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Peace Cup Korea 국제축구대회의 경영분석

Title
Peace Cup Korea 국제축구대회의 경영분석
Other Titles
A Study on the Managerial Analysis of the Study of Peace Cup Korea
Author
이황규
Alternative Author(s)
Lee, Hwang Kyu
Advisor(s)
조영호
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
본 연구는 피스컵의 전반적인 경영분석을 통해 이에 대한 문제점들의 대체방안과 아울러 미래의 피스컵과 한국축구의 발전방향을 모색하는 데 그 목적이 있다. 따라서 본 연구에서는 Peace Cup Korea 국제축구대회의 경영분석 연구를 효율적으로 진행하기 위해 축구역사 논문, 인터넷 자료, 2003 피스컵 홍보 및 마케팅, 2005 피스컵 종합결과보고서, 각종 보도자료, 인터뷰 등의 다양한 자료를 참고하였다. 이를 위해 피스컵 대회의 조직, 재정운영 및 경영전략, 마케팅 프로모션, 경기운영 등 네 가지의 요인들을 가지고 조사, 분석, 논의하였다. 이에 관련된 구체적 내용을 분석하여 다음과 같은 결론을 도출하였다. 이상과 같이 분석한 2003년도 제1회 Peace Cup Korea 대회는 7월 15일부터 월드컵경기장의 전국 6개 도시에서 개최된 총 13경기에서 36만 3,526명(평균 27,964명)의 관중들이 입장하였다. 선수들은 이를 반영하듯이 참가팀 총 8개 팀 중에 6개 팀이 자국리그 우승팀들로 수준 높은 경기를 선보였다. 2005 Peace Cup Korea 대회는 결승전을 포함한 총 13경기에 42만 8,037명이 경기장을 찾았다. 또한 평균 관중 수는 3만 2,925명으로 원년대회보다 경기당 4,961명이 증가하였다. 참가팀 역시 자국 리그 정상의 팀들로 수준 높은 기량을 선보였다. 2003, 2005 조직위원회의 대회운영을 살펴보면 세밀한 계획에 의한 효율적인 경영이 이루어진 것으로 분석되었다. 재정운영 및 사업내용을 살펴보면, 2003년 제1회 대회는 총 지출 대비 약 26%의 수입을 올렸고, 2005년 제2회 대회에서는 총 지출 대비 약 55.7%의 수입을 올린 것으로 분석되었다. 마케팅 프로모션은 2003, 2005 대회 모두 홍보 광고 등 전체적으로 성공적이라고 분석된다. 경기운영은 두 대회 모두 무난하게 진행되었다고 분석된다. 그러나 여러 가지 문제점도 나타났다. 이를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 피스컵 대회의 진행에 있어 부서 간 업무협조 및 조율이 원활하게 이루어지지 않았던 것으로 사료된다. 둘째, 상설화된 조직위위원회의 미비로 축적된 노하우의 결여와 사업의 연계성 부족으로 중계권 협상 등에서 만족할만한 성과를 거두지 못하였다. 셋째, 피스컵 대회의 광고유치 및 스폰서 확보의 부족으로 인하여 순익을 올리지 못했다. 넷째, 피스컵 대회는 관중 수에 비해 당초 입장권 수입 목표를 달성하지 못하였다. 이러한 이유로는 무료입장권의 과다 배포 및 내부 관중동원에 의한 무료입장객의 증가와 그에 따른 유료입장권 판매의 부진, 판매처 관리 문제 등을 그 원인으로 들 수 있다. 다섯째, 성남일화, 에인트호벤, LA갤럭시 등에 소속된 한국선수들이 출전한 경기는 수용인원의 약 70%인 4만여 명이 입장하였다. 그러나 한국선수들이 없는 팀 간의 경기는 40% 정도인 평균 1만 명 안팎의 관중이 입장함으로써 경기장이 다소 한산하여 세계적인 클럽팀들이 참가한 대회의 의미를 무색하게 하였다. 여섯째, 2005 피스컵 대회 마케팅 전략계획은 초기에는 의욕적으로 잘 진행되었으나, 중기 및 말기에는 마케팅안의 집행 보류로 전체적인 흐름에 차질이 생겼다. 일곱째, 2005 피스컵 대회는 제1회 대회에 반하여 방송홍보 및 시청률이 다소 떨어진 것으로 나타났다. 이는 마케팅 계획의 집행시기가 늦어져 13경기 중에 5경기만 생중계되었다는 점에서도 찾아볼 수 있다. 그 원인으로는 중계권 프로모션 지연 등으로 인해 TV 협상의 시기가 촉박하였을 뿐만 아니라, 중계권 협상에 대한 축적된 노하우의 부족을 큰 원인으로 들 수 있다. 여덟째, 마케팅 프로모션 온라인 집행은 다양한 방법을 시도하였으나, 홈페이지 접속비율의 내용들을 살펴볼 때, 만족할 만한 결과를 얻지 못하였다. 그 이유로는 피스컵과 관련된 홍보 전략의 부재와 관련 내용이 부족했던 점을 들 수 있다. 아홉째, FIFA의 규정상 한 팀이 경기 후에 최소한 48시간 휴식 이후에 다시 경기를 할 수 있다는 규정에는 부합됐지만, 피스컵 대회의 촉박한 일정(8일)에 의한 무리한 진행으로 선수들이 제 기량을 발휘하기에는 다소 무리가 있었다. 열째, 피스컵 대회에 참가한 총 8개 팀 중 4개 팀씩 2개 조로 나누어 3경기를 마친 결과 1위 팀만 결승에 진출하는 경기방식의 규정에 의해 결승 진출이 좌절된 팀들은 경기력이 저하되는 현상을 보였다. 따라서 이러한 문제점에 대한 발전방안과 향후 연구에 대한 제언을 하였다.; This was a study of how we effectively managed the 2003, 2005 Peace Cup Korea. I referred to various data from soccer history theses, internet sources, 2003 Peace Cup PR and marketing, the 2005 Peace Cup report, media sources, interviews, and so on. Furthermore, I have made four kinds of analysis regarding this material: Organization, Fiscal Management, Marketing promotion, and Match running. The very first 2003 Peace Cup Korea, starting on July 15th, was held in six cities and admitted audiences of 363,526 people over 13 games(about 27,964 people per game). Overall, all of the players played really well. There were eight teams that joined. Six of them made it to the semi-finals after winning their native league championships and the final two teams. The audiences of about 428,037 people gathered for the 13 games during the 2005 Peace Cup Korea games, which includes the finals. That came to 32,925 per game, which was 4,961 more than the last championship. All teams played really well, too. When looking around about management of 2003, 2005 organizing committee, it was analyzed that effective running through detailed management. When I looked at the fiscal management and business contents, the first 2003 Peace Cup Korea raised an income of about 26 percent compared with an gross expenditure and the second 2005 Peace Cup Korea raised an income of about 55.7 percent compared with an gross expenditure. Marketing promotion was praised as a successful publicity advertisement and others from both 2003 and 2005 as a whole. Match running was analyzed as easy operating from both two matches. However, there were shown to be some problems, which I would cover in the points below. First, it was considered that there had not been any collaboration between departments. There was a shortage of each department being given prior consultation and there wasn't any mediation agency to coordinate departments. Second, it would be more effective if the Peace Cup Korea commercial goes online sites which were related to soccer and which fans visit a lot. Third, there was deficit in the public relations and sponsorship due to the fact that there wasn't enough time to prepare. Fourth, compared to the amount of the audience, Peace Cup Korea did not make as much of a suitable income as they had expected. Fifth, games with Korean players such as th SIFC, PSV, and the LA galaxy games had an audience of about 40,000. This is about 70% of the whole audience in the championship. However, games with no Korean players had only about 10,000 members. This was about 40% of all the audience. Sixth, the Peace Cup Korea marketing strategy was differed in the beginning, middle and end. It went well in the beginning but not in the middle and the end. Seventh, compared to the 2003 Peace Cup Korea, broadcasting publicity and audience ratings appeared to go down. Eighth, they tried hard in different ways to provide good online services however when I looked at the internet service ratings, there weren't good results. It didn't contain enough content about Peace Cup Korea. Ninth, there was a FIFA rule that after having a game, there has to be a 48 hour break before the next game. However, there weren't enough rest hours in the schedule because the players payed the game only for 8 days, so they couldn't play as well as they usually did. Tenth, 8 teams were divided into two groups: 4 & 4. Each team played three games. According to the rules, only one team of the group went to the final so teams that couldn't make it seemed depressed. For that reason, each second team of the groups couldn't play semifinals. In the next study based on problems with the 2003. 2005 Peace Cup Korea games, I have made some suggestions for improvement.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/147426http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408066
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > PHYSICAL EDUCATION(체육학과) > Theses (Ph.D.)
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