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종업원 만족이 경영성과에 미치는 영향

Title
종업원 만족이 경영성과에 미치는 영향
Other Titles
A Study on the Effect of Employee Satisfaction for Firm's Performance
Author
김영진
Alternative Author(s)
Kim, Young-Jin
Advisor(s)
이정연
Issue Date
2008-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
전통적 관점에서의 경영관리에서는 물적 요인을 중요시했지만 현대에 이르러서는 조직 내의 인간적 측면, 즉 조직구성원의 인간적 욕구 및 상호관계를 중요시하는 인간중심의 이론으로서의 경영관리가 새로운 측면으로 부각되고 있다. 종업원들은 기업 내에서 자신의 능력을 최대한 발휘함으로써 자신의 목적을 이루어 나간다. 이처럼 기업 내에서 종업원들이 자신의 업무나 능력 등 여러 가지 측면에서 스스로 만족하고 있는지와 관련된 직무만족 또한 기업의 성과에 중요한 요인이다. 따라서 본 논문의 목적은 기업 내부의 고객인 종업원의 직무에 대한 만족이 어떤 방향으로 전개되어 기업의 경영성과에 영향을 미치게 되는지를 분석하고자 하는 것이다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 먼저, 문헌연구를 통하여 종업원 만족에 대하여 전반적인 사항을 살펴본다. 그리고 종업원 만족과 기업성과의 인과관계를 확인할 수 있는 BSC의 특성에 대한 이론적인 내용들을 살펴봄으로써 종업원 만족과 내부 프로세스와 관련된 변수들을 도출한다. 도출된 변수들은 설문지의 응답을 통하여 요인분석과 신뢰성 분석을 행하였다. 가설의 대한 검증을 위해서는 다중회귀분석기법을 사용하였다. 본 연구의 실증분석의 결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 종업원의 만족은 기업의 내부프로세스 중 내부운영의 효율성과 시스템 자동화에 각각 양의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 종업원 만족과 내부프로세스 요인들이 경영성과, 즉 매출액과 영업이익에 미치는 영향을 조사한 결과 내부프로세스 요인들이 부분적으로 경영성과에 양의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구에 있어 설문조사에 포함된 요인들의 조사시점이 일치되지 않은 점이 가장 큰 한계점이라 생각되고, 또한 설문을 실시한 대상 표본이 국내의 중소기업과 소기업을 대표하기에는 충분하지 못하였다는 점도 한계점으로 생각된다.; This paper aims to find factors that effectively improve the satisfaction of employee and investigates the relationship among the satisfaction of employees influenced by internal operation process, and firms performance. This paper starts with literature study on the employee satisfaction, and draws factors related with degree of employee satisfaction. And then through questionnaire with the experts from the industry, the factors, that drew from literature reviews, is tested by factor analysis and reliability test. This study sets 2 hypothesis concerning employee satisfaction. 312 questionnaire are selected. Statistical analysis are performed using SPSS program as to multi regression analysis. The major findings of empirical are follows; First, employee satisfaction had positive relationships with efficiency of internal operation, and automation of internal system. Second, employee satisfaction and internal process had partially positive relationships with firms performance; revenue or operational income. However, the fact that, in this study, sample firms were collected withen local areas, is a limit that damages sincerity of materials. In the future, further research would be expected to validate and expand on the issues raised in this paper.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/147057http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000409050
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GRADUATE SCHOOL OF INDUSTRY & BUSINESS ADMINISTRATION[E](산업경영대학원) > DEPARTMENT OF BUSINESS ADMINISTRATION(경영학) > Theses (Master)
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