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ARCS모형을 적용한 대학교양무용 수업이 자기조절학습, 학습동기 및 수업흥미에 미치는 효과

Title
ARCS모형을 적용한 대학교양무용 수업이 자기조절학습, 학습동기 및 수업흥미에 미치는 효과
Other Titles
Effects of ARCS Model-based Instruction on Self-Regulated Learning, Learning Motivation, and Course Interest in University Elective Dance
Author
이정화
Alternative Author(s)
Lee, Joung Hwa
Advisor(s)
이숙재
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
본 연구의 목적은 Keller(1983)의 ARCS모형을 적용한 대학교양무용 수업이 자기조절학습, 학습동기 및 수업흥미 수준에 미치는 효과를 검증하여 대학교양무용의 효과적인 수업전략을 마련하는데 있다. 연구의 대상은 대학교양무용 수업 중 재즈댄스를 수강하는 남녀대학생 84명으로 이루어졌으며, 실험집단에는 ARCS모형을 통제집단에는 적용시켜 12주 동안(주 1회, 회당 100분) 실험이 이루어졌다. 측정도구는 자기조절학습, 학습동기 및 수업흥미 질문지로서 실험집단과 통제집단을 대상으로 3회 반복측정되었고 수집된 자료는 탐색적 요인분석, 평균과 표준편차, 이원반복측정 분산분석 및 대응표본 t-검증을 통해 분석되었다. 연구 결과 ARCS모형이 적용된 대학교양무용 수업은 대학생들의 행동조절과 학업시간관리, 외적동기 증가와 무동기 감소 그리고 주의집중, 관련성, 자신감 및 만족감 등의 학습동기 수준을 긍정적으로 변화시키는 효과가 있는 것으로 나타났다. 본 연구를 통해서 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, ARCS모형을 적용한 대학교양무용 수업은 자기조절학습 요인 중 행동통제와 학업시간관리의 행동조절 향상에 효과가 있다. 행동통제 조절은 시간의 경과에 따라 실험 6주차부터 효과가 나타나기 시작하였으며, 학업시간관리 조절은 12주차에 효과를 나타냈다. 둘째, ARCS모형을 적용한 대학교양무용 수업은 외적동기 중의 동일시 규제 수준을 높이며 무동기 수준을 감소시키는 효과가 있다. 비록 내적동기 수준을 향상시키지는 못하였지만 외적동기 중의 동일시 규제 수준은 실험 처치 6주차부터 향상되었으며, 무동기 수준 역시 실험 6주부터 점차적으로 감소하는 효과를 나타냈다. 특히 무동기 수준의 감소는 통제집단에서도 시간의 경과에 따라 6주부터 나타났다. 셋째, ARCS모형을 적용한 대학교양무용 수업은 주의집중, 관련성, 자신감 및 만족감 등 학습동기를 촉진시키는 효과가 있다. 수업흥미 요인 중의 주의집중은 12주차에, 관련성과 자신감 및 만족감 수준은 모두 실험 6주차부터 효과를 나타냈다. 다만 관련성 요인은 통제집단에서 실험처치 6주차에 효과를 보였다. 따라서, ARCS모형을 적용한 대학교양무용 수업을 통해 학생들의 자기조절학습, 학습동기 및 수업흥미를 향상시켰다는 점에서 학교 현장의 교수-학습 전략에 효과가 있는 것으로 나타나 Keller(1983)의 이론이 대학교양무용 수업에도 효과적으로 적용 가능하다는 것을 시사해준다.; The purpose of this study was to examine the effects of Keller's ARCS motivational model on the self-regulated learning, learning motivation and course interest in university elective dance courses. The subject for this study was 84 university students who take Jazz Dance as an elective dance course. ARCS motivational model was applied to the experimental group and direct method of teaching was applied to the regulation group. Each 100-minute long experiment was held once a week for 12 weeks. As a means of measurement, questionnaires about self-regulated learning, learning motivation and course interest were completed 3 times by both experimental and regulation groups. The collected data were then analyzed with exploratory factor analysis, the mean and standard deviation, two-way repeated measure variable analysis, and paired sample t-test. As a result, the ARCS model-based Instruction on elective dance course was shown to be effective on the students' behavior regulation, study time management, and caused an increase in external motivation and a decrease in non-motivation. It was also revealed to have positive effects of changing the learning motive standard such as attention, relevance, confidence and satisfaction. The specific result is as follows. First, the ARCS model-based Instruction on elective dance course shows its effects as it improves behavior control and behavior regulation of study time management which are some of the self-regulated learning factors. The regulation of behavior control show the effects after the 6th experiment and the regulation of study time management showed the effects in the 12th week. Second, the ARCS model-based Instruction on elective dance course increases the level of identified regulation of external motivation and decreases the non-motivation level. Although, it didn't improve the internal motivation level, the level of identified regulation of external motivation did improve after the 6th week and the non-motivation level also started to decrease gradually after the 6th week. Especially, a decrease in the non-motivation level was shown in the regulation group after the 6th week. Third, the ARCS model-based Instruction on elective dance course promotes learning motivation such as attention, relevance, confidence, and satisfaction. The level of attention, which is a course interest factor, was shown to be influenced after the 12th week and the levels of relevance, confidence and satisfaction showed the effects after the sixth week. However, the relevance factor in the regulation group showed the effects after the 6th week. Therefore, it is suggested that it is possible to apply Keller's theory to elective dance courses since ARCS motivation model proved itself to be effective on teaching method in school by improving the students' self-regulated learning, learning motivation and course interest.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/147508http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407886
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > DEPARTMENT OF DANCE & WELL-BEING(생활무용예술학과) > Theses (Ph.D.)
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