

Title
문제중심학습(PBL)을 통한 레저스포츠 지도자 양성과정 교육생의 학습동기, 학습태도 및 자기효능감에 관한 탐색
Other Titles
An Exploration of the Student's Learning Motivation, Attitude and Self-Efficacy in Leisure Sport Leader Training Course through the Problem-Based Learning
Author
김승용
Alternative Author(s)
Kim, Seung-Yong
Advisor(s)
김동환
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
본 연구는 레저스포츠 지도자 양성과정에서의 문제중심학습 적용 가능성을 알아보기 위한 기초 연구로서, 문제중심학습을 통한 레저스포츠 지도자 양성과정 교육생의 학습동기, 학습태도 및 자기효능감에 대한 과정적 특성을 기술하고, 그 효과와 의미를 탐색하여 문제중심학습 적용에 대한 기초 자료를 제공하고자 하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 레저스포츠 종목 중 스쿠버 다이빙의 지도자 양성과정 교육생 7명을 대상으로 질적 사례연구를 실시하였다. 심층면담과 관찰 및 관련 문서를 통해 자료를 수집하였고, 수집된 자료는 사례기록과 귀납적 범주분석 및 사례추출의 과정에 의해 분석되었으며 구성원간 검토, 다각도 분석법, 동료간 협의를 통해 연구의 진실성을 확보하였다. 본 연구의 결과 분석 및 해석을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 문제중심학습 과정에서 나타난 학습동기를 분석해 보면 문제중심학습은 학습과정에서 다양한 문제와 활동을 통해 흥미와 호기심을 유발시켜 주의집중을 높이고 학습자들이 왜 이러한 학습을 배워야 하는지 또는 학습의 필요와 목적에 대해 알게 됨으로서 학습을 촉진 시키는 관련성을 나타내고 있었다. 그리고 주어진 문제를 해결해 나가는 동안 성공에 대한 믿음과 느낌을 통해 ‘할 수 있다’라는 확신과 자신감이 부여됨으로서 지속적인 학습이 일어났으며, 문제중심학습 과정 중과 후에 실시한 인터뷰의 내용, 관찰일지 및 성찰일지를 살피면 전체적으로 매우 만족해하는 모습을 볼 수 있었다. 둘째, 문제중심학습과 관련하여 연구 참여자들에게서 나타난 학습태도를 분석한 결과 19개의 개념이 도출되었고, 유사 개념간 관계의 파악을 통해 6개의 하위 범주로 구분한 학습태도는 3개의 큰 상위 범주로 구분 되었다. 학습에 대한 태도는 학습에 대한 흥미와 관심이라는 하위범주에서 도출되었고, 동료 관계에 대한 태도는 동료와의 화목함과 협동심이라는 하위범주에서 도출되었으며, 지도자 관계에 대한 태도는 연구 참여자의 지도자에 대한 존경심과 친근감이라는 하위범주에서 도출되었는데, 각각의 상위 범주들은 문제중심학습이 학습태도와 관련하여 긍정적인 요소로 작용하고 있음을 나타내고 있었다. 셋째, 문제중심학습을 통해 연구 참여자들에게 나타난 자기효능감은 경험과 관련해서 성공에 대한 경험과 타인을 통한 대리 경험의 요소들이 도출되었는데, 연구 참여자들의 자기효능감과 관련하여 긍정적인 요인으로 해석할 수 있었다. 또한 타인을 통한 설득의 과정도 살펴보면 자기효능감과 관련하여 부정적인 설득의 하위범주에서 나타나는 일시적인 효능 기대감의 저하를 제외하고는 대체적으로 긍정적인 부분으로서 자기효능감에 영향을 미치는 것으로 파악되었다. 하지만 주목해야 할 부분은 자기효능감과 관련해서 나타난 정서적, 생리적 반응과 연관된 요소들인데 하위범주로 분류된 불안함과 스트레스, 피로함은 각각의 개념을 통해서도 알 수 있듯이 문제중심학습을 통한 레저스포츠 지도자 양성과정에서 거의 전 과정에 나타난 부정적인 요소라 할 수 있다. 물론 모든 과정이 끝나고 나서는 학습자들에게 극복에 대한 보상으로서 보다 더 큰 만족감을 주는 하나의 자극제 역할을 한 것이 사실이지만 결과적인 부분만 놓고 볼 수는 없다고 판단된다.; Conducted as a preliminary study designed to assess and evaluate the applicability of problem-based learning for the leisure sport leader training course, this study identifies key process characteristics found in the learning motivation, attitude and self-efficacy involved in the leisure sport leader training program. The study also explores the effects and significance of those key characteristics and seeks to provide elementary data for the application of problem-based learning. This study involves a qualitative case study of seven students involved in the leader training course for scuba diving. Necessary data were collected from in-depth interviews, observations and literature survey. The collected data, in turn, were analyzed by using the case records, inductive categorical analyses and sampling. The trustworthiness of the data was further ensured by means of member checks, triangulation and peer debriefing. Following is the summary of the analysis and interpretation of the data used in this study. First, the analysis of the learning motivation behind the problem-based learning program revealed that problem-based learning bears significant correlation to the process in which the interest and curiosity of the students are stimulated by various problems and activities and in which the students come to know the objectives, necessity and purpose of their learning activities. Continuous learning was made possible by the assurance and self-confidence(‘I-can-do-this’ attitude) reinforced by success in solving the given problems, which, in turn, gave the students beliefs in their ability to solve them. The interviews conducted during and after the problem-based learning program, the observation logs, and the reflective journals showed that the students were, overall, very satisfied with the learning experience. Second, the analysis of the learning attitude of the students in the problem-based learning program led to the identification of nineteen concepts. Learning attitudes were sub categorized using the correlation among similar concepts, with three higher categories. The attitude toward learning was extracted from the subcategories of ‘curiosity’ and ‘interest’ regarding learning. The attitude toward peers was extracted from the subcategories of ‘cordiality with peers’ and ‘willingness to cooperate’. The attitude toward the relationship with the leader was extracted from the subcategories of the ‘respect’ for and ‘familiarity’ with the leader. Each higher category showed that problem-based learning exerted positive influence on the students’ learning attitude. Third, the sense of self-efficacy which the students of problem-based learning were feeling was evaluated on the basis of such elements as the experience of success and indirect or surrogate experience of success through others. These elements were interpreted to play positive roles in the self-efficacy of the students. The process of persuasion through others was also found to have a positive impact on the sense of self-efficacy in general, except the temporary drop in the expectation of efficacy found in the subcategory of ‘negative persuasion’. Requiring particular attention are the elements related to the emotional and physiological reactions caused by the perceived sense of self-efficacy. As the subcategories of ‘anxiety’, ‘stress’, and ‘fatigue’show, these are factors that, in overall, negatively influence the leisure sport training program based on problem-based learning. Although problem-based learning acted as an effective stimulant that rewarded the students with a greater sense of accomplishment at the end of the program, the overall effects of the program cannot be evaluated with absolute certainty in one way or another on the sole basis of its outcome.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/147513http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408529
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DEPARTMENT OF SPORTS & WELL-BEING(생활스포츠학과) > Theses (Ph.D.)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE