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이용자의 감성과 행태분석을 통한 고속전철 실내디자인 방향에 관한 연구

Title
이용자의 감성과 행태분석을 통한 고속전철 실내디자인 방향에 관한 연구
Other Titles
A study on interior design direction of rapid electronic railway through emotion and behavior analysis of user : Focused on interior space design
Author
황인희
Alternative Author(s)
Hwang, In-hui
Advisor(s)
박경진
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
2004년 건국 이래 최고의 국책사업이라 불리는 고속 전철이 개통됨에 따라 우리나라도 프랑스, 일본, 독일, 스페인의 뒤를 이어 고속전철의 세계화 대열에 합류하게 되었다. 그러나 아직은 개발 초기단계라는 점과 한국의 독자적인 기술이 아니라는 데에서 개선해야할 여지가 많이 남아있다. 고속전철의 개발로 인한 사회 경제적 부가가치 창출에의 이익은 선진국 일수록 그 가치가 더 크다. 해외 선진사례의 경우 고속전철은 각국의 홍보수단이자 국가적 자원으로 그 가치를 인정받고 있다. 따라서 한국형 고속전철 또한 선진대열에 합세하여 국가적 자원으로 그 가치를 인정받기 위해서는 실내 디자인에 의한 서비스 혁신이 무엇보다 중요하다. 특히 한국이 반도국으로서 대륙철도로의 발전 가능성을 보이고 있는 현 시점에서 이용자의 요구와 함께 국가적 브랜드 입지를 확고히 할 수 있는 한국의 고속전철 디자인의 개발은 그 잠재적 부가 가치를 생각해 볼 때 그 의미가 더욱 크다. 이동수단의 실내디자인은 그것을 이용하는 이용자를 중심으로 이루어지고 이에 따라 이용자의 행동을 분석하고 요구를 수렴하는 것은 고속전철 실내디자인을 위한 필수 요소라 할 수 있다. 그러나 개통 이후 지속적인 쟁점사항이 되어온 국내전철 내부의 승차감 문제는 이용자들의 요구를 만족시키지 못하는 데에서 오는 문제가 크다. 따라서 앞으로 개발될 고속전철은 이용자의 기호와 요구를 반영한 실내 공간 디자인으로서 사용자의 편의성을 더욱 극대화함으로서 고속전철의 선진화와 더불어 국가적 자원으로서 그 입지를 강화할 수 있는 계기를 마련해야 할 것이다. 이러한 사항에 따라 본 연구는 첫째 , 우리나라의 현 고속전철의 현황을 알아보고 기타 운송수단과 국외 선진 사례와 비교해 보았을 때 우리가 나아가야 할 방향을 설정해 보았다. 둘째, 이용자 중심의 접근을 이용자의 감성과 행동적 접근으로 분류하고 감성적 접근으로 SD의미 분별 척도에 의한 감성어휘 추출을 통하여 이용자가 요구하는 고속전철 실내 공간 디자인의 대표 감성을 알아보았다. 또한 행동적 접근으로 행태적 측면에 초점을 맞추어 이용자 중심의 접근으로 관찰과 설문을 이용한 이용객들의 행태분석을 실시하였다. 그리하여 현 상황에 사용성과 만족도 조사를 함으로써 빈도에 따른 만족도와 그에 따른 요소들의 범위를 지정하고 평가하여 개선해야할 요소와 필요 요소에 대해 접근해 보았다. 셋째, 이용자 중심의 두 접근에 의한 결과로써 이용자들의 감성이라는 무형적 요소를 형을 가지는 공간 내 요소들과 연결하고 서로 상호보완 함으로서 이용자의 감성과 행태를 모두 충족시킬 수 있는 이용자 중심의 디자인 방향으로 설정하였다. 종합적으로 위의 요소들을 정리하여 디자인을 하기에 앞서 필요한 사항들에 대해 정리해 보고, 디자인 방향을 제시함으로서 앞으로 한국 고속전철의 브랜드 강화를 위한 디자인을 하는 데에 도움이 되고자 한다.; After open of rapid electronic railway(KTX) called by the best national policy project since establishment of a country in 2004, Korea joined in the globalization line of rapid electronic railway following France, Japan, Germany, Spain. However, it is a situation capable of improvement because of early stage of development and not own technology of Korea. The profits generated by creation of economical and social value added through the development of rapid electronic railway are greater in an advanced country. In case of abroad, a rapid electronic railway is recognized as public relation method of each county and national resource. So, service innovation generated by interior design is important than whatever to make Korea train express(KTX) like former case. At this point that Korea has now the development possibility of a transcontinental railway, the design development in Korea rapid electronic railway fixing national brand and satisfying user's needs has greater value when latent value added is considered. A transfer is designed on focused its user. So that analysis of their behavior and collecting the public opinions are essentiality factor in interior design of rapid electronic railway. However, comfort problem continuously complained of national electronic railway is induced by unsatisfaction of user's needs after the open of KTX. Consequently, the interior space of a rapid electronic railway that will be developed in the future has to be designed with consideration of the needs and preferences of user to make it to be advance through maximization of user's convenience and make an opportunity firming the location of national resource. In this study through those factors, First, the present situation of rapid electronic railway in Korea has been investigated and the way where it has to go forward has been directed. Second, the approach focused on user has been classified emotion and behavior. In the former, representative emotion of interior space design needed by user in the rapid electronic railway has been investigated through emotional words sampled by semantic differential method(SD method). In the case of later, users' behaviors have been studied with an observation and a question focused on behavior. And the range of satisfaction shown by frequency and related factors have been decided by satisfaction and usability survey at this time and improvable and needed factors have been approached by estimation of the factors. Third, as the result of prior two approaches, user's emotion as formless factor and factors with forms in space have been connected and made them mutual supplementation and design direction satisfying all emotion and behavior needed of user has been decided. Through summary of needed factors before a design by arrangement of mentioned factors and a proposal of design direction, this study is intended to help to design for brand strengthening of Korea rapid electronic railway.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/147479http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408928
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