575 0

영유아보육시설 보육교사의 직무만족에 관한 연구

Title
영유아보육시설 보육교사의 직무만족에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Teacher’s Job Satisfaction in Child Care and Education Center
Author
배혜자
Alternative Author(s)
Bae, Hye Ja
Advisor(s)
이희선
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
영유아보육시설 보육교사들의 행동과 태도는 영유아의 성장, 발달에 매우 중요한 영향을 미친다. 그러므로 보육교사의 직무만족이 높아야 교사로서의 자질과 역량을 수행할 수 있는데 큰 어려움이 없을 것이다. 본 연구에서는 영유아보육시설 보육교사의 직무만족도 수준과 인구사회학적변인(연령, 결혼여부, 자격증, 최종학력, 경력)에 따라 직무만족도(직무전반, 보수, 승진기회, 동료와의 관계, 원장과의 관계, 근무환경 및 후생복지)는 차이가 있는지를 분석하여 보육서비스의 질적 향상에 대한 방안을 찾고자 한 것이다. 본 연구를 위해 기존문헌조사와 보육교사 187명을 대상으로 설문조사를 하여 빈도분석과 평균값과 표준편차를 구하였고, t-test와 F-검증, One-way ANOVA(일원분산분석) 등의 방법을 사용하여 분석하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 직무만족 정도는 6개 영역에서 동료와의 관계가 가장 높게 나타 났고, 직무전반 만족도, 원장과의 관계 만족도, 승진기회 만족도, 근무환경 및 후생복지 만족도, 보수에 대한 만족도 순으로 나타났다. 둘째, 보육교사들의 인간관계와 직무전반에는 만족하고 있으나, 특히 보수와 승진기회에 대한 만족도는 다른 만족도에 비하여 낮게 나타나고 있다. 학력이 높고, 경력이 많은 보육교사일수록 보수에 대한 불만족을 느끼고 있음을 알 수 있다. 이에 정부차원에서 기준에 의한 자격과 대우를 현실화하여 교사들에 대한 직무만족을 높여야 할 것이다. 셋째, 보육교사들의 경력이 많아지고, 학력이 높을수록, 연령이 높아짐에 따라 승진기회에 대한 만족도가 떨어짐을 알 수 있었다. 승진기회에 대하여 적절한 현실화가 필요하고, 평교사에서 주임교사, 원감, 원장 등으로 갈수록 현실적으로 직무에 대한 보상인 승진기회가 적정치 못한 대우를 받는다고 느끼고 있기 때문이다. 영유아보육시설 자체적으로 주임교사, 원감 등으로 구분하여 업무를 담당하고 있다. 법적인 자격이 부여되는 승진에 대한 체계를 정립하여야 할 것이다. 넷째, 보육교사의 근무환경 및 후생복지에 대한 만족도에서 가장 낮은 응답 문항은 “연간 휴가에 만족 한다”이다. 전체적으로 연간 휴가에 불만족을 나타내고 있다. 교사들은 자신이 돌보는 영유아들에 대한 책임감 혹은 대체교사를 구하지 못해서, 예산 문제 등으로 여러 가지 요인으로 인해 병가나 휴가가 필요한 시점에도 이러한 제도를 적절히 이용하지 못하고 있다. 이에 대응책으로 대체교사 지원 시스템을 구축하여 보육교사들에게 불가피한 사정이 발생 했을 때 활용할 수 있는 제도적 장치가 뒷받침 되어야 할 것이다. 보육에 대한 열의를 가지고 편안한 직무환경에서 영유아의 발달에 적합한 보육서비스를 제공해 줄 수 있도록 제반 환경의 조성이 매우 필요하다.; Childcare and education center teacher's behaviors and attitudes influence younger children's growth and development much. Therefore, when they are satisfied highly with their job, they can easily perform their duty, developing their capacity as childcare and education center teachers. The purpose of this study was to survey teachers for their job satisfaction and thereupon, analyze differences of their job satisfaction among them (in terms of overall job, reward, opportunities for promotion, relationship with colleagues and childcare and education center directors, working environment and welfare) depending on their demographic variables (age, marital status, license, academic background, career) and thereby, explore the ways to enhance quality of the childcare and education center services. For this study, the researcher reviewed relevant literature and thereupon, sampled 187 childcare and education center teachers for a questionnaire survey. The data collected were processed for frequency analysis, means, standard deviations, T-test, F-test, one-way ANOVA, etc. The results of this study can be summarized as follows; First, it was found that childcare and education center teacher's job satisfaction was highest in their relationship with their colleagues among all 6 areas, followed by overall job satisfaction, relationship with director, opportunities for promotion, working environment and welfare, and reward in their order. Second, childcare and education center teachers were satisfied with their human relationship and overall job responsibilities, but their satisfaction with reward and opportunities for promotion were lower than their satisfaction with other areas. The higher their academic background was and the longer their career was, they were more dissatisfied with reward. So, it is required of the government to adjust childcare and education center teacher's qualifications and treatment to help them improve their job satisfaction. Third, the longer their career was, the higher their academic background was and the older they were, they were less satisfied with opportunities for promotion. So, the opportunities for their promotion need to be increased appropriately, because the higher their titles were (ordinary teacher, senior teacher, vice director and director), they felt that they were not adequately rewarded by promotion. The nurseries rank their teachers as senior teachers, vice directors, etc., to entrust them with appropriate responsibilities. So, it is deemed necessary to establish a legal promotion system for childcare and education center teachers. Fourth, the item rated by childcare and education center teachers as lowest satisfaction was "I am satisfied with the annual leaves." In overall terms, childcare and education center teachers were dissatisfied with their annual leaves. Childcare and education center teachers do not adequately use their annual leaves or illness leaves because of their sense of responsibility, shortage of teachers or budget. Thus, it is necessary to establish some institutional mechanism so that childcare and education center teachers can be supported by outside teacher's pool for their leaves. Lastly, it is essential to introduce and operate various support systems whereby the childcare and education center teachers can provide the younger children with quality childcare and education center services in a comfortable working environment.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/147114http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408846
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF PUBLIC ADMINISTRATION LOCAL AUTONOMY[S](행정·자치대학원) > DEPARTMENT OF SOCIAL WELFARE(사회복지학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE