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dc.contributor.advisor김용범-
dc.contributor.author김권재-
dc.date.accessioned2020-04-07T16:41:34Z-
dc.date.available2020-04-07T16:41:34Z-
dc.date.issued2008-02-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/147068-
dc.identifier.urihttp://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408531en_US
dc.description.abstract끊임없이 발명되는 디지털 기기와 미디어들, 또한 새로운 패러다임들이 연속적으로 변하는 세상에서 기존 인쇄 매체와 활자 문화는 더 이상 지속되지 않을 것이란 예상이 있었다. 영상세대의 라이프스타일은 빛과 소리로 모든 것을 표현하는 영상 중심의 생활 패턴을 보여주고, 문학 텍스트가 설 자리는 없어 보인다. 그러나 우리가 익히 알고 있는 고대소설, 현대소설, 시나리오 등의 문학 텍스트가 게임, 애니메이션, 영화, TV 등의 문화콘텐츠로 다양하게 전환되고 있다. 본 연구는 문학 텍스트가 다양한 문화콘텐츠 분야 중에서 특히 영상 분야에서 어떻게 콘텐츠화 되고 있는지 그리고 영상 콘텐츠 전환 시 유의해야 할 내용에 대해 황순원의 소설 '소나기'를 통해 접근하고자 한다. 이야기의 방식이 텍스트에서 영상으로 전환되고 매체가 라이프 스타일을 바꾸고 그 바뀐 생활방식이 또 다른 매체를 만드는 순환 양태 속에서 문학 텍스트의 영상 콘텐츠화는 전략적 접근을 요구하고 있다. 이러한 문화콘텐츠로서의 문학텍스트를 확장하고 영상세대의 매체환경에 맞게 문학 텍스트를 변형시키는 방법 그리고 새롭게 변화된 세상의 문법에 따른 영상 표현 방식의 개발과 재해석 및 기술적 적용에 대해 고찰하고자 한다. 또한 문화산업적 측면에서 문학텍스트가 OSMU적 상품으로서의 가치를 높이는 기회에 대해서도 전망해보고자 한다.-
dc.description.abstractSomeone has predicted that existing print media and culture of letter would not be going on any more, as digital instruments and media have been invented, and paradigm changing consistently. The text of literature was not seen to stand anywhere, while picture generation's life style is concentrated on image expressing with light and sound. But the text of literature, story of ancient times, modern novel, and scenario are adapted to various cultural contents such as game, animation, movie, and TV program. This study is about the current condition of how the literary text is adapted to new cultural contents, especially video field and what is to be considered in that process focused on <Sonagi(passing rain)>, novel of 'Hwang Soon-Won'. The way to tell a story is transferred from text to image, the media changes life style, and the changed life style creates the new media. In this circulating aspect it needs the strategic access to adapt literary text for video contents. I tried to research the way how to expand literary text as cultural contents, and change it for environment of media. And tried to consider how to develop the way for expressing image by the structure of newly changed world, and adapt it technically. And I also tried to predict the chance, that literary text can increase the value of OSMU merchandising in case of cultural business.-
dc.publisher한양대학교-
dc.title문학텍스트의 영상 콘텐츠 전환 연구-
dc.title.alternativeA Study on Transforming Literature Text to Broadcasting Content : Focused on 'Sonagi' written by Hwang, Soon-won-
dc.typeTheses-
dc.contributor.googleauthor김권재-
dc.contributor.alternativeauthorKim, Kwon Jae-
dc.sector.campusE-
dc.sector.daehak산업경영디자인대학원-
dc.sector.department문화콘텐츠학과-
dc.description.degreeMaster-
dc.contributor.affiliation문화콘텐츠전공-


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