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애니메이션 캐릭터 라이선싱 전략 연구

Title
애니메이션 캐릭터 라이선싱 전략 연구
Author
신현덕
Advisor(s)
김영재
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
The licenser's role is important because the character licensing has the interactive characteristic, that it should increase the value of goods with character's recognition and the value of character with spreading character. And the system, operated systematically with, is getting more important. It was tried to be arranged that the case and methods of essential media business to develop infant's animation character licensing and its process in this article. The necessary items concerned in the character licensing process are arranged, such as managing intellectual rights, developing character manual, choosing licensee, and essential list for licensing contract, which are ahead of managing character property. And the process for merchandising of effective character licensing is suggested with the process of approving design, so that licenser can intervene in actively. I analogized the essential items and strategy for the process of character licensing development with the case of , which was successful in launching to overseas market of infant's animation and character licensing. The strategic methods for expanding business is necessary, so that it can guarantee character's competitiveness and upgrade to the structure for long-term business. Its ways are referred in this article, the strategy, advertisement, and public relationship, which can provide the consumer with sentimental culture through character and enhance merchandising. In addition performance event business, which can have an new media effect, and theme park business are also referred to expand the service licensing. New business area should be developed and researched to extend character's life and build consistent business model. Character business is the core element of cultural contents business, the power for growth in 21st. The character has been acting as mediator among each fields with structure of OSMU creating various source of profit in the respective area of cultural contents business, such as movie, animation, game, and performance. The character business is based on property, with the recognition the character has secured, utilizing media. And the usual business form is the character licensing. The character licensing is creating national wealth, making the various structure of profit of goods and service, focused on the leading countries such as US, and Japan. The common feature of these countries is the process of character business, utilizing the appealing animation contents for children, which is the biggest group of consumer. At this article aims at researching the tendency of US. and Japan, which are such of influential in character market, and Europe, increasing investment in animation character contents development supported by government recently. And it comes to the social phenomenon, the group of consumer is getting younger by changing paradigm of children's play and the growing market for infants' goods. Therefore the animation character for infants has been chosen as the subject of study. As it is more advantageous at guaranteeing competitiveness than animation for children, which is in fierce market of major companies in US. and Japan, and it is focusing on emerging infant's market as the major group of consumer in Korean character market.
캐릭터 산업은 21세기 성장 동력 산업인 문화콘텐츠 산업의 핵심 영역이다. 이는 문화 콘텐츠 사업 영역이 영화, 애니메이션, 게임, 공연 등 각기 다른 영역을 구축하고 있지만 분야별 영역을 넘나들며 다양한 수익원을 창출하는 원소스멀티유즈(One Source Multi Use)구조를 가지며 캐릭터는 각 분야를 연결하는 가교 역할을 하기 때문이다. 캐릭터 비즈니스는 캐릭터가 매체 등을 활용하여 쌓은 인지도를 바탕으로 형성된 프로퍼티가 비즈니스의 기반이 되며, 가장 일반화된 비즈니스 형태는 캐릭터를 활용한 라이선싱 방식이다. 캐릭터 라이선싱은 미국, 일본 등 선진국을 중심으로 상품 및 서비스 영역으로 다양한 수익구조를 만들며 국부를 창출하고 있다. 이들 국가의 공통점은 캐릭터상품의 최대 소비층인 아동에게 소구력이 강한 애니메이션 콘텐츠를 활용하여 캐릭터 비즈니스를 진행하고 있다. 본고에서는 캐릭터 시장에서 가장 영향력을 발휘하고 있는 미국과 일본, 그리고 최근 국가적인 지원으로 애니메이션 캐릭터 콘텐츠 개발에 투자를 확대하고 있는 유럽 시장의 동향을 알아보았으며, 캐릭터 상품의 최대 소비층인 아동들의 놀이 패러다임 변화에 따른 소비층의 저 연령화 및 유아용품시장의 성장 등 사회 현상을 진단해 보았다. 이를 바탕으로, 미국과 일본의 메이저업체 중심으로 경쟁이 치열한 아동용 애니메이션에 비해 경쟁력 확보에 유리하며, 국내 캐릭터 시장에서 주요 소비층으로 떠오르고 있는 유아시장을 겨냥한 유아용 애니메이션 캐릭터를 연구의 대상으로 선정했다. 캐릭터 라이선싱은 캐릭터의 인지도를 활용하여 상품의 가치를 높이고, 상품의 확산을 통해 캐릭터의 가치를 높이는 상호작용적 특징 때문에 캐릭터의 프로퍼티를 관리하는 라이선서의 역할이 중요하며 이를 체계적으로 운용하는 시스템에 대한 관심이 높아지고 있다. 본고는 유아용 애니메이션 캐릭터 라이선싱 전개를 위한 필수적인 미디어 비즈니스의 사례 및 방안과 캐릭터 라이선싱 프로세스를 정리해 보았다. 캐릭터 라이선싱 프로세스는 캐릭터를 라이선싱 하는 과정에서 필요한 제반 사항들로 캐릭터의 프로퍼티 관리를 위해 선행되는 지적재산권 관리와 캐릭터 매뉴얼 개발, 라이선시 선정, 라이선싱 계약 시 중요한 사항 등을 정리한 것이며, 라이선시가 상품을 제작하는 과정에서 라이선서가 적극 개입할 수 있는 디자인 승인 과정을 정리함으로써 효율적인 캐릭터 라이선싱의 상품화 프로세스 방안을 제시 하였다. 유아용 애니메이션의 해외시장 진출 및 캐릭터 라이선싱을 성공적으로 진행한 ‘뽀롱뽀롱 뽀로로’의 사례를 통해 캐릭터 라이선싱 전개에 필요한 요소 및 전략을 유추해 보았다. 또한 캐릭터의 경쟁력을 확보하고 장기간 비즈니스를 영위할 수 있는 구조로 한 단계 올라서기 위해서는 전략적인 사업 확장 방안이 필요하며, 본고에서는 이의 방안으로 캐릭터 상품을 기반으로 한 놀이문화의 창출 등 새로운 가치를 제공해 주는 상품화 전략과 광고, 홍보영역 및 새로운 미디어 효과를 기대할 수 있는 공연 이벤트 사업영역, 테마파크 사업영역 등 서비스 라이선싱으로의 확장 방안을 제시했다. 이와 같이 캐릭터의 생명력을 확장시키고 지속적인 비즈니스 모델을 구축하기 위해서는 새로운 사업영역에 대한 끈임 없는 개발 및 연구가 전제되어야 한다.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/147069http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408809
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GRADUATE SCHOOL OF INDUSTRIAL ENGINEERING MANAGEMENT & DESIGN[E](산업경영디자인대학원) > DEPARTMENT OF CULTURE & CONTENTS(문화콘텐츠학과) > Theses (Master)
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