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국내 자동차의 브랜드마크 유사도형에 관한 연구

Title
국내 자동차의 브랜드마크 유사도형에 관한 연구
Other Titles
A Study on Similar Figures of Brand Mark of Domestic Automobiles
Author
모홍택
Alternative Author(s)
Mo, Hong Taek
Advisor(s)
박규원
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
일상생활에서 대표적인 내구재의 하나로 자동차를 들 수 있는데 이 자동차를 선택하는 기준이 국내외 언론 및 전문가들은 브랜드 인지도 또는 브랜드이미지의 영향이 크다고 지적하고 있다. 오래전부터 국내와 해외에서 브랜드마크와 양산 차 형태의 유사성으로 많은 논란이 되어 왔다. 자동차의 브랜드마크가 소비자에게 선택되어지는 요소가운데 하나일 수 있는데 국내 자동차 중 H, K, S 자동차 등의 브랜드마크는 수입되는 자동차들과 유사한 부분이 있다고 지적되고 있다. 본 연구에서는 조형성 영역인 브랜드마크의 유사도형을 연구테마로 정했다. 독창적이지 않은 자동차의 브랜드마크는 선도기업과 제품에 혼란을 가중시키며 그 이상을 뛰어넘을 수 없는 한계가 극명하게 한정되는 문제가 발생된다. 어떠한 경우에도 하나의 브랜드 상품에 대한 이해와 기대가치의 정도는 이루어지기 마련이다. 믿음이 강하게 형성된 제품에는 그에 상응하는 상표 충성도가 크게 생성되어 구매의욕은 물론이고 재구매가 행해질 가능성이 높다. 한편 부정적 이미지가 발생되었다면 제품에 대한 재 구매란 더 이상 기대하기 어려울 것이다. 이와 더불어 부정적 이미지를 지니게 된 사용자는 주변의 또 다른 미래의 예비 소비자에게 좋지 않았던 그 브랜드 기억들을 전달하게 되어 매출증대에 대한 기대를 잠식당하기도 한다. 브랜드마크의 유사성 고찰은 디자인권, 상표권의 진위 논란이 필수적으로 수반되는바 산업재산권과 같이 새로운 발명. 고안에 대하여 그 창작자에게 일정기간동안 독점 배타적인 권리를 부여한다. 이러한 권리는 일반에게 공개하여야하며 일정 존속기간이 지나면 누구나 이용. 실시하도록 하는 지적재산권을 포함한다. 자동차제품은 점점 브랜드이미지가 구매를 좌우하며 요즘 비슷한 가격의 자동차는 품질, 상품성에서는 큰 차이가 없다. 국내 차는 최근 수년간 품질 선두권에 올라섰지만 브랜드는 아직 약하다고 진단된다. 이것은 독특한 브랜드 이미지를 갖게 하는 감성적인 디자인을 개발하고 이를 브랜드화 해 내는 게 우선임이 자명하다. 따라서 국내자동차 브랜드마크는 이미지개선 및 새로운 디자인이 진행되어야 하며 독창적이고 차별적인 브랜드마크의 필요성을 더 이상 안일한 정체성에 안주하고 간과될 수 없다고 판단된다. 새로운 브랜드전략 없이 국내 자동차의 브랜드는 미래를 보장 할 수 없다. 기업의 이미지와 시대에 맞는 독창적이고 소비자 감성에 맞는 강력한 브랜드마크 디자인을 개발관리 하는데 역점을 기울여야 한다. 본 연구에서 자동차의 브랜드마크는 그 특징에 있어서 절대 유사성을 배제한 독창성이 가장 큰 변수라는 결론에 도달하였다. 국내의 낮은 인지도의 브랜드마크는 심벌에 브랜드에 대한 특징을 상징적, 독창적으로 표현하고 시각적 조형 표현 요소를 최대한 활용하여 우선 시각적으로 시선을 끌어내 브랜드에 대한 소비자의 자긍심과 긍정적 호감을 유발시켜야 하고, 로고타입으로 브랜드네임을 적용하여 브랜드마크를 확실하게 알릴 수 있도록 가독성 있게 디자인해야한다.; An automobile is one of the representative durable everyday items. The press and experts at home and abroad say that brand reputation or brand image serves as criteria in selecting automobiles, having a strong effect. Brand mark and similarities of produced cars have long been in much controversy both in Korea and overseas. Consumers are likely to select cars on the basis of brand mark, and it has been pointed out that brand marks of local automakers such as H, K, and S are similar in part with imported cars. The study is intended to examine similar figures of brand mark, as one of the areas of plasticity. Brand marks of non-creative automobiles worsen confusion with products of leading companies, showing clear limits to excel them. In any case, there exists a certain level of understanding and expected value of every brand. Products with strong reliability accordingly have high brand loyalty, and increasing consumer's purchasing desire and the likelihood of repurchase. Once negative image is formed against of a product, however, it would be hard to expect repurchase of it. In addition, consumers, who have a negative image about a brand, talk to other prospective consumers about unfavorable memories related to the brand, which results in lower expectation on sales increase. Since the issue of brand mark similarities necessarily entails controversy over authenticity of design right and trade mark right, like industrial property right, exclusive rights are granted to the creator of a new invention or design for a certain period of time. Such rights must be made known to the public, including intellectual property right, which anyone can use or implement after any designated term. Purchase of automobiles gradually tends to depend on brand image, and today, there is no big difference in quality and commercial value among automobiles of similar price range. Although local automobiles have become one of the leading players in terms of quality over the past years, their brand is considered still weak, which clearly indicates that it is necessary more than anything to develop sensual design of unique brand image and make it a brand. Therefore, the image improvement and new design for brand mark of local automobiles is necessary and it is decided not to be passed over the necessity of original and differential brand mark due to the idle standstill. There is no bright future on the local automobiles with any new brand strategy. It should place an emphasis to develop and manage the powerful brand mark design which is original and fits to customer sensitivity suitable to the company image and the times. In this study, we reach a conclusion that originality excluding absolute similarity for an automobile brand mark is the biggest variable in its character. The brand mark should be designed to represent the brand character symbolically and originally, to bring out the eyesight by using the visual expression factors in order to make pride and good feeling from customers and to apply the brand name with logo type for showing the brand mark definitely.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/147063http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000408307
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GRADUATE SCHOOL OF INDUSTRIAL ENGINEERING MANAGEMENT & DESIGN[E](산업경영디자인대학원) > DEPARTMENT OF DESIGN(디자인학과) > Theses (Master)
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