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현대소비환경을 반영한 아트마케팅

Title
현대소비환경을 반영한 아트마케팅
Other Titles
Study on the Art Marketing Strategy that Reflects the Modern Consumer Environment : focusing on the package design of the confectionary food in Korea
Author
김동욱
Alternative Author(s)
Kim, Dong Wook
Advisor(s)
김응화
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
현대 사회에서 소비자는 상품 구매 결정시 자신들에게 유리한 조건을 결정하기에 있어, 판단하기 어려워하는 경우를 종종 볼 수 있다. 이것은 거의 모든 소비재 분야에서 제품 기능상의 차별이 힘들어졌으며, 설사 된다 하더라도 곧 경쟁사들의 미투(Me-too)전략(모방전략. 따라하기. 하나의 히트상품이 등장하면 그와 유사한 기능과 디자인을 닮은 제품을 곧이어 만드는 전략)에 의해 유사기능을 가진 제품의 개발이 쉽게 이루어져, 그 우위를 소비자에게 확신시켜 주는 일 또한 몹시 어려워 졌다. 사회문명의 발달로 제과류 시장에서도 소비자는 더 이상 제품의 맛과 기능에 만족치 않으며, 점점 제품이 소비자의 중심치 실현에 기여하는 정도에 관심을 갖게 되면서 순수한 제품 비교와는 무관하게 소비자의 감성적 가치와 관련 되는 것이 구매결정요인으로 자리 잡게 되었다. 즉, 기능의 시대에서 상징의 시대로 변화 하면서, 사람들의 소비의 의미는 변하기 시작한 것이다. 오늘날의 소비자들은 제품을 구입하는 행위는 제품 그 자체가 지니고 있는 기능적 속성과 더불어 패키지디자인에 부여된 다양한 의미를 동시에 구입하는 것이다. 기업은 고객에게 브랜드를 통해‘가치’를 주기 위해 끊임없이 고민하기 시작했고, 기능과 서비스에만 중심을 두던 마케팅 전략에서 문화적 부가가치에 관심을 가지기 시작했다. 이러한 변화는 소비자의 높아진 문화적 욕구에 대응하는 기업의 마케팅 전략이며, 제품의‘품질’을 일차적으로 따지던 과거 소비시장이 변화했다는 것 이상의 의미를 지닌다. 시장의 변화로 소비자의 다양한 욕구는‘아트마케팅’(Art Marketing)과 같은 감성을 자극하는‘감성 마케팅(Emotional Marketing)’을 낳았다. 아트마케팅의 형태로는 다양한 예술 분야가 있지만, 그 중에서도 미술이 브랜드와 연결 되었을 때, 효과적이라 할 수 있는데, 그 이유는 시각예술은 곧바로 상품과 연결될 수 있다는 것과 더불어 미술작품은 음악이나 공연예술과는 달리 사람들이 개인적으로 소유할 수 있다는 것이다. 예술이 가진 가치를 패키지에 도입하여, 사람들로 하여금 제품을 구입하는 것이 아니라 작품을 구입한다는 느낌을 주어 상품을 소유하는 것에서 더 나아가 예술작품을 소유하려는 욕구를 충족시킬 수 있다면, 브랜드의 가치는 높아질 뿐만 아니라 가격의 프리미엄까지 얻을 수 있기 때문에 브랜드에 더욱 유리한 기회를 제공 할 것이다. 더 이상 패키지디자인을 고전적 의미로 국한 지어서는 아니 될 것이다. 패키지란 상품에서의 부가적 기능을 넘어서 상품 그 자체로 인식되어야 하기 때문이다.지금까지 패키지는 제품의 기능적인 부분을 보다 사실감 있고, 강하게 시각적으로 어필하는 제품을 좋은 디자인(GOOD DESIGN)이라고 하였다면, 이제는 트렌드(Trend)를 적절하게 반영한 마케팅요소가 적용된 제품이 한 시대에 문화적 코드로 선도되는 디자인이 좋은 디자인이라 할 수 있다. 이에 본 연구 에서는 강력한 브랜드를 구축하는데 있어 필요한 수많은 마케팅 중, 현대 트렌드를 반영한 아트마케팅이 국내 제과류 패키지 디자인에 반영된 현황을 분석하고, 아트마케팅이 기존 패키지와는 차별화된 상품력 우위로 소비자에게 선택되고, 기억에 남는 패키지디자인이 되기 위한 방안을 모색해 보고자 하는데 그 목적이 있다.; As the income level of consumers increased, their consciousness of the rights as a consumer is rising as well, and the routine of modern life changes very fast. This phenomenon can be seen in many social and cultural environments. As the technology develops and computer application becomes widely available, the area of package design in Korean confectionary is also undergoing significant changes such as the shortening of time, which is the physical part, and the convenience of the work environment. As the form of consumer market changes and expands, the competition among the companies is growing more intense. Until now, the marketing of selling the products has been carried out through packing and pushing the products. However, from now, the needs and wants of consumers need to be fully investigated and reflected in the products in order for the companies to survive. However, even though the recognition of the surrounding environment and society on package design did change in certain form, on the other side, the package is being designed with the existing limited thinking process and it has been pointed out that the preparation and attitude for the rapidly changing era is seriously lacking in many areas. From now on, designing the functional part of the products with more reality has become fundamental in the package design, and thus the culture that has more value- added must be reflected in the package such that the product forms a cultural code of the present era. Also, since the companies want to construct a familiar brand with the customers and want to communicate with the customers using a cultural motive, they make the customers fulfill the quality of their life using art as the means. At the same time, art marketing is being utilized currently in the market to increase the value of the brand. The art marketing nowadays escaped the traditional way that causes a huge issue once and then fades away, and it is being changed to a variety of ways such as advertisement, event, and product design which are fused with the life of the consumers directly. Therefore, the confectionary companies should try to utilize art marketing more efficiently. This study examines the commercialization strategy of package design according to the escape from the limited thinking process and the change in the modern consumer environment, and among them, how the art marketing is reflected in the package design. By doing so, this study aims to suggest a direction and method by which the modern package design should change and succeed in competition as a design to fulfill the consumer desire.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/147067http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409297
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GRADUATE SCHOOL OF INDUSTRIAL ENGINEERING MANAGEMENT & DESIGN[E](산업경영디자인대학원) > DEPARTMENT OF DESIGN(디자인학과) > Theses (Master)
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