169 0

대화형 접근을 통한 코스 코디네이터 스케줄링 시스템

Title
대화형 접근을 통한 코스 코디네이터 스케줄링 시스템
Other Titles
Interactive Course Coordinator Scheduling System
Author
신선희
Alternative Author(s)
Shin, Sun-Hee
Advisor(s)
최병욱
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
최근에 우리나라의 공학 교육에서 도입되기 시작한 공학인증 제도는 질적으로 우수하고 국제적인 감각을 지닌 공학도로서 성장하기 에 적합한 교육 과정을 제공하고 있다. 그러나 학생들에겐 복잡해지는 교육과정으로 인해 학생 자신에게 맞는 전공과목을 찾는 것이 어려워지고 있다. 또한 학부제, 최소 전공 학점 인정 등의 다양한 교육제도 시행에 의해 학생 수강 계획 작성의 문제는 점차 복잡하게 되어 가고 있다. 이러한 교육제도를 원활히 이수하기 위해서는 학생 개개인의 상황을 잘 고려한 시간표 작성이 필요로 하며, 학생 수강 시간표에서는 이미 배정된 대학 전체 시간표 영역 상에서 학생들 선호과목, 선호시간 및 기타 요구조건을 충분히 만족할 수 있는 시간표 조합이 필요하게 된다. 본 논문은 이러한 문제를 해결하기 위해서 학생들의 졸업 이수를 위한 전공과목 선택과 대화형 접근을 통해 수강 스케줄 작성에 도움을 주는 코스코디네이터 스케줄링 시스템을 제안한다. 효율적인 인증 이수를 위해 공학인증에서 제시하는 전공과목에 대한 정보를 담고 있는 이수체계도와 학생의 과거 수강 이력 및 관심분야를 고려한 추론엔진을 설계하고, 수강 신청 시 개별 학생이 자신에게 가장 적합한 과목을 추천받아 선택할 수 있도록 하였다. 학생은 선택한 과목을 바탕으로 선호요소들의 값을 입력받아 수강 스케줄을 추천받을 수 있도록 하였다. 대화형 접근을 통한 코스코디네이터 스케줄링 시스템은 학생들에게 조언을 해 주는 코스 코디네이터의 역할을 보조할 수 있을 것이다. 학생들은 웹을 통해서 인증이수를 위한 정보를 관리할 수 있고, 자신의 요구 조건을 충분히 만족하는 학생 수강 시간표를 제공 받을 수 있을 것이다.; ABEEK (Accreditation Board for Engineering Education of Korea), which started to be recently introduced in the engineering education of our country, is offering the curriculum proper for growing as the engineer who is qualitatively excellent and has international sensibility. However, due to the curriculum that gets complex to students, it is getting difficult to search for the major subject in line with a student oneself. Also, due to the enforcement of diverse educational systems such as school system and minimum major-credit permission, a problem about preparing a student’s plan of taking a course is getting complex. In order to smoothly complete this educational system, the preparation of timetable, which well considers an individual student’s situation, is needed. And, the combination of timetable comes to be necessary, which can enough satisfy students’ preferable subject, preferable time, and other requirements in light of the whole timetable of university, which was already distributed in the student course timetable. In order to solve this problem, this study presents the course coordinator scheduling system that helps in preparing the schedule of taking a course through students’ selecting the major subject for completing graduation and through interactive approach. It designed the completion system diagram, which contains information on the major subject presented by engineering accreditation aiming to efficiently complete accreditation, and the inference engine, which considered students’ past history of taking a course and interest field. And, it allowed an individual student to possibly select by being recommended the subject, which is the most suitable for oneself, in case of registering a course. Students were allowed to be possibly recommended the course schedule by being inputted the value of the preferable elements based on the selected subject. The course coordinator scheduling system through the interactive approach will be able to assist in a role of course coordinator that gives an advice to students. Students will be able to be offered the student course timetable that can manage information for completing accreditation through Web, and enough satisfies requirements in oneself.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/147289http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408428
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > ELECTRONICS AND COMPUTER ENGINEERING(전자컴퓨터통신공학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE