911 0

픽사 애니메이션 스토리텔링 전략 연구

Title
픽사 애니메이션 스토리텔링 전략 연구
Other Titles
Study on Storytelling Strategy of Pixar Animation
Author
윤혜영
Alternative Author(s)
Yoon, Hae-Young
Advisor(s)
박기수
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
한 편의 성공한 애니메이션은 장르 전환을 통한 수직적 OSMU 와 윈도우를 달리 하는 수평적 OSMU를 통해 끊임없이 그 부가가치를 창출한다. 즉 애니메이션 산업은 장르 전환과 다양한 매체 선택을 통해 횡적, 종적으로 그 부피가 커져가고 있는 상황이다. 현재 미국 뿐 아니라 전 세계의 디지털영상 콘텐츠에 있어 스토리텔링 전략은 높은 작품성과 수익 극대화를 위해 필수불가결한 항목이 되었다. 수많은 연출가와 작가들은 스토리텔링 전략을 통해 작품에 승부수를 던진다. 그 중에서도 위에서 언급된 복합 엔터테인먼트 기업, 디즈니의 Full 3D 애니메이션의 성공은 철저한 스토리텔링 전략이 바탕이 되었기에 가능했다. 픽사 애니메이션의 작품들이 상업적 성공과 예술적 성공을 모두 확보할 수 있었던 것도 스토리텔링 전략과 맞물린다. 그리고 디즈니의 거대 자본과 마케팅, 배급 능력과 만나 시너지 효과를 발생한다. 또한 디즈니가 가진 소재의 고갈과 3D 애니메이션의 증가된 수요를 해결하고 픽사 스튜디오가 가진 3D 기술와 독특한 향유패턴을 차용해 현재까지 대중적으로 성공한 작품들을 배출하고 있다. 픽사 애니메이션이 가지는 스토리텔링 전략의 기본은 크게 구조와 인물 그리고 놀이감으로 나눌 수 있다. 구조적 측면에서 본 픽사 애니메이션의 서사 전략은 매우 치밀하고도 깊이 있는 접근을 통해 완성되었다고 볼 수 있다. 2막의 확장과 자유로운 시간의 이동, 공간의 성격화, 그리고 플롯의 다양함과 멀티 플로우라는 특징으로 요약된다. 그리고 결핍된 캐릭터의 성장담을 통해 몰입도를 강화하고 다양한 캐릭터가 존재하는 캐릭터 그룹을 통해 OSMU 를 활성화 시켰다. 이렇게 픽사는 관객에게 향유의 장을 제시하고 놀이감을 던져준다. 이러한 구조가 생성한 것이 다양화된 향유 패턴, 즉 안타고니스트의 약화와 장애물의 성격화, 그리고 스크린플레이를 통한 언어 유희와 가상의 리얼리즘이 그것이다. 애니메이션의 성패를 가늠하는 여러 가지 요소 중에서 스토리텔링 전략은 매우 중요한 위치를 차지하고 있다. 소재의 선정에서부터 스펙터클적 요소까지 모든 이야기의 전개에 필요한 요소들은 기획 단계에서 마련한 전략화된 하이컨셉에서 출발하여 마지막 세부 전략까지를 충족할 수 있어야 전체적인 스토리텔링의 유기적 구조를 지탱하게 된다. 어린이들이 좋아할 것 같다는 이유로 이야기와 상관없는 엉뚱한 캐릭터를 삽입하거나 개연성 없는 슬랩스틱적인 사건을 만들어내는 것이 이야기의 완결성과 스토리텔링의 유기성에 얼마나 치명타를 입히게 되는지 알 수 있을 것이다. 또한 애니메이션의 서사전략에 있어 향유자층의 분석과 그들을 위한 흥미 요소를 어떻게 장치할 것이냐 하는 고민이 필수적이다. 이젠 능동적인 향유자가 된 대중들을 OSMU 시장까지 어떻게 안전하고 유쾌하게 끌고 갈 것이냐도 역시 고민되어야 한다. 이런 측면에서 픽사 애니메이션 스토리텔링의 여러 장치적 시도는 성공적이었고, 픽사 애니메이션만이 가지는 독특한 스타일을 창출해냈다. 그러나 향유자는 끊임없이 변화하고 그들의 니즈도 변하기에 그 나름의 새로운 장치와 스타일을 만들어내기 위한 숙고가 콘텐츠의 과제로 남는다.; A successful animation creates value added consistently through vertical OSMU by genre adaptation, and horizental OSMU by changing windows. That is to say animation business has been increasing in volume by adaptation and various media. Now storytelling strategy is the one of necessities, for qualified achievement and maximized earnings of digital picture contents in world as well as US. A lot of producers and writers tries to make successful animation with storytelling strategy. The Disney's Full 3-D animation, multiple entertainment company, could be successful as it is based on storytelling strategy. The reason why Pixar animations could guarantee commercial and artistic success is concerned with storytelling strategy. It made synergy effect, when it meets Disney's ability marketing and distribution with enormous capital. And their M&A solved Disney's problem, lack of material and increased demand of 3D animation. Disney applied Pixar's 3D technique and unique enjoyment pattern and has produced popular successful animation. The basic storytelling strategy of Pixar animation can be categorized into structure, character, plot and toys. Its narrative strategy was completed by profound and thorough access structurally. It can be summarized with extension of Act 2, free movement in time, characterized space, various plots and multi flows. And it enhances enjoyer's absorption with character's growing story, who is in want, and OSMU with the group of various sub-characters. As referred above Pixar offers the play and toys for enjoyment. The structure creates various enjoyment pattern, such as weakened antagonist, characterized obstacles, playing with words in screenplay and fictitious realism. The storytelling strategy is important one among lots of elements which conclude animation's success and failure. The total elements, from choosing material for creation to spectacle production, should meet the not only strategy planned at the first process of planning but also detailed strategies at the last process of production, so that it can sustain the total organic structure of storytelling. It can make the critical hole in completed story and organic storytelling to put extravagant character, which is not concerned with the story, just because of predicting it's children's likable, and to put the slapstick comedy events without probability. It is necessary to analyze the class of enjoyer and how to place their enjoyable elements in animation storytelling strategy. And it should be also considered how to guide the active enjoyer, popularity into OSMU market safely and merrily. At this point the various tries of Pixar's animation storytelling was successful, and Pixar has made its own unique style. As enjoyers will be changing consistently as well as their needs, serious consideration is the assignment of cultural contents to create new technique and style.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/147073http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409247
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF INDUSTRIAL ENGINEERING MANAGEMENT & DESIGN[E](산업경영디자인대학원) > DEPARTMENT OF CULTURE & CONTENTS(문화콘텐츠학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE