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인터넷방송 이용행태와 텔레비전의 기능적 대안으로서의 연구

Title
인터넷방송 이용행태와 텔레비전의 기능적 대안으로서의 연구
Other Titles
A study on webcasting usage state and as a functional alternative to television
Author
류연하
Alternative Author(s)
Ryu, Yeon Ha
Advisor(s)
김정기
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
인터넷방송국이 증가하고 관련 콘텐츠의 양과 질이 높아지면서 기존 매체들과의 경쟁이 불가피하게 되었다. 특히 텍스트 중심의 신문이나 오디오 중심의 라디오 매체보다는 비슷한 형식의 서비스를 추구하고 있는 텔레비전과의 경쟁구도가 관심의 대상이 되고 있다. 인터넷은 동영상을 전달할 수 있는 인터넷방송이라는 새로운 방향으로 발전하면서 인터넷방송은 텔레비전과 유사한 기능을 수행할 수 있게 되었고 인터넷방송이 텔레비전 기능을 어느 정도 대체할 수 있을지는 두 산업에서 모두 중요한 이슈가 되고 있다. 본 연구에서는 인터넷활용의 주 수요층인 청소년들의 인터넷방송 이용행태에 대하여 알아보고 인터넷방송과 기존 매체인 텔레비전의 이용충족도를 비교 분석하여 어떤 매체가 청소년들의 욕구를 더 충족시키고 있는지를 수용자 측면에서 파악하여 인터넷방송이 텔레비전의 충족욕구를 대안하고 있는가에 대하여 알아보고자 한다. 연구결과를 살펴보면 인터넷방송과 텔레비전의 수용자 충족을 비교할 수 있는 차원으로 오락휴식, 성적자극, 정보충족, 상호교류라는 4개 차원에 대하여 이에 대한 t검증을 실시한 결과 ‘오락휴식’, ‘정보충족’ 차원에서 통계적으로 유의미한 차이를 나타냈다. 구체적으로, '오락휴식' 욕구 충족 차원에서는 텔레비전이 인터넷방송에 비해 높은 충족도를 나타냈다. 반면 '정보충족' 차원에서는 인터넷방송이 텔레비전에 비해 높은 충족도를 보이는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 전통적 매체인 텔레비전의 기능적 대안으로서의 인터넷방송은 텔레비전의 ‘정보충족’욕구를 기능적으로나마 대안해 줄 수 있는 가능성을 암시한다고 할 수 있겠다. 이에 반해 ‘오락휴식’욕구의 경우 아직까지 텔레비전이 여전히 높은 충족도를 보이고 있는 것으로 나타났다. 하지만 ‘성적자극’욕구나, ‘상호교류’와 같은 기능들은 인터넷의 자유로운 정보공유나 상호작용적인 특성을 기반으로 앞으로 더욱 강화될 수 있을 것으로 판단된다. 그러나 t-검증은 인터넷방송은 텔레비전의 기능적 대안이라는 가능성만을 보여주었다. 따라서 텔레비전의 기능적 대안으로서의 인터넷방송을 구체적으로 검증하기 위해 인터넷방송 이용 정도에 따라 텔레비전 이용정도에는 어떠한 차이를 보이는지를 교차분석으로 분석하였다. 분석결과, 인터넷방송 이용정도에 따라 텔레비전 이용정도는 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 텔레비전과 인터넷방송이 이용정도에 따라 일정한 관계가 있음을 의미하며, 텔레비전의 기능적 대안으로서의 인터넷방송에 대한 가능성을 뒷받침하는 결과라 할 수 있다. 이상 본 논문의 연구 결과는 인터넷방송의 현황과 앞으로의 발전방향 및 미래를 예측할 수 있는 유의미한 결과를 보여주었다. 인터넷방송을 주제로 한 선행연구 중 현황을 조사한 연구와 비교했을 때 인터넷방송의 이용증가율은 확연하게 나타났다. 이는 현재 인터넷방송이 점차 체계적이고 대중화되고 있다는 의미이며 수요층이 증가하면서 그 필요성이 확고해지고 있는 것이다. 이는 먼 훗날에는 기존 매체들과의 경쟁에서 보다 발전적으로 변화하여 기존 매체를 대체 또는 대안할 가능성이 큼을 시사하는 것이다. 인터넷방송이 본격적으로 시작된지 10년이 채 안되었지만 관련 분야의 급속도로 빠른 기술 발전과 대중들의 욕구에 반응하며 지속적인 변화를 꾀할 것으로 보인다. ‘인터넷방송’에 대한 용어사용의 문제점은 아직까지도 거론이 되고 있고 정착되질 못했지만 대중들의 매체활용과 여가활동에 있어 인터넷방송은 점점 그 비중이 커가고 있다. 또한 수용자 기술적 능력은 인터넷방송의 충족에 영향을 미칠 수 있기 때문에 특히 성인에 비하여 기술습득이 빠른 청소년들에게는 앞으로 인터넷방송 이용률이 꾸준히 증가할 것으로 보인다.; Ever-increasing web broadcasters, with higher quantity and quality of relevant web contents than before, come into inevitable competitions with existing media. As Internet evolves in an emerging direction called web broadcast that can deliver even movie clips in real time, the web broadcast comes to perform advanced functions equivalent to TV, and there are more attentions to how much the former may replace the latter in functional aspects. The purpose of this study was to profile the actual user behaviors of teenagers - as major demand group for Internet - in web broadcast; compare and analyze actual user satisfaction at web broadcast and TV, one of legacy media to determine which of these two media contributes to better satisfaction of teenagers from the angle of consumer; and find out whether the web broadcast is a real alternative of TV to meet needs of media consumers. As a result, this study came to the following findings: According to t-test on 4 major dimensions, i.e. amusement & recess, sex appeal, informational satisfaction and interactability for a comparative analysis on user satisfaction with web broadcast and TV, it was found that there were significant differences between these two media types in ‘amusement & recess’ and ‘informational satisfaction.’ In detail, in regard to satisfaction at needs for ‘amusement & recess', it was found that our respondents felt higher satisfaction at TV than web broadcast. On the other hand, in regard to ‘informational satisfaction', it was found that our respondents showed higher satisfaction at web broadcast than TV. These findings may imply certain possibility of web broadcast to play a role as functional alternative of TV, a legacy media to even functionally meet the needs for ‘informational satisfaction’ in TV. But t-test results hereof demonstrated only possibility of web broadcast as functional alternative of TV. Therefore, in order to further demonstrate possibility of web broadcast as functional alternative of TV, this study conducted a cross tabulation analysis to determine how much there might be differences in using TV depending on actual use of web broadcast. These findings mean that TV is associated with web broadcast to a certain extent depending on actual use, and also support certain possibility of web broadcast as functional alternative of TV. Summing up, according to comparing the results of this study to those of some previous studies on actual profile of web broadcast users, it is found that web broadcast users have been remarkably increasing in last several years. This implies that web broadcast now becomes a systematic and popularized media gradually, and the more market demands for web broadcast lead to the more needs for it. It has another implication that web broadcast will evolve in more progressive ways through competitions with legacy media in remote future and will also likely to replace or substitute for legacy media like TV.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/147078http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408945
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